PARTNERZY PORTALU

Produkcja wodoru ma znacznie potanieć. To będzie rewolucja

Wodór może być wykorzystywany m.in. do napędzania samochodów. Fot. Shutterstock.com

Cena produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii znacząco spadnie w następnej dekadzie - wynika z opublikowanego 21 sierpnia raportu BloombergNEF. Tym samym stanie się konkurencją dla produktów pozyskiwanych z paliw kopalnych.

BloombergNEF szacuje, że do 2030 roku cena za kilogram wodoru może spaść do poziomu 1,4 dolara. Obecnie kosztuje od 2,5 do 6,8 dolara. Należy też spodziewać się dalszego obniżania ceny - do 2050 do poziomu 80 centów za kilogram wodoru.

"W przypadku osiągnięcia przez przemysł efektu skali wodór będzie mógł być produkowany z energii solarnej, wiatrowej, osiągając te same ceny w Europie i Azji co gaz ziemny " - ocenił szef projektów specjalnych BloombergNEF Kobad Bhavnagri.

"Takie koszty produkcyjne sprawią, że zielony gaz stanie się opłacalny i stworzy okazję dla wdrożenia czystej gospodarki" - dodał.

Czytaj także: "Wodór z wiatru" - PGE przygotowuje pilotażową instalację na Pomorzu

Bloomberg przypomina, że wodór od dziesięcioleci traktowany jest jako przyjazne dla środowiska paliwo przyszłości. Jednak jego produkcja ciągle stanowi poważne wyzwanie - generując wysokie koszty, a także wielokrotnie stanowi obciążenie ekologiczne. Dodatkowo stale podnoszona jest kwestia jego łatwopalności.

Natomiast w przypadku produkcji na masową skalę wodór może pomóc w dekarbonizacji wielu sektorów gospodarki - od transportu towarów do produkcji stali. Można go też wykorzystać do produkcji energii elektrycznej.

Czytaj również: BMW zbuduje auta na wodór, choć woli baterie

BloombergNEF podkreśla, że spadek ceny wodoru będzie napędzany rosnącym wykorzystaniem elektrolizerów alkaicznych w procesie produkcji. Duże postępy w ich wdrażaniu osiągają podmioty z Chin.

Obecnie produkcja wodoru na świecie w 96 proc. oparta jest na paliwach kopalnych. Zaledwie 4 proc. powstaje z elektrolizy wody.
×

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Produkcja wodoru ma znacznie potanieć. To będzie rewolucja

  • qubas 2019-08-27 14:01:14
    I takie news jest dla mnie zadowalający, czekać tylko aż toyota ruszy mocniej z produkcją aut na wodór, bo aktualnie mirai jest jedyna na taką skalę
  • Jasne 2019-08-21 23:28:34
    Sorry, ale nie wierzę w wodór w aucie. Takie pieniądze poszły w auta elektryczne, że też rzeki nie da się już zawrócić.
    • Condor 2019-08-22 08:53:43
      Wodór służy do napędu aut elektrycznych a nie spalinowych, w ogniwach paliwowych jest zamieniany bezpośrednio na energię elektryczną. Inaczej mówiąc - jest alternatywą dla akumulatorów.
      • Adam 2019-08-22 19:36:54
        W jaki sposób ma się rozwijać wodor jako paliwo? Nie mamy ani jednej stacji tankowania wodoru. A może się myle?
      • Condor 2019-08-22 21:42:38
        Za to mamy tysiące stacji paliw. Tankowanie wodoru niewiele się różni od tankowania benzyny, infrastruktura w wiekszosci do wykorzystania. W przypadku ładowarek jest bariera przepustowości sieci, która zwłaszcza w centrach miast jest nie do pokonania.
      • Jasne 2019-08-22 22:46:21
        W artykule nie słowa o ogniwach paliwowych. Póki co nie widać wśród producentów samochodów energicznych ruchów w stronę ogniw. Sam wodór jest też dużo groźniejszy od reszty gazów (np. gazu ziemnego). Prędzej dożyjemy funzji D+T niż popularyzacji wodoru.
  • Czytelnik 2019-08-21 22:42:16
    Po kiego grzyba jest mi potrzebny tani wodór? Ja potrzebuję taniego gazu dla ogrzania domu w zimę.
  • Condor 2019-08-21 22:00:12
    Zeppelin nie wybuchł tylko spłonął a większość pasażerów się uratowała
    • Condor 2019-08-22 09:11:47
      Właściwie to Hindenburg, który miał ponad 240m długości i 200 tys. m3 wodoru
  • Mieczysław 2019-08-21 21:27:42
    Do zapalenia i wybuchu musi być obecność tlenu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.85
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!