Grupa Torpol jest jedną z największych firm budownictwa infrastrukturalnego (kolejowego) w Polsce. Jej działalność operacyjna powoduje spore emisje gazów cieplarnianych, a jednocześnie przyczynia się do rozwoju kolei i pośrednio do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
- W strukturze łącznych emisji grupy Torpol w 2019 r. dominowały emisje bezpośrednie (95,6 proc. udziału). Głównym ich źródłem (98,3 proc.) było spalanie paliw używanych w transporcie.
- Torpol przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności korzystania z transportu kolejowego – najczystszego środka transportu lądowego o emisji 20,3 g CO2/tonokilometr przewiezionego ładunku.
- W strukturze organizacyjnej Torpol SA w 2019 r. utworzono nową komórkę oraz stanowisko pełnomocnika zarządu ds. ochrony środowiska, zatrudniając eksperta spoza organizacji.
W ciągu 30 lat Torpol z małej firmy rodzinnej z siedzibą w Poznaniu wyrósł na jednego z liderów branży kolejowego budownictwa infrastrukturalnego. W 2019 r. Grupa Torpol zajmowała pod względem przychodów trzecie miejsce w Polsce w tym sektorze gospodarki.
Beneficjent kolejowego boomu
Tę pozycję zawdzięcza m.in. zdobytym kompetencjom załogi w realizacji wielobranżowych kontraktów kolejowych, a także rozbudowanemu, specjalistycznemu parkowi maszynowemu.Grupa jest niewątpliwie beneficjentem fali wielkich inwestycji na kolei, w tym realizowanego od 2016 roku Krajowego Programu Kolejowego – KPK (do 2023 r.), w którym ujęto po korektach 233 zadania inwestycyjne o wartości 75,5 mld zł. Według zapowiedzi głównego inwestora, PKP Polskie Linie Kolejowe, są już gotowe projekty do realizacji, współfinansowane ze środków unijnych z nowej perspektywy finansowej 2021-27.
KPK ma szereg podprogramów, w tym: modernizacji rozjazdów, utrzymania i remontów torów, Kolej+ (cel – budowa linii kolejowych do miast liczących ponad 10 tys. mieszkańców, a nie mających dostępu do kolei), modernizacji 188 dworców. W 2020 r. doszedł program budowy 200 przystanków kolejowych. W perspektywie najbliższych lat jest też planowana realizacja tzw. komponentu kolejowego, towarzysząca budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Na stymulowanym w ten sposób rynku na koniec trzeciego kwartału 2020 roku Grupa Torpol zbudowała portfel zamówień o wartości ok. 2 mld zł netto (bez udziału konsorcjantów), który pozwala na prowadzenie prac budowlanych do 2022 roku włącznie.
W skład grupy w końcu października 2020 r. wchodziły spółki: Torpol SA (wiodąca), oddział norweski (Norge NUG), Torpol Oil&Gas oraz trzy spółki w likwidacji - Afta, Lineal i Torpol d.o.o. (w Chorwacji).
Emisje z paliw i energii
Działalność operacyjna prowadzona przez Grupę wywiera również wpływ na otoczenie społeczne i środowisko naturalne. „Mając tego pełną świadomość prowadzimy działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej biznesu” - informuje zarząd w „Raporcie zrównoważonego rozwoju GK i Torpol SA 2019”.Jedno z zadań ujętych w strategii CSR Grupy to ograniczenie zanieczyszczenia powietrza.
Głównymi źródłami bezpośrednich zanieczyszczeń powietrza w działalności Torpolu są: flota samochodowa, emisje wynikające z pracy taboru i sprzętu kolejowego wykorzystywanego podczas robót budowlanych, kotłownia oraz nagrzewnice w bazie sprzętowej w Koninie.