PARTNERZY PORTALU

Samorządy muszą walczyć z analfabetyzmem energetycznym mieszkańców

W Słupsku pokazujemy, że wskutek ekologicznego postępowania gospodarstwo domowe może rocznie zaoszczędzić nawet 2,5 tys. zł. Jestem przekonany, że przyszłość zielonego samorządu jest konieczna i możliwa - mówi Dariusz Szwed, doradca prezydenta Słupska.

W Słupsku władze miasta prowadzą działania zwiększające świadomość ekologiczną i energetyczną mieszkańców. Co to są za działania?


- Problem nazywamy analfabetyzmem energetycznym. To oznacza, że niestety większość mieszkańców na co dzień tylko styka się z wysokimi rachunkami za energię, których często nie może zapłacić, stąd np. mamy problem ubóstwa energetycznego. W związku z tym podejmujemy działania zwiększające świadomość energetyczną i ekologiczną naszych mieszkańców, poprzez np. wydawanie materiałów informacyjnych i edukacyjnych, ale nie takich, które pokazują jak fajnie jest być ekologicznym i jak fajnie jest być zielonym. Pokazujemy raczej jak fajne są korzyści z tego, że jest się zielonym i ekologicznym.

Z okazji Światowego Dnia Ziemi 22 kwietnia wydaliśmy plakat, który został rozdystrybuowany po mieście, w klatkach schodowych i bibliotekach, gdzie mamy tzw. zielone punkty. Plakat pokazuje, że bycie ekologicznym nie jest dla bogatych, lecz bycie ekologicznym jest dla mądrych, dla tych, którzy potrafią liczyć. Pokazujemy, jakie konkretne korzyści można odnieść z tego, że wymieniamy oświetlenie na energooszczędne LED, jakie korzyści mamy z tego, że pijemy wodę z kranu zamiast kupować ja w plastikowych butelkach, jakie korzyści finansowe mamy z tego, że segregujemy śmieci. Podliczyliśmy, że w sumie można rocznie zaoszczędzić ok. 2,5 tys. złotych dzięki temu, że jesteśmy ekologiczni. Ekologia po prostu się opłaca!

Słupsk nawiązał także współpracę z kilkoma firmami. Na czym ta współpraca polega?


- W ostatnich tygodniach szczególnie intensywnie rozwijamy współpracę z Ikeą oraz Danfoss. W pierwszym przypadku już udało nam się podpisać porozumienie o współpracy. Prezydent Słupska Robert Biedroń podpisał porozumienie z prezes Ikea Polska Anną Pawlak-Kuliga, dzięki czemu Ikea przekazała nieodpłatnie miastu 5 tys. energooszczędnych żarówek LED. Żarówki zostały przekazane mieszkańcom a nie zostały zainstalowane w urzędniczych pokojach. Te żarówki zaoszczędzą mieszkańcom od 250 tys. do 500 tys. zł. To oznacza, że ekologia ma pozytywny, ekonomiczny wymiar, w ten sposób zachęcamy ludzi do kolejnych działań proekologicznych.


Kolejnym etapem będzie rozwój współpracy z Ikeą w obszarze fotowoltaiki. 27 kwietnia br. Ikea rozpoczęła sprzedaż instalacji fotowoltaicznych w całej Polsce, będziemy współpracować na rzecz tego, aby stworzyć specjalną ofertę skierowaną do Słupszczan i Słupszczanek, dzięki czemu więcej osób niż dotychczas będzie instalowało własne mikroinstalacje na dachach, aby w jeszcze większym stopniu zmniejszyć swoje rachunki za energię, która jest droga.

Inny obszar działań w Słupsku to zrównoważony transport…


- Pokazujemy, że samochód w mieście nie jest najlepszym rozwiązaniem, staramy się zniechęcać mieszkańców do tego, aby z niego korzystali, ponieważ to generuje koszty dla miasta np. w postaci remontów istniejących i budowy nowych dróg. Dlatego zachęcamy ludzi np. do chodzenia na piechotę. Słupsk to miasto kompaktowe i podobnie jak Barcelona, mamy takie ambicje, aby znacznie więcej ludzi przemieszczało się po mieście na piechotę i żeby to nie było obciachowe, żeby ludzie wręcz chwalili się tym, że chodzą na piechotę po mieście. W Barcelonie ponad 40 proc. transportu w mieście odbywa się na piechotę.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.191.168
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!