Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz

Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz
Za dwa lata DB Cargo Polska przechodzi na zieloną energię Fot. mat. pras.

Odważna zapowiedź, że już od 2023 roku 85 proc. przewozów DB Cargo Polska będzie charakteryzowała zerowa emisja bezpośrednia i pośrednia, uczyniła ze spółki lidera zielonej rewolucji na polskiej kolei. Co więcej, efekty proklimatyczne uzyskuje ona już teraz.

  • Na przestrzeni ostatniej dekady kolej diametralnie zmieniła swoje oblicze, dołączając do grona technologicznie rozwiniętych sektorów gospodarki - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
  • Stale mierzymy nasz wpływ na otoczenie, konsekwentnie obniżamy ślad węglowy, redukujemy emisję hałasu, wzmacniamy bezpieczeństwo przewozów oraz poprawiamy warunki pracy - wymienia.
  • W firmie przybywa nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Vectron. DB Cargo Polska ma już 23 takie pojazdy.
Kolej to najbardziej przyjazny środowisku naturalnemu środek transportu używany w obrocie gospodarczym. Emituje najmniej gazów cieplarnianych. Jej walory są szczególnie widoczne na tle transportu samochodowego. Jak wskazują w DB Cargo Polska, pociągi emitują 80 proc. mniej CO2 (20 g/tkm vs. 103 g/tkm) i generują połowę niższe koszty społeczne związane z wypadkami, hałasem, kongestią (korki), zajętością terenu czy chorobami wynikającymi z zanieczyszczenia powietrza (2 eurocenty/tkm vs. 4,5 eurocenta/tkm).

Z pomocą idzie technika

Przewaga jest oczywista, ale nie znaczy to, że kolejarze zasypiają gruszki w popiele. Tym bardziej że Unia Europejska wymusza na transporcie samochodowym stosowanie coraz mniej emisyjnych silników, a w niedawno ogłoszonym pakiecie Fit fot 55 zaproponowała nawet całkowite wyeliminowanie po roku 2035, a więc za 14 lat, napędu spalinowego z nowych samochodów.

Ograniczenie emisji w przewozach kolejowych można uzyskać, stosując nowoczesny tabor, który porusza się po torach w sposób bardziej efektywny, zużywając mniej energii niż pojazdy starszego typu. W DB Cargo Polska przybywa nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Vectron. Obecnie firma posiada 23 pojazdy tego typu. W spalinowych Class66 i DE6400 zastosowano rozwiązania pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa i dłuższą jazdę bez konieczności przeglądów kontrolnych.

- Na przestrzeni ostatniej dekady kolej diametralnie zmieniła swoje oblicze, dołączając do grona technologicznie rozwiniętych sektorów gospodarki. Wielosystemowe lokomotywy Vectron to kolejny, po wagonie m2 i inteligentnych wagonach (wyposażone w czujniki i systemy telematyki - red.), krok w kierunku zaawansowanego technologicznego rozwoju firmy - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.

W projekcie m2 realizowanym w rybnickim warsztacie DB Cargo Polska we współpracy ze spółką matką DB Cargo AG i firmą VTG, największym w Europie właścicielem floty taboru kolejowego na wynajem, chodzi o opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych rodzajów wagonów towarowych, których konstrukcja (możliwość zmiany długości ramy i zabudowy) pozwala w prosty i ekonomiczny sposób dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków, a tym samym do indywidualnych potrzeb klienta. A im większa unifikacja bazy wagonowej, tym większa szansa na obniżenie śladu węglowego.

Z innych ciekawych rozwiązań można wymienić cyfrowy automatyczny sprzęg. W konsorcjum DAC4EU, któremu przewodzi Deutsche Bahn w ramach programu TecEC Group, gdzie DB Cargo jest jednym z członków, a partnerami są Ermewa SA, GATX Rail Germany GmbH, Rail Cargo Austria AG, SBB Cargo AG oraz VTG AG, testuje się możliwość sprzęgania wagonów bez konieczności wykonywania czynności manualnych. Takie rozwiązanie znacząco uprości proces formowania pociągów, co przełoży się na sprawniejsze prowadzenie transportu i ograniczenie kongestii. Pomoże w tym także cyfryzacja stacji rozrządowych.

 Od 2018 roku w DB Cargo realizowany jest projekt, którego celem jest wprowadzenie do ruchu autonomicznych lokomotyw. W tym roku odbyły się pierwsze testy w Szwajcarii na odcinku pomiędzy Sion i Sierre. Kolejne zaplanowane są na dwutorowej linii towarowej Betuweroute z Rotterdamu do Niemiec.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
STRATEGICZNY PARTNER I INICJATOR SERWISU
  • partner serwisu
PARTNERZY PROJEKTU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

ZIELONY INDEKS FIRM W POLSCE

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!