W sprzedaży detalicznej energii elektrycznej sama cena energii elektrycznej nie jest już mocną kartą przetargową w utrzymywaniu i pozyskiwaniu nowych klientów. Różnice w oferowanych cenach dla wielu klientów nie są po prostu zbyt istotne. Ze strony klientów powszechne jest oczekiwanie wzbogacania ofert. W związku z tym nadal rozwija się tzw. sprzedaż pakietowa, czyli energii w połączeniu z innych usługami. Przy tym zmienia się funkcja sprzedawcy energii – mówi Jan Mądrzak, wiceprezes PGE Obrót.
- W PGE Obrót nie stosujemy sprzedaży z wykorzystaniem zewnętrznych sprzedawców, poza systemem agencyjnym prowadzonym dla nas przez PGE Synergia - mówi Jan Mądrzak, wiceprezes PGE Obrót.
- Myślimy o wprowadzeniu fotowoltaiki do naszej oferty sprzedaży. Na dzisiaj widzimy to jako oddzielną usługę, ale nie znaczy to, że w niedalekiej przyszłości nie będziemy łączyć jej ze sprzedażą energii - informuje Jan Mądrzak.
- Najlepiej sprawdzają się te grupy zakupowe, w których wielkość odbiorców jest na zbliżonym poziomie i mają przy tym porównywalne charakterystyki odbioru energii – wskazuje Jan Mądrzak.
- O rynku energii i rynku mocy będziemy dyskutować od 13 do 15 maja w Katowicach w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego, pod patronatem WNP.PL. Serdecznie zapraszamy.
2019 rok jest specyficzny, co wynika z ustawowego obowiązku zamrożenia cen sprzedaży energii, ogólnie rzecz biorąc, na poziomie z 2018 roku. Gdyby to pominąć, to jakie trendy na rynku detalicznym energii elektrycznej można by wskazać?
- W sprzedaży detalicznej energii elektrycznej sama cena energii elektrycznej nie jest już mocną kartą przetargową w utrzymywaniu i pozyskiwaniu nowych klientów. Różnice w oferowanych cenach dla wielu klientów nie są po prostu zbyt istotne. Ze strony klientów powszechne jest oczekiwanie wzbogacania ofert.
W związku z tym nadal rozwija się tzw. sprzedaż pakietowa, czyli energii w połączeniu z innych usługami. Przy tym zmienia się funkcja sprzedawcy energii. Klienci wprawdzie raczej nie aspirują do bycia ekspertami rynku energii, ale mają coraz większą wiedzę o nim i oczekują doradztwa przy wyborze ofert.
Czytaj także: Ceny prądu dla biznesu i gospodarstw domowych. Największy sprzedawca w Polsce mówi, jak będzie
Czy wprowadzicie w tym roku nową ofertę w ramach sprzedaży pakietowej?
- PGE Nowa Energia w ramach projektu pilotażowego sprzedawała moduły fotowoltaiczne wraz z montażem. Uczestniczyliśmy w tym pilotażu i myślimy o wprowadzeniu fotowoltaiki do naszej oferty sprzedaży. Na dzisiaj widzimy to jako oddzielną usługę, ale nie znaczy to, że w niedalekiej przyszłości nie będziemy łączyć jej ze sprzedażą energii.
Czytaj również: Parlament Europejski przyjął zasady reformy unijnego rynku energii elektrycznej
Jakich zmian poza sferą produktową mogą oczekiwać klienci PGE Obrót?
- Staramy się cały czas poprawiać jakość obsługi, zmieniając się dla klientów. Prowadzimy akcje edukacyjne, stawiając na rzetelną informację. Bardzo aktywnie przestrzegamy przed nieuczciwymi sprzedawcami i nieuczciwymi praktykami na rynku.
W PGE Obrót nie stosujemy sprzedaży z wykorzystaniem zewnętrznych sprzedawców, poza systemem agencyjnym prowadzonym dla nas przez PGE Synergia. Mamy około 5,4 mln klientów, a z tego około 4,5 mln klientów obsługujemy na podstawie umów kompleksowych, czyli sprzedając jednocześnie energię i usługę dystrybucji. Można powiedzieć, że na zmieniającym się rynku staliśmy się doradcami naszych, coraz bardziej świadomych klientów.
