W przyjętej przez zarząd deklaracji środowiskowej spółka zakłada zmniejszenie do 2030 r. wszystkich emisji o 50 proc. (względem poziomu bazowego z 2019 r.).
- Głębokowodny Terminal Kontenerowy (skrót ang. DCT) jest największym - spośród trzech - takich terminali głębokowodnych nad Morzem Bałtyckim. I zarazem nadal jedynym, do którego bezpośrednio zawijają statki z towarami z Dalekiego Wschodu.
- W 2020 roku DCT przyczynił się do łącznej emisji 184 ton ekwiwalentu CO2e, obejmujących emisje bezpośrednie i pośrednie zakresu 2. W porównaniu z 2019 r. ich poziom obniżył się o 36,9 proc.
- W przyjętej przez zarząd deklaracji środowiskowej spółka zakłada zmniejszenie emisji do 2040 r. o 75 proc., a osiągnięcie zeroemisyjnej działalności do 2050 r.
Spółka DCT też ma wieloletni plan dojścia - w 2050 r. - do działalności zeroemisyjnej.
Spółka
DCT Gdańsk ma od 19 marca 2019 r. trzech właścicieli. Całościowy pakiet udziałów, który należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II, odkupili: PSA International (40 proc. udziałów), Polski Fundusz Rozwoju (30 proc.) i australijski fundusz emerytalny IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.).Właściciel większościowy – PSA International z siedzibą w Singapurze – to jedna z największych na świecie grup zarządzających portami i terminalami morskimi.
Od 22 grudnia 2021 r. spółka akcyjna „DCT Gdańsk” przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Terminal i jego rola
DCT to skrót angielski nazwy: Głębokowodny Terminal Kontenerowy (Deepwater Container Terminal). Jest największym - spośród trzech - takich terminali głębokowodnych nad Morzem Bałtyckim.Nazwa „głębokowodny" wskazuje, że takie centrum logistyczne jest w stanie przyjmować największe pływające statki kontenerowe, zabierające obecnie do 24 000 tys. TEU (kontenerów 20-sto stopowych).
Ze względu na rozmiary wymagają one, by tory podejścia do portu oraz baseny w nich miały głębokość co najmniej 16 metrów oraz ponad 400-metrowe miejsce do odwrócenia statku o 180 stopni (obrotnicy). Ponadto do obsługi tak dużych statków potrzeba specjalnych suwnic (STS, eRTG i RMG), zaplecza do składowania kontenerów i układu logistycznego ich odbioru.
DCT jest zarazem nadal jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Bałtyku, do którego bezpośrednio zawijają statki z towarami z Dalekiego Wschodu. Część z nich po przeładunku w Gdańsku jest ekspediowana do innych krajów europejskich, zarówno mniejszymi statkami (tzw. feedery), jak i transportem lądowym.
Oznacza to, że DCT Gdańsk pełni rolę regionalnego hubu logistycznego, obsługującego ładunki tranzytowe. W szczególności wywiera duży wpływ na rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w kraju.
Obecnie do Gdańska zawijają dwa razy w tygodniu kontenerowce dwóch (spośród trzech) sojuszy armatorów, tj. 2M (Maersk i MSC) oraz Ocean Alliance (Cosco Shipping, CMA CGM, Evergreen Line i OOCL). Wszystkie te spółki żeglugowe zaliczane są do Top 10 największych na świecie pod względem wielkości floty.
Aktualnie zdolności przeładunkowe DCT w dwóch nabrzeżach (T1 i T2) wynoszą 3 mln TEU. W 2019 r. obsłużył 2,069 mln TEU, tj. ok. 21,5 mln ton drobnicy (różnych towarów na paletach, w kartonach lub jednostkowych). W covidowym 2020 r. terminal przeładował 1,91 mln TEU, w 2021 r. ustanowił nowy rekord – 2,1 mln TEU.