Zmieniając siebie, zmieniają świat. Te firmy mają się czym pochwalić

Zmieniając siebie, zmieniają świat. Te firmy mają się czym pochwalić
Wartości są coraz ważniejsze dla inwestorów, instytucji finansujących, klientów, kontrahentów, ale i pracowników - mówili uczestnicy dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego fot. PTWP/KO

Ikea otworzyła w Wiedniu sklep dla klientów bez samochodów, ING Polska pracuje nad kredytem, którego marża uzależniona jest od stopnia zaangażowania w ochronę środowiska kredytobiorcy, Velux sadzi drzewa w Ugandzie - to niektóre przykłady działań firm, które dbają o zasoby świata.

  • Firmy w Polsce zaczynają mieć w DNA zrównoważony rozwój, uważa Dorota Zawadzka-Stępniak, dyrektor Departamentu Energii i Zmian Klimatu Konfederacji Lewiatan.
  • - Pracujemy z firmami, które są gotowe podjąć ambitne zobowiązania i cele, nawet jeśli dziś szkodzą środowisku - mówi Ewa Chodkiewicz z WWF Polska. 
  • O tym, jak biznes może angażować się w ochronę środowiska i klimatu dyskutowano podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego na sesji "Firmy, które odnawiają zasoby świata". 

Czy przedsiębiorcy mają świadomość problemów środowiskowych?  Dorota Zawadzka-Stępniak, dyrektor Departamentu Energii i Zmian Klimatu Konfederacji Lewiatan mówi, że polskie firmy zaczynają mieć zrównoważony rozwój w swoim DNA . - Mamy w Konfederacji 4 tys. firm i większość z nich to rozumie - podkreśla i wymienia: BASF, DHL, BP.

Zrównoważony rozwój buduje konkurencyjność

Jest wiele firm, które chcą być niezależne energetycznie albo inwestują w gospodarkę obiegu zamkniętego. - Zrównoważony rozwój to budowa konkurencyjności. To coraz częściej przemawia do biznesu i znajduje odzwierciedlenie w nowych planach dla firm. Firmy słuchają potrzeb klientów, realizują je - podkreśla Dorota Zawadzka-Stępniak. 

Ewa Chodkiewicz z WWF Polska mówi: - Pracujemy z firmami, które są gotowe podjąć ambitne zobowiązania i cele, nawet jeśli dziś szkodzą środowisku. Chcemy obserwować ich realną zmianę. Staramy się jednoczyć partnerów ze środowiska biznesowego i naukowego. Staramy się być też obecni przy tworzeniu prawa - mówiła. 

Michał Mrozek, wiceprezes ING Banku Śląskiego przypomniał, że w 2030 roku bank chce być zeroemisyjny.

- Jako bank postrzegamy się jako ważny element ekosystemu. Chcemy więc nie tylko finansować działania prośrodowiskowe, ale także przez najbliższe lata dokonać transformacji np. w naszej energetyce. Stawiamy na edukację skierowaną do dzieci i młodzieży. Michał Mrozek dodał, że ING Bank Śląski pracuje nad konstrukcją kredytu, którego marża będzie powiązana z celami ESG (środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny). - Chcemy nagradzać w ten sposób firmy za to, że wpisały wartości w swoje cele i realizuje je - mówił.

- Mamy ambicje stać się firmą cyrkularną do 2030 roku - podkreśliła Anita Ryng, dyrektorka ds. komunikacji w Ikei. - Realizujemy ten projekt od 2012 roku, ale wiemy, że czas nas goni.
Wymienia konkretne działania: - Do 2030 roku wszystkie dostawy będą odbywać się pojazdami zeroemisyjnymi. Już dziś 6,5 tys. z 9,5 tys. produktów Ikea wyprodukowanych jest  z materiałów odnawialnych, z recyklingu albo możliwych do recyklingu. Niebawem w Ikei pojawi się możliwość kupowania mebli z drugiej ręki - firma będzie je odzyskiwać od klientów, naprawiać i sprzedawać ponownie. Ikea otworzyła w Wiedniu sklep dla klientów bez samochodów, nie ma tam parkingu, a klienci przyjeżdżają wyłącznie rowerami i komunikacją publiczną. - Od 2016 roku sprzedajemy panele słoneczne, instalujemy je też na naszych sklepach i magazynach. Do 2025 roku połowa produktów w restauracjach będzie oparta na produktach roślinnych - dodała Ryng. 

Zdaniem Jacka Siwińskiego, prezesa Velux Polska, aby dokonać transformacji potrzebna jest szeroka współpraca. Velux Polska przed rokiem podjął ją z WWF Polska. Velux zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 r. i ograniczenia o połowę emisji gazów cieplarnianych z całego łańcucha dostaw, jak również do zrekompensowania emisji historycznych poprzez projekty ochrony i sadzenia lasów. WWF ma zapewnić tutaj wiedzę naukową i doświadczenie. W tej chwili projekt wdrożony jest już w Ugandzie, gdzie firma sadzi drzewa, zapewniając w ten sposób także pracę mieszkańcom.

Wartości ważne dla milenialsów

Wartości są coraz ważniejsze dla inwestorów, instytucji finansujących, klientów, kontrahentów, ale i pracowników. - Dla pokolenia milenialsów są niezwykle ważne. Jeśli chcemy mieć dobrych pracowników, musimy je im zaoferować - podkreślił Michał Mrozek, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmieniając siebie, zmieniają świat. Te firmy mają się czym pochwalić

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.55.253
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!