Unimot stawia na fotowoltaikę dla firm

Unimot stawia na fotowoltaikę dla firm
Rynek instalacji realizowanych dla średnich i większych firm będzie się rozwijał - prognozuje Piotr Laskowski, prezes Unimot Energia i Gaz. Fot. mat.pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Dariusz Ciepiela
    Dariusz Ciepiela
  • Dodano: 04-08-2021 06:00

- Rynek mikroinstalacji w 2022 r. dotknie spowolnienie. Widoczne jest już nasycenie tego rynku, ale boom na fotowoltaikę nadal będzie trwał. Rozwijać się będzie rynek instalacji realizowanych dla średnich i większych firm, a także rynek dużych farm fotowoltaicznych. I na tych rynkach chcemy aktywnie działać - mówi WNP.PL Piotr Laskowski, prezes Unimot Energia i Gaz.

Rozpoczęła się rejestracja na naszą najnowszą konferencję. PRECOP 27 pod patronatem WNP.PL odbędzie się 18-19 października i poprzedzi Szczyt Klimatyczny COP27 w Egipcie. Zapraszamy!

  • Unimot jest firmą multienergetyczną. Poza paliwami konwencjonalnymi, jak paliwa płynne i gaz ziemny, strategia grupy zakłada także rozwój w sektorze energetyki odnawialnej.
  • Avia Solar, marka rozwijana przez Unimot Energia i Gaz, stawia na segment instalacji fotowoltaicznych o mocy powyżej 50 kWp. Są to instalacje przeznaczone dla średnich przedsiębiorstw, galerii handlowych oraz obiektów użyteczności publicznej, takich jak lotniska czy stadiony.
  • Spółka pracuje nad projektami farm fotowoltaicznych o łącznej mocy ponad 150 MWp. Moc poszczególnych projektów waha się od 1 MWp do 15 MWp.

- Unimot jest firmą multienergetyczną, więc poza paliwami konwencjonalnymi, jak paliwa płynne i gaz ziemny, nasza strategia zakłada także rozwój w sektorze energetyki odnawialnej. Wejście na rynek fotowoltaiki jest idealnym przedłużeniem tej strategii - mówi WNP.PL Piotr Laskowski, prezes Unimot Energia i Gaz.

Jak podkreśla, rynek paliw kopalnych jeszcze długo będzie dominował, ale firmy paliwowe już muszą szukać swojego miejsca na rynku energii odnawialnej, chcąc dobrze przygotować się na przyszłość. Piotr Laskowski zaznacza, że co prawda rewolucja nie nastąpi z dnia na dzień, ale widoczne zmiany zachodzą już na naszych oczach, nie tylko w rozwoju odnawialnych źródeł energii, ale także elektromobilności - na polskich drogach widać coraz więcej samochodów elektrycznych i punktów do ich ładowania, a ten trend będzie przyśpieszał.

Kilka segmentów fotowoltaiki

Avia Solar mocno postawiła na rozwój na rynku fotowoltaiki i już działa w kilku jego segmentach. Pierwszy to domowe mikroinstalacje o mocy do 10 kWp. Drugi segment to instalacje o mocy do 50 kWp - z tych rozwiązań korzystają mniejsze firmy, takie jak zakłady usługowe i stacje paliw. Zaletą instalacji tej mocy jest to, że nie wymagają pozwolenia na budowę.

Trzeci segment, w którym rozwija się Avia Solar, to średnie instalacje o mocy powyżej 50 kWp. Są to instalacje przeznaczone już dla średnich przedsiębiorstw i galerii handlowych.

- Chcemy skoncentrować się na tym segmencie rynku. Negocjujemy umowy z kilkoma dużymi graczami . Są to zarówno sieci handlowe, jak i pojedyncze obiekty - podkreśla Piotr Laskowski.

Przyznaje, że budowa instalacji fotowoltaicznej dla obiektów handlowych to złożony proces inwestycyjny, ponieważ produkt musi być skrojony pod indywidualne wymagania klienta, a dodatkowo klientowi zapewnić należy doradztwo finansowe, prawne i techniczne.