Dlaczego rynek nie może się uporać z nierzetelną sprzedażą energii elektrycznej?
- Wydaje mi się, że to jest związane ze sposobem, w jaki funkcjonują zewnętrzni sprzedawcy energii, czyli agenci handlowi wynajmowani przez spółki obrotu do działania w ich imieniu i na ich rzecz. W przypadku takiej sprzedaży, odbywającej się najczęściej w formie sprzedaży bezpośredniej w miejscu zamieszkania klientów, handlowcy wynagradzani są za efekty, za pozyskanie klientów.
W związku z tym, ta sprzedaż czasami przybiera agresywne formy i nie zawsze prowadzona jest rzetelnie, z pełną informacją na temat skutków proponowanych umów. Z tych też powodów bardzo dbamy o wysoką jakość i bardzo solidne przygotowanie naszych partnerów działających w ramach PGE Synergia, które finalizujemy stosownym certyfikatem.
Odbiorcy energii płacą regularnie, czy spóźniają się z płatnościami?
- Od początku bieżącego roku zdarzało się, że część klientów płaciła mniej, próbując samodzielnie kalkulować spodziewane obniżki, a część wstrzymywała płatności, oczekując na korekty cen. Ta sytuacja się już jednak unormowała wraz z rozwijającą się komunikacją z klientami odnośnie ustawy i cen.
W trakcie roku są lepsze i gorsze miesiące pod względem płatności, ale generalnie skala przeterminowanych należności od lat pozostaje na poziomie, który nie wywołuje pytań odnośnie wpływu na ogólną sytuację finansową.
Tak zwane taryfy antysmogowe wprowadzone z początkiem 2018 roku chwyciły?
- Taryfy antysmogowe na sprzedaż, ale też dystrybucję energii elektrycznej, to była oferta, która w praktyce okazała się ciekawa dla nowych klientów, czyli takich, którzy zmienili ogrzewanie na elektryczne lub instalowali takie ogrzewanie w nowych budynkach. Pytań o te taryfy było znacznie więcej niż klientów, którzy się na nie zdecydowali.
Grupy zakupowe energii elektrycznej to rozwijający się fragment rynku, czy może przeciwnie?
- Grupy zakupowe energii elektrycznej ciągle powstają, ale zaczyna być widoczny problem z działaniem wewnętrznym takich grup. Gdy grupa zakupowa jest zróżnicowana na przykład pod względem wielkości uczestników, to najwięksi odbiorcy energii w grupie faktycznie wspierają tych mniejszych, bo kreują wolumen zakupu energii, od którego zależy cena sprzedaży.
To czasami rodzi wewnętrzne problemy w grupach zakupowych. Zdarza się, że część uczestników grup zakupowych nie chce zawierać końcowych umów. Najlepiej sprawdzają się te grupy zakupowe, w których wielkość odbiorców jest na zbliżonym poziomie i mają przy tym porównywalne charakterystyki odbioru energii.
Brokerzy energii elektrycznej to ważny kanał sprzedaży?
- Brokerzy energii elektrycznej, aczkolwiek nie jest o nich głośno, działają na rynku energii elektrycznej w Polsce i jak każdy kanał sprzedaży są warci uwagi. Nie jest ich jednak za dużo. Oferują klientom energię, która w danym momencie jest najtańsza według ofert dostępnych dla brokerów.
Czy projektowane, nie po raz pierwszy zresztą, utworzenie Operatora Informacji Pomiarowych (OIP) to przedsięwzięcie istotne z punktu widzenia sprzedawców energii?
- Utworzenie Operatora Informacji Pomiarowych (OIP) to projekt docelowo bardzo ważny dla sprzedawców energii elektrycznej. Obecnie sprzedawcy energii przywiązują bardzo dużą wagę do pozyskiwania danych pomiarowych o zużyciu energii przez klientów od operatorów systemów dystrybucyjnych. Utworzenie OIP oznaczałoby, że powstałoby jedno źródło przekazywania danych pomiarowych w sposób ustandaryzowany.