PARTNERZY PORTALU

Tak Wizz Air chce oszczędzać paliwo. Nowe instrukcje dla pilotów

Tak Wizz Air chce oszczędzać paliwo. Nowe instrukcje dla pilotów
Airbus A321-200 neo w barwach Wizz Aira Fot. Marvin Mutz/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0

Węgierska linia lotnicza chce obniżyć emisję dwutlenku węgla o kolejne 33 proc. do 2030 roku.


  • Wizz Air przedstawił pilotom zalecenia, aby zachęcić ich do korzystania ze zmniejszonego ustawienia klap zarówno podczas startu, jak i lądowania.
  • Wyniki najnowszej analizy danych lotu przeprowadzonej przez firmę Airbus wskazują, że Wizz Air jest liderem w branży pod względem zmniejszonego kąta wychylenia klap podczas lądowania w porównaniu z innymi liniami lotniczymi.
  • Linia lotnicza angażuje się też w rozbudowę floty o oszczędniejsze samoloty Airbus neo. Obecnie średni wiek samolotu Wizz Aira wynosi 5 lat, co czyni flotę tego przewoźnika jedną z najmłodszych na świecie.
Wizz Air, chwalący się mianem najbardziej zielonej linii lotniczą w Europie (emisja CO2 samolotów tej linii była najniższa wśród europejskich linii lotniczych w roku finansowym 2019 - 57,2 gr/km/pasażer), ogłosił nowe inicjatywy w zakresie oszczędności paliwa jako część zobowiązania do redukcji emisji dwutlenku węgla o kolejne 33 proc. do 2030 roku.

Oprócz 25 rozwiązań przewoźnika w kwestii oszczędności zużycia paliwa wdrożonych w minionych latach, Wizz Air skupia się na nowych sposobach, takich jak opracowanie modelu szacowania masy zerowej, usunięcie zbędnego dodatkowego paliwa dzięki optymalizacji w systemie planowania lotów WIZZ oraz wprowadzenie bardziej precyzyjnych współczynników wydajności dla większej dokładności prognoz spalania paliwa. Dalsze optymalizacje operacyjne w kwestii konfiguracji klap będą również stałym punktem centralnym.

Zobacz też: Wizz Air chce liderować w Polsce. Nie ogląda się na LOT

Chcąc poprawić efektywność spalania paliwa, Wizz Air przedstawił pilotom zalecenia, aby zachęcić ich do korzystania ze zmniejszonego ustawienia klap zarówno podczas startu, jak i lądowania, co - jak wykazano - skutkuje znacznymi oszczędnościami w zużyciu paliwa. Dzieje się tak, ponieważ im niższe ustawienie klap podczas wznoszenia i zniżania, tym mniejszy opór, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa. Statystyki na temat zmniejszonego ustawienia klap podczas lądowania są obiecujące: szacuje się, że pozwalają zaoszczędzić 2000 ton paliwa, eliminując z powietrza rocznie około 6000 ton dwutlenku węgla.

Jak podaje Wizz Air w komunikacie, wyniki najnowszej analizy danych lotu przeprowadzonej przez firmę Airbus wskazują, że Wizz Air jest liderem w branży pod względem zmniejszonego kąta wychylenia klap podczas lądowania w porównaniu z innymi liniami lotniczymi. Biorąc pod uwagę warunki lotu i względy bezpieczeństwa, zmniejszenie wychylenia klap do lądowania pozwala zaoszczędzić około 15 kg podczas jednego podejścia. W ciągu roku oznacza to redukcję ilości dwutlenku węgla odpowiadającej przejazdom 92 300 samochodów z Gdańska do Krakowa.

Czytaj również: Wizz Air z nową bazą i nowymi trasami. Jedna do Polski

Linia lotnicza angażuje się też w rozbudowę floty o oszczędniejsze samoloty Airbus neo. Obecnie średni wiek samolotu Wizz Aira wynosi 5 lat, co czyni flotę przewoźnika jedną z najmłodszych na świecie.

- Możemy pochwalić się z najniższym wskaźnikiem emisji CO2 przypadającą na pasażera na kilometr wśród europejskich linii lotniczych. Pozostajemy zaangażowani w dalszą redukcję śladu węglowego. Każdy start i lądowanie są okazją do oszczędności paliwa, każdy etap lotu jest poddawany analizie pod kątem choćby najmniejszej optymalizacji, a jej wpływ na emisję dwutlenku węgla jest znaczący - powiedział członek zarządu ds. operacyjnych Wizz Aira Heiko Holm.
×

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Tak Wizz Air chce oszczędzać paliwo. Nowe instrukcje dla pilotów

  • pasażer 2020-10-30 08:43:57
    najmniejszy wskaźnik CO2/pasażera/km w przypadku WizzAir przypisywałbym raczej upychaniu jak największej liczby siedzeń w samolocie, a nie świadomości zmian klimatu
  • Maciej 2020-10-30 06:51:32
    "szacuje się, że pozwalają zaoszczędzić 2000 ton paliwa, eliminując z powietrza rocznie około 6000 ton dwutlenku węgla." Nobel jak nic. Nowy sposób ELIMINACJI dw z powietrza.
  • andy 2020-10-29 15:20:21
    przecież polski pilot może polecieć nawet na drzwiach od stodoły
  • Instrukcja 2020-10-29 15:04:35
    Ostrożnie z ciągiem. Po starcie wyłączyć silnik i lecieć lotem ślizgowym.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.138.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
STRATEGICZNY PARTNER I INICJATOR SERWISU
  • partner serwisu

ZIELONY INDEKS FIRM W POLSCE

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!