Eurocash debiutuje w Zielonym Indeksie

Eurocash debiutuje w Zielonym Indeksie
Ograniczenie emisji GHG przez Eurocash jest w dużej mierze zależne od poprawy miksu energetycznego. Fot. Eurocash SA

Grupy kapitałowe prezentują dane finansowe w ujęciu skonsolidowanym. W przypadku emisji gazów cieplarnianych (GHG) bywają wyjątki od takiej reguły. Tak raportuje swoje emisje Eurocash SA, spółką wiodącą w grupie o takiej nazwie. Spółka matka sieciowej struktury konsekwentnie realizuje zieloną politykę – mimo zewnętrznych ograniczeń.

  • Grupa Eurocash jest największą polską firmą zajmującą się hurtową dystrybucją artykułów FMCG. Jednostką dominującą w grupie jest Eurocash SA, która realizuje większość sprzedaży.
  • W 2019 r. Eurocash SA przyczynił się bezpośrednio i pośrednio do emisji 48,93 tys. ton ekwiwalentu CO2e. To o 7,3 proc. więcej niż w 2018 r. Wzrost emisji miał związek ze wzrostem obrotów i poszerzeniem zakresu działalności.
  • Dwa główne źródła emisji GHG w Eurocash SA to eksploatacja floty samochodów oraz wykorzystywana energia elektryczna i cieplna. Polityka środowiskowa firm skupia się na obu, ale efekty zależą przede wszystkim od zmiany miksu polskiej energetyki.

Raportowanie emisji przez biznesowe struktury mające charakter sieci współpracujących podmiotów to problem metodologiczny. Trudno oddzielić działalność spółki Eurocash SA od „kontekstu” działalności grupy, choć do celów finansowych jest to możliwe. Problematyczne jest natomiast ustalenie poziomu emisji GHG (wszystkich gazów cieplarnianych) i ich źródeł dla setek małych spółek - sklepów, które współpracują z Eurocash SA.

Struktura potentata

Grupa Eurocash jest największą polską firmą zajmującą się hurtową dystrybucją artykułów o  FMCG (szybko zbywalne i regularnie kupowane - od żywności i napojów, po kosmetyki i wyroby tytoniowe).

Jednostką dominującą w grupie jest Eurocash SA, która realizuje większość sprzedaży – 61 proc. w 2019 roku. Działalność samej Eurocash SA opiera się na 30 spółkach z trzech segmentów: hurt, franczyza (hurtu) i detal.

Zarazem Eurocash SA wpiera swoich klientów, tj. niezależnych właścicieli sklepów, „oferując ceny produktów umożliwiające im konkurowanie ze sklepami wielkiego formatu”, jak stwierdza zarząd. W ten sposób grupę tworzy ponadto 17 tzw. innych spółek, które skupiają niezależnych właścicieli placówek handlowych. Są to tradycyjne sklepy detaliczne (spożywcze i małe supermarkety), typu convenience, stacje benzynowe, ale także restauracje, hotele i kawiarnie.

W istocie trudno rozgraniczyć  działalność spółki Eurocash SA od aktywności pozostałych podmiotów grupy. Przykładowo, w segmencie „hurt” w skład Eurocash Dystrybucja wchodzi właśnie Eurocash SA (po połączeniu ze spółkami: Tradis, DEF, AMBRA oraz z formatu Eurocash Alkohole),  spółki organizujące i wspierające sieci franczyzowe oraz partnerskie sklepów detalicznych: Euro Sklep, Groszek, Lewiatan Holding oraz regionalne sieci Lewiatana (Podlasie, Śląsk, Zachód, Północ,  Opole, Wielkopolska, Podkarpacie, Kujawy), a także Lewiatan Orbita.

Według danych na 31 grudnia 2019 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni Cash & Carry, w ramach której organizowana jest sieć sklepów partnerskich „abc”, do której należało 8 985 lokalnych sklepów spożywczych. W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych było 5 133 sklepów. Natomiast do sieci detalicznej należało 1 565 małych supermarketów, w tym 1 351 działających pod marką Delikatesy Centrum oraz 450 saloników prasowych Inmedio.

Dane o emisji zbierane są jednak dla spółki wiodącej - Eurocash SA, jak wynika z dokumentu pt. „Grupa Eurocash. Skonsolidowany raport roczny za 2019 rok”. Nie ma zatem takich danych dla pozostałej części grupy Eurocash.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eurocash debiutuje w Zielonym Indeksie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.195.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER STRATEGICZNY SERWISU
  • partner serwisu
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

ZIELONY INDEKS FIRM W POLSCE

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!