- Te firmy działają w różnych obszarach i najpierw muszą zrozumieć, dlaczego warto zaangażować się w fotowoltaikę. To nie jest mała inwestycja, ona się co prawda zwraca szybko, ale w oczach klienta trzeba ją uwiarygodnić, klient musi uwierzyć, że z tej inwestycji będzie miał realne korzyści i docelowo spadną koszty energii, które mają coraz większe znaczenie dla wielu firm, w tym galerii handlowych. Dodatkowo przy obecnie zwiększających się cenach energii i prognozach dalszego wzrostu, uniezależniamy się od ich wzrostów. Wszystko to sprawia, że firma jest bardziej konkurencyjna. Naszym zdaniem ten rynek jest najbardziej perspektywiczny - dodaje Piotr Laskowski.

Czas na farmy

Kolejny segment rynku, którym zainteresowana jest Avia Solar, to farmy fotowoltaiczne.

- Jesteśmy w procesie developmentu, czyli pozyskiwania pozwoleń na budowę farm o łącznej mocy ponad 150 MWp, moc poszczególnych projektów jest zróżnicowana i waha się od 1 MWp do 15 MWp. Te projekty są na różnym etapie zaawansowania, w przypadku niektórych jest już blisko uzyskania pozwolenia na budowę, niektóre są na początkowym lub średnim etapie zaawansowania. Wiele firm jest zainteresowanych kupnem tych projektów. Na pewno w tym rynku będziemy uczestniczyć - mówi Piotr Laskowski, zastrzegając, że otwarta jest kwestia, w jakiej roli: jedynie dewelopera, czy także wykonawcy i firmy eksploatującej instalację.

Avia Solar rozważa sprzedaż pozwoleń, ale nie wyklucza budowy własnych farm. Trwają negocjacje z kilkoma potencjalnymi partnerami.

- Rynek mikroinstalacji w 2022 r. trochę się zmniejszy, widoczne jest już jego nasycenie, ale boom na fotowoltaikę nadal będzie trwał. Rozwijać się będzie rynek instalacji realizowanych dla średnich i większych firm. W tym segmencie boomu jeszcze nie widać. Oczywiście rozwijać się będzie także rynek dużych farm fotowoltaicznych - prognozuje Piotr Laskowski.

Polska jest obecnie (dane z 2020 r.) czwartym co do wielkości rynkiem fotowoltaiki w Unii Europejskiej - prawdopodobnie w 2021 r. uda się tę pozycję obronić. Prognozy Instytutu Energetyki Odnawialnej (IEO) mówią, że w 2025 r. w Polsce moc fotowoltaiki może sięgnąć 15 GW.

Zwrot z inwestycji - czas, start!

Kluczowym parametrem przy inwestycji w instalację fotowoltaiczną, niezależnie od jej mocy, jest okres zwrotu. Eksperci podkreślają, że zależy on od specyfiki odbiorcy. Są przypadki, w których instalacja fotowoltaiczna zwraca się nawet w 4 lata. W przypadku większości firm okres ten wynosi 6-8 lat. Czas zwrotu z inwestycji zależy od taryfy, z której korzysta odbiorca, wysokości płaconych rachunków oraz wielkości instalacji.

- Instalacja fotowoltaiczna na pierwszy rzut oka może się wydawać kosztowna, ale jeżeli mówimy o około 4 latach zwrotu, to dla firmy jest to bardzo krótki okres. Zakłada się, że instalacja fotowoltaiczna może pracować przez 20-25 lat, zwraca się po 4-5 latach, a później są to już tylko oszczędności - przekonuje Piotr Laskowski.

Zwraca uwagę, że rośnie liczba instalacji fotowoltaicznych w Polsce, budowanych zarówno przez klientów indywidualnych, jak i firmy, które nie korzystają z żadnych programów wsparcia i dotacji. A i tak instalacja fotowoltaiczna jest dla nich opłacalna.

Efekt skali, potrzeba stabilności

Grupa Unimot posiada prawie 3 tys. klientów, którzy są zainteresowani również fotowoltaiką i obniżeniem kosztów zakupu energii.
- Z tymi klientami współpracujemy na co dzień, więc naturalnym jest, że możemy oferować im inne produkty. Przy okazji polecają nas nowym klientom, więc budujmy efekt synergii i tzw. cross selling. Jesteśmy firmą działającą od 25 lat na rynkach energii elektrycznej, paliw płynnych i gazu. Przez ten okres udowodniliśmy, że jesteśmy wiarygodnym i stabilnym podmiotem, do tego wchodzimy w skład indeksu sWIG80 - podkreśla Piotr Laskowski.

