PARTNERZY PORTALU

Wybór właściwej formy umowy dla inwestycji w sektorze energetycznym. Część III

Wybór właściwej formy umowy dla inwestycji w sektorze energetycznym. Część III
  • Autor: Michał Grzybczyk, Hanna Gawińska - GFKK
  • Dodano: 04-03-2013 10:28

Wybór któregoś z uniwersalnych, międzynarodowych standardów umownych (FIDIC, ORGALIME) za każdym razem wiąże się z koniecznością dostosowania warunków ogólnych do specyfiki polskiego prawa. Zawieranie kontraktów inwestycyjnych w branży energetycznej, w zdecydowanej większości podlega ustawie Prawo zamówień publicznych. Rodzi to konieczność takiego ukształtowania treści umowy, aby była ona zgodna z tymi normami. Poniżej przedstawiamy kluczowe kwestie jakie powstają na tym tle.

Decydując się na skorzystanie z gotowego wzorca umownego trzeba pamiętać o konieczności jego dostosowania nie tylko do specyfiki danej inwestycji ale także do wymogów wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących. Poza ogólnymi normami prawa cywilnego trzeba zwrócić szczególną uwagę na przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r., tekst jednolity Dz. U. z 2010 nr 113 poz. 759, z póź. zm. (dale jako „PrZamPub”). Dotyczy to oczywiście tylko tych umów, które podlegają temu reżimowi. W przypadku sektora energetycznego zdecydowana większość zamówień związanych z realizowanymi inwestycjami, ze względu na ich wartość, jest udzielana w trybie przetargów publicznych (jako zamówienia sektorowe).

Przepisy PrZamPubl w części dotyczącej umów (art.139 i nast.) mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to konieczność ich zastosowania wprost, bez możliwości wprowadzania do treści kontraktów odpowiednich modyfikacji lub odstępstw. Konieczność zapewnienia zgodności umowy z przepisami PrZamPub ma podstawowe znaczenie ze względu na to, że umowa dotycząca zamówienia publicznego, która byłaby sprzeczna z przepisami ustawy jest bezwzględnie nieważna
z mocy art. 58 kodeksu cywilnego lub (w przypadku niedotrzymania wymogów natury proceduralnej, np. niezamieszczenia wymaganych ogłoszeń, bezpodstawnego wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki) podlega unieważnieniu na podstawie art. 146 PrZamPub (nieważność względna). W przypadku poszczególnych, pojedynczych elementów umowy, które byłyby niezgodne z wytycznymi ustawowymi (np. postanowienia dot. zaliczek, zabezpieczenia wykonania umowy) nieważnością byłyby dotknięte jedynie te postanowienia, zaś w pozostałej części kontrakt jako taki pozostawałby ważny (tzw. nieważność częściowa). W efekcie, w miejsce wadliwych klauzul umownych zastosowanie znalazłyby bezwzględnie obowiązujące właściwe przepisy ustawy.

Wśród tych regulacji, które podlegają przepisom ustawy i które tym samym wymuszają odpowiednie modyfikacje we wzorcach umownych znajdują się m.in. kwestie dotyczące ustanowienia i zwolnienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz dopuszczalności zmiany umowy.

Zagadnieniem wymagającym zwrócenia szczególnej uwagi przy formułowaniu warunków szczegółowych kontraktu jest kwestia zabezpieczenia jego należytego wykonania . Po pierwsze, PrZamPubl wprowadza górny limit wartości takiego zabezpieczenia (10%). Odpowiada on w zasadzie stosowanym standardom rynkowym, ale niewątpliwie ogranicza swobodę stron umowy (tj. zamawiającego), który nie może oczekiwać zabezpieczenia powyżej tej wartości. Po drugie, ustawa dosyć precyzyjnie reguluje mechanizm zwalniania zabezpieczenia: 70% kwoty zabezpieczenia podlega zwolnieniu po należytym zakończeniu robót (dostaw), zaś pozostałe 30% po upływie okresu rękojmi. Analogicznie jak w przypadku wartości samego zabezpieczenia, strony umowy są pozbawione możliwości uregulowania tych mechanizmów w kontrakcie w sposób bardziej korzystny dla zamawiającego, tj. wydłużenia okresu na jaki zabezpieczenie jest zatrzymywane lub zwiększenia części zabezpieczenia zatrzymywanej na okres rękojmi. Po trzecie, PrZamPubl wymaga od wykonawcy aby zabezpieczenie wykonania umowy zostało ustanowione najpóźniej wraz z jej zawarciem. Standardy FIDIC lub ORGALIME dopuszczają możliwość przekazania zabezpieczenia w określonym terminie po zawarciu kontraktu (wg FIDIC - 28 dni po pzawarciu umowy). Taki wymóg ustawowy może czasem w praktyce rodzić komplikacje, szczególnie w przypadku gdy zabezpieczenie jest ustanawiane w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, ponieważ w momencie ich ustanowienia ma charakter przyszły i warunkowy (nie ma jeszcze umowy której dotyczy).
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wybór właściwej formy umowy dla inwestycji w sektorze energetycznym. Część III

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!