PARTNERZY PORTALU

Za 6 lat będziemy mieć trzecią co do wielkości flotę e-autobusów w Europie

Autobusów elektrycznych w miastach przybywa. Fot. mat. pras.

Do 2025 r. Polska będzie dysponować trzecim co do wielkości zasobem e-autobusów w Europie, po Francji i Wielkiej Brytanii – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dodano, że za niespełna dekadę autobusy elektryczne stanowić będą ponad połowę całej europejskiej floty.

  • Autobusy elektryczne są relatywnie coraz tańsze.
  • Całkowity koszt zakupu i eksploatacji pojazdu elektrycznego nie ustępuje tym z silnikami spalinowymi.
  • Liderami we wspieraniu elektromobilności są Korea Południowa i Chiny. Rząd Korei Południowej


Szczególne wyzwania, jeżeli chodzi o rozwój elektromobilności, stoją przed miastami - wskazali autorzy opublikowanego w czwartek raportu PIE "Jak wspierać elektromobilność", przygotowanego we współpracy z PKN Orlen oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii. "To w nich ogromną rolę odgrywa bowiem transport publiczny, z którego korzysta 90 proc. mieszkańców Polski. Przestrzeń na przeprowadzenie elektryfikacji transportu publicznego jest w Polsce znaczna" - oceniono.

Flota miejskich autobusów w Polsce w 2018 r. liczyła nieco ponad 12 tys. pojazdów, systematycznie rośnie jednak udział autobusów elektrycznych w całej flocie transportu publicznego - wskazano. W 2015 r. jeździło ich 8, trzy lata później - około 100; zaś w lipcu 2019 r. - 198. Eksperci przewidują, że w 2030 r. autobusy elektryczne będą stanowiły ok. 52 proc. całej europejskiej floty.

Czytaj też: Polska firma AIUT wspiera BMW przy spawaniu karoserii

"Polska będzie w awangardzie tych zmian, przesuwając się z 5. na 3. pozycję. Konkurencję dla nas stanowić będą przede wszystkim Francja i Wielka Brytania, inwestujące w elektromobilny transport zbiorowy" - napisano. Według PIE mamy tu spore rezerwy. "Pomimo miejsca w czołówce, flota autobusów elektrycznych stanowi ok. 1 proc. wszystkich autobusów w Polsce. Sytuacja ta ulega jednak dynamicznej zmianie" - oceniono. W raporcie przypomniano, że w lipcu br. podpisano umowę na zakup 130 elektrycznych autobusów w Warszawie, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi program E-bus, w którym udział zadeklarowały 62 samorządy, planujące zakup prawie 800 autobusów elektrycznych do 2020 r. i aż 1500 do 2023 r.

Ewolucję przechodzi również transport indywidualny - 17 proc. aut we flocie mobilności współdzielonej to pojazdy elektryczne. "Globalny rynek współdzielenia samochodów w 2017 r. był wart ok. 1,3 mld euro, a do 2024 r. ma wzrosnąć do ponad 9,2 mld euro" - wskazał, cytowany w czwartkowym komunikacie, Łukasz Czernicki z PIE. Według niego nowy sposób patrzenia na samochód, bardziej jako narzędzie niż cel sam w sobie, doprowadzi do tego, że już w 2025 r. na świecie liczba współdzielonych aut wyniesie 45 mln, a znaczną część z nich będą stanowiły pojazdy elektryczne.

Eksperci PIE zwrócili uwagę, że odpowiadający jeszcze w 2015 r. za niemal 3/5 ceny pojazdu koszt baterii, w 2025 r. ma stanowić 1/5 ceny pojazdu. "Jak pokazują wyliczenia obrazujące całkowity koszt zakupu i eksploatacji pojazdu elektrycznego, już w tej chwili +elektryki+ nie ustępują pod tym względem pojazdom spalinowym" - przekonują autorzy raportu.

Ich zdaniem najważniejsze dla rozwoju elektromobilności indywidualnej jest to, by w początkowej fazie rozwoju rynku stosować "pozafinansowe mechanizmy wsparcia dla nabywców aut elektrycznych, takie jak darmowe parkowanie, możliwość jazdy buspasem czy wjazd do stref niskoemisyjnych". Ważnym elementem, jak dodano, jest też budowa ładowarek przy drogach krajowych, ekspresowych, autostradach. W 2018 r. na 1 tys. kilometrów kwadratowych były w Polsce 3 ogólnodostępne stacje ładowania - wskazano.

W raporcie wskazano też na różne modele wspierania elektromobilności. "Biorąc pod uwagę szacunkowe środki przeznaczone na rozwój elektromobilności w 2018 r. obecnie liderami w tej dziedzinie są Korea Południowa i Chiny. Rząd Korei Południowej opracował 5-letni plan wydatkowania kwoty 27,7 mld euro na rzecz elektromobilności" - czytamy. Dodano, że niemal dwukrotnie mniej niż Korea wydają na rozwój e-mobility kolejne w zestawieniu Niemcy i Wielka Brytania. Jednocześnie Holandia oferując średnio 8 razy mniejsze dofinansowanie na zakup auta elektrycznego niż Wielka Brytania zanotowała prawie 8-krotnie większy udział rejestracji samochodów elektrycznych w całej flocie w 2018r.


×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Za 6 lat będziemy mieć trzecią co do wielkości flotę e-autobusów w Europie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!