Firmy potrzebują wiarygodnych partnerów – instalacja, która  ma działać  20-25 lat musi być solidnie wykonana i dobrze serwisowana.

- Za kilka lat duża część firm, które obecnie montują mikroinstalacje, może zniknąć z rynku. Teraz łatwo jest otworzyć firmę montującą mikroinstalacje przydomowe, ale niedługo ten popyt się skończy. W takiej sytuacji na znaczeniu zyskuje właśnie wiarygodność i solidność firmy oraz przekonanie, że za kilka lat również będziemy mieć z nią kontakt, jeżeli z instalacją pojawią się jakieś problemy, będziemy potrzebowali usług doradczych czy też będziemy chcieli zakupić dodatkowe urządzenia. Za kilka lat, kiedy małe firmy zajmujące się jedynie montażem, znikną z rynku, my, jako Grupa Unimot, będziemy na nim obecni, ponieważ działamy w wielu jego segmentach i cały czas wchodzimy w nowe obszary - podkreśla Piotr Laskowski.

Wszystkie stacje paliw pod słońcem

Jednym z rynków, na których koncentruje się Avia Solar, są stacje benzynowe. Każda stacja paliw zużywa bardzo dużo energii elektrycznej, potrzebnej do klimatyzacji, oświetlenia, chłodziarek i dystrybutorów, więc oszczędzanie energii jest jednym z kluczowych czynników ich opłacalności.

- Zainstalowaliśmy testowo fotowoltaikę na jednej własnej stacji Avia, w Gorzowie Wielkopolskim. Wyniki są bardzo dobre. W związku z tym, że rozwijamy sieć Avia, chcemy na pozostałych stacjach także instalować panele fotowoltaiczne. Część stacji Avia to stacje franczyzowe, chcemy więc franczyzobiorców przekonać do naszego produktu, pokazać im naszą stację testową, jak wygląda instalacja fotowoltaiczna i jakie przynosi korzyści - mówi Piotr Laskowski.

Franczyzobiorcy nie muszą na początku dokonywać dużej inwestycji. System rat, kredyt lub leasing zmniejszają początkowy koszt inwestycji.

W przypadku dużej stacji paliw, która ma duży sklep z usługami dodatkowymi, koszty energii mogą sięgnąć nawet 10 tys. zł miesięcznie. Dzięki fotowoltaice można je znacząco obniżyć.

Na wszystkich nowych, własnych stacjach sieci Avia będą docelowo montowane instalacje fotowoltaiczne, o ile tylko pozwolą na to warunki techniczne.

Jak wylicza Lakskowski, zwrot inwestycji w stację benzynową następuje po ok. 10 latach, a zwrot inwestycji w panele fotowoltaiczne już po ok. 4-8 latach, co oznacza, że fotowoltaika wyraźnie poprawia ekonomikę stacji benzynowej.

Czytaj także: Stacje paliw inwestują w fotowoltaikę

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Unimot stawia na fotowoltaikę dla firm

  • Jack 2021-08-04 10:13:32
    W tej stylizacji koles na zdjęciu wyglada jak aktor z czeskich pornoli lub sprzedawca bizuterii z tombaku na rynku w Pabianicach.
    • Rozowa_apaszka 2021-08-04 11:15:00
      Wreszcie jakaś stylowa osoba w Unimocie będzie niewątpliwie się odróżniać od tych dziadów w chińskich marynarkach, co nigdy nie potrafili się ubrać. Nie wiem skąd taka moda na bylejakość, w Anwimie też jest taki jeden w zarządzie co 20 lat te same dżinsy nosi.
      • Bjki 2021-08-04 18:56:34
        Dobry dialog. Przesłałam na Demotywatory.
  • Gość 2021-08-04 07:40:19
    Jest miejsce na rynku w sektorze małych elektrowni wodnych , w Polsce jest ok 7000 spiętrzeń na rzekach , instalacja turbiny archmiedesa na takich małych spiętrzeniach nie jest droga , a elektrownie wodne generują stopę zwrotu ok 8 procent przez nawet 100 lat , są to mało awaryjne instalacje , moze wartonwejsc w segment , gdy inni po 30 latach beda musieli wymieniać fotowoltaike , elektrownie wodne będą dalej pracować bez nakładów. W Norwegii udział z wody to ok 90 procent

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.223.3.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!