Adamczyk: polska kolej musi być silnym segmentem gospodarki

Polska kolej musi być silnym segmentem gospodarki – powiedział w środę w Gdańsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako.

Szef resortu infrastruktury uczestniczył w debacie pt. "Perspektywy rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej".

Podstawowe plany inwestycyjne na kolei przedstawił dyrektor departamentu kolejnictwa ministerstwa infrastruktury Tomasz Buczyński.

Przypomniał, że wartość Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 r. to blisko 76,7 mld zł.

Dalsze plany i działania w zakresie KPK w ramach perspektywy do 2030 r. zakładają m.in. kontynuowanie rozpoczętych inwestycji m.in. prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory - Maksymilianowo (faza II), linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia-Dorohusk, linii kolejowej E-75 na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki (granica państwa), na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Słupsk, a także prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto (etap II) oraz na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia-Warszawa Zachodnia.

Na program "utrzymaniowy", dotyczący poprawy czasów przejazdu pociągów, w latach 2019-2023 ze środków publicznych zostanie przeznaczone ok. 24 mld zł.

W programie inwestycji dworcowych do 2023 r. zmodernizowanych zostanie prawie 200 dworców kolejowych za kwotę 1,7 mld zł. W latach 2016-20 oddanych zostało 23 dworce, a w latach 2021-23 planuje się zrealizowanie pozostałych 167 dworców.

"Mamy nieprzeciętną determinację, mamy wewnętrzne poczucie i potrzebę realizacji tego programu w każdym z jego wymiarów" - zapewnił podczas Adamczyk.

Minister podkreślił, że polska kolej musi być "silnym segmentem gospodarki". "Mało tego, musi tym silnym silnikiem rozwoju polskiej gospodarki" - zaznaczył.

"Jeżeli uznać, że kiedyś wielkim sukcesem były nakłady rzędu 5-10 milionów złotych na inwestycje na kolei, to dzisiaj nazwać ten proces tak, że polska kolej zmienia się w postępie geometrycznym, to jest to mało powiedziane" - mówił Adamczyk.

Zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa (IK) Andrzej Massel przedstawił porównanie krajowej infrastruktury kolejowej do systemu kolejowego w sąsiednich państwach: Czechach, Słowacji, Węgrzech, Bułgarii i Rumunii.

"Gęstość naszej sieci kolejowej jest dość przeciętna - trochę słabsza niż na Słowacji i dużo słabsza niż w Czechach, natomiast gęstsza niż w Rumunii i Bułgarii. Co jest pozytywnym aspektem naszej infrastruktury to fakt, że relatywnie duża część linii jest dwutorowa i wynosi ponad 40 proc. W żadnym z porównywanych krajów Europy środkowo-wschodniej tylu dwutorowych linii nie ma" - powiedział Massel.

Wyjaśnił, że poważniejsze "wąskie gardła" na polskiej kolei, które były np. na linii Warszawa-Lublin oraz Warszawa-Radom w ostatnim czasie zostały usunięte. "Tak samo zlikwidowano jak +wąskie gardło+ na trasie z Warszawy do Białegostoku na moście pod Małkinią" - dodał.

"Jest relatywnie duży udział linii zelektryfikowanych, bo prawie 2/3 sieci. To jest dużo więcej niż na Węgrzech czy w Czechach. I co jest ważne, relatywnie duży odsetek linii dostosowanych do prędkości większej niż 120 km/h, w tym 160 km/h. I jesteśmy też jedynym krajem, w którym jeździmy 200 km/h" - dodał wicedyrektor IK.

Zdaniem Massela, wszystkie te parametry sprawiają, że polska infrastruktura kolejowa ma "niesamowity potencjał".

Podkreślił, że przy wykorzystaniu unijnych środków z następnej perspektywy budżetowej należy zwrócić uwagę na lepsze wykorzystanie infrastruktury.

"Takim obiektywnym wskaźnikiem wykorzystania infrastruktury jest liczba pociągo-kilometrów realizowanych na sieci w stosunku do długości linii. Inaczej mówiąc, ile średnio pociągów przejeżdża przez wybrany odcinek linii kolejowej. W Polsce w ruchu pasażerskim w ostatnim roku przed pandemią mieliśmy między 23 a 24 pociągo-kilometry na kilometr. W Czechach ten wskaźnik wyniósł ponad 36, co oznacza dużo większe nasycenie ofertą przewozową w stosunku do długości sieci. To oznacza wyzwanie dla naszych organizatorów przewozów i rozkładów jazdy, w tym samorządów wojewódzkich" - zaznaczył Massel.

Od wtorku trwają w Gdańsku 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako. W imprezie uczestniczy ponad 500 wystawców z 25 krajów m.in. Austrii, Belgii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Litwy, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. To największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Targi zakończą się w piątek.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Adamczyk: polska kolej musi być silnym segmentem gospodarki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.50.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!