PARTNERZY PORTALU

Afryka to kontynent XXI wieku i wart jest ryzyka

fot. PTWP (Tomasz Wawer)
  • PTWP - Portal Spożywczy
    Autor: wnp.pl (Barbara Woźniak)
  • Dodano: 09-05-2014 15:15

Afryka staje się kontynentem XXI wieku. Oczy inwestorów skierowane są na tę część świata, bo wzrost gospodarczy jest jednym z najwyższych na świecie, potrzeby inwestycyjne ogromne, a potencjalny rynek konsumentów duży. I choć ryzyko inwestowania jest spore, to jednak inwestycje mogą przynieść dużą stopę zwrotu, wyższą niż gdzie indziej – mówili uczestnicy panelu III na Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2014.

Afryka potrzebuje inwestycji w różnych dziedzinach, nie tylko w infrastrukturę, w sektor energetyczny i wydobywczy, ale również potrzebuje wiedzy i technologii, bo te dwie rzeczy są dla tego kontynentu kluczowe.

Każdy sukces niesie ze sobą ryzyko, ale interesy i inwestycje na „czarnym lądzie” mogą rozwijać nie tylko duże koncerny, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa zarówno z Polski jak i całej Europy Centralnej. Ważne, żeby obie strony starały się nawzajem zrozumieć, poznać i cierpliwie podchodziły do wyzwań jakie stawia przed nimi współpraca.

- Od bardzo dawna Afryka zbyt mocno patrzy na Francję czy na Wielką Brytanię, a polska historia jest inna, bo Polska nie jest siłą kolonizacyjną, więc rozpoczynamy współpracę z tzw. cart blanche – powiedział podczas panelu III Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna Raju Jaddoo, Sekretarz Generalny Izby Przemysłu i Handlu z Mauritiusa.

- Afryka to ostatni, tak duży rynek globalny gdzie nasze małe i średnie firmy mogą wejść i zainwestować pieniądze w szerszym wymiarze, nie tylko biznesowym, ale zaangażować się w budowanie tamtejszej gospodarki, czyli w infrastrukturę czy edukację, podzielić się doświadczeniami, wiedzą, technologią i zakorzenić się tam – mówiła zaś Monika Piątkowska, wiceprezes, członek zarządu ds. Informacji i Komunikacji w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Potrzeby inwestycyjne krajów afrykańskich są ogromne.

- W 2013 roku a Afryce było 800 aktywnych projektów infrastrukturalnych w różnych dziedzinach o wartości 700 miliardów dolarów, a potrzeby inwestycyjne według szacunków to 48 miliardów dolarów rocznie, a sama pomoc rozwojowa UE nigdy nie sprosta tym potrzebom na rynku afrykańskim – mówiła Anna Burylo, szef Działu Operacyjnego European Union Delegation to the African Union.

Paneliście zaznaczali, że Afryka to kontynent olbrzymich możliwości, ale bardzo różnorodny i nie można mówić o Afryce jako o jednym kraju, bo Afryka nie jest monolitem, tylko używać nazw poszczególnych krajów.

- Kraje Afryki mają różne systemy prawne, różne języki, różną kulturę i aby skutecznie prowadzić biznes, to trzeba też wiedzieć, że to nie jest są kraje na tzw. jednorazowy deal. Są możliwości inwestycji w wielu sektorach i już nie mówię o energetyce czy górnictwie, ale też sektor spożywczy, chemiczny, AGD, IT, ICT, sektor morski, odnawialne źródła energii, maszynowy, infrastruktura czy sektor budowlany, bo ten rynek tam po prostu na nas czeka – podkreślała Piątkowska.

Wzrost gospodarczy na kontynencie afrykańskim przewidywany na ten rok to ponad 4,0 proc. podczas gdy w 2013 roku wyniósł on 5,5 proc.

Małe i średnie firmy – nie takie małe

Małe i średnie firmy z Polski z powodzeniem mogą robić interesy w Afryce i okazać się nie takie małe jak to wygląda na pierwszy rzut oka.

- Patrząc z naszego punktu widzenia, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce, dla nas są duże i dlatego małe przedsiębiorstwo z Polski może stać się dużą firmą w Afryce. Doświadczenie Polski zdobyte na kontynencie Starej Europy to doświadczenie, które możecie przełożyć i przekazać Afryce - przekonywał zaś Ivan Twagirashema, prezydent Chamber of Industry, Private Sector Federation z Rwandy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Afryka to kontynent XXI wieku i wart jest ryzyka

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!