Długoterminowo, a nie politycznie. Tak trzeba myśleć o transformacji w zieloną stronę

Długoterminowo, a nie politycznie. Tak trzeba myśleć o transformacji w zieloną stronę
Debata Zielony ład, zielony biznes podczas XIV Europejskiego Kongresu Ekonomicznego w Katowicach fot.ptwp/KO

Jak zazieleniać biznes? Cel musi być ambitny, zespół do niego przekonany, a realizacja raportowana. O Zielonym ładzie i zielonym biznesie rozmawiali uczestnicy sesji dyskusyjnej podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

  • Poszukując korzyści z zazieleniania biznesu należy myśleć w perspektywie długoterminowej - podkreślali uczestnicy debaty "Zielony ład, zielony biznes" podczas europejskiego Kongresu Gospodarczego. 
  • W transformacji w stronę zeroemisyjności są wielkie pieniądze. Z roku na rok finansowanie zielonych inwestycji przez banki rośnie. 
  • Na przedsiębiorcach spoczywa też odpowiedzialność za działania kooperantów. Dlatego należy ich włączać do wspólnej przemiany. 

Jak wygląda dziś zazielenianie biznesu? Zdaniem Jarosława Rota z BNP Paribas, możemy mówić o rzeczywistości w dwóch odsłonach: przed i po wojnie w Ukrainie. Do jej wybuchu, znane były megatrendy, przejście w stronę zielonej transformacji. Znalazło to odzwierciedlenie w finansowaniu inwestycji. W BNP Paribas w 2019 roku 500 mln zł, w 2020 - miliard złotych, a w 2021 już 3,9 miliarda złotych stanowiło "zielone finansowanie". - To nie tylko poczucie świadomości klimatycznych wyzwań ze strony przedsiębiorstw, ale również kwestia finansowa. W transformacji w stronę zeroemisyjności są wielkie pieniądze. Działanie na rzecz środowiska to także zwiększanie przewagi konkurencyjnej - podkreślał. 

Po wybuchu wojny w Ukrainie zaczynamy na nowo rozumieć bezpieczeństwo energetyczne, ale też znaczenie niefinansowania wojny, uważa Jarosław Rot. - Możemy teraz przyspieszyć budowę mocy ze źródeł odnawialnych i wzmocnić działania na rzecz efektywności energetycznej. My wierzymy i widzimy u naszych klientów chęć, by tak się stało - mówił.

Biznes musi wykorzystać szansę

Famur, producent maszyn górniczych, spółka, która wywodzi się z węgla, stawia teraz na OZE. Czy obecna sytuacja geopolityczna utrudni, czy przyspieszy transformację? - Firmy z naszej branży całkiem niedawno były przekonywane do tego, że to jest stabilny filar naszej gospodarki. Nagle nastąpił w 2020 roku całkowity zwrot, podjęto decyzje o wygaszaniu wydobycia węgla. Na początku 2021 roku pojawia się nowa polityka energetyczna Polski - realia zatem zmieniły się szybko i diametralnie. Firmy, takie jak nasza, musiały podjąć trudną decyzję, z jednej strony zapewnić sobie bezpieczeństwo rozwojowe, a z drugiej w procesie transformacji zachować potencjał. Na nowo zdefiniowaliśmy nasze cele w 2020 roku i traktujemy to też jako szansę. Albo zostaniemy w starej strefie biznesowej i będziemy się kurczyć, albo poszukamy nisz i wykorzystamy transformacje jako szansę - mówił Mirosław Bendzera, prezes Famuru.

Firma postawiła na budowę fotowoltaiki wielkoskalowej.

- Dziś dołączyliśmy do grupy jednego z większych dostawców w kraju, ale nie chcemy się na tym zatrzymywać, myślimy o Europie i świecie, a także o innych technologiach - offshore, kogeneracja czy smartmetering - zapewnił Mirosław Bendzera. 

Czytaj też: Ciepłownictwo ma zastrzeżenia do reform w pakiecie Fit for 55

Współpraca z dostawcami i wydłużenie perspektywy

Poszukując korzyści z zazieleniania biznesu należy myśleć w perspektywie długoterminowej - podkreślali uczestnicy debaty. 

- Kiedyś mówiono, że energetyka rozproszona "nie żre politycznie". Od tego trzeba odejść. Nie można  myśleć krótkoterminowo i politycznie o takich sprawach, jak bezpieczeństwo energetyczne - podkreślał Michal Motylewski z kancelarii Dentons.

- Prowadźmy długoterminowy rachunek inwestycyjny, a nie myślmy o najbliższych kosztach - dodał Jacek Śliwiński, prezes firmy Velux. Zaznaczył, że zadaniem przedsiębiorstw jest dziś też zmiana w całym łańcuchu dostaw. 

- Za każdą naszą produkcją stoi łańcuch dostaw - w naszym przypadku generuje on aż 94 proc. śladu węglowego. Musimy zatem pociągnąć za sobą w tej zmianie naszych kooperantów, w jakiś sposób na nich wpłynąć - dodał Jacek Siwiński. 

- Kiedyś firmy konkurowały, zamykały się, chroniły swoje knowhow; dziś musimy współtworzyć owe produkty z naszymi dostawcami. To zmienia politykę firmy - dodał.

Strategia musi być jasna, cel  ambitny, zespół do niego przekonany, a realizacja przemiany w zieloną stronę regularnie raportowana - to zdaniem Gustawa Szarka z Mckinsey&Company podstawa transformacji biznesu w zieloną stronę. 

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Długoterminowo, a nie politycznie. Tak trzeba myśleć o transformacji w zieloną stronę

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
STRATEGICZNY PARTNER I INICJATOR SERWISU
  • partner serwisu
PARTNERZY PROJEKTU
  • partner serwisu
  • partner serwisu

ZIELONY INDEKS FIRM W POLSCE

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!