Awaria systemów komputerowych w bankach Royal Bank of Scotland (RBS) i NatWest uniemożliwiła w poniedziałek kilku milionom ich klientów dokonanie płatności kartami debetowymi i kredytowymi, aplikacjami na smartfonach i przez internet. Nie funkcjonowały też bankomaty obu banków.
Poniedziałek był rekordowym dniem elektronicznych zakupów, wiele sieci detalicznych ogłosiło tego dnia specjalne oferty by zwiększyć sprzedaż w okresie przedświątecznym. Royal Bank of Scotland (RBS) jest w 81 proc. własnością skarbu państwa po tym, jak w następstwie krachu na globalnym rynku finansowym z lat 2008-09 został dokapitalizowany pieniędzmi podatnika. RBS jest właścicielem NatWestu i mniejszego Ulster Bank.
Awaria nastąpiła w poniedziałek ok. godz. 18.30 czasu lokalnego. Szef banku Stephen Hester przeprosił klientów i powiedział, że powodem awarii systemów płatności była aktualizacja oprogramowania. Jest to trzecia poważna awaria sieci RBS. W czerwcu ub. r. przez cztery dni nie funkcjonowały bankomaty całej grupy, co zablokowało właścicielom kont dostęp do nich. Po tym incydencie Hester zrzekł się premii a bank wypłacił odszkodowania na sumę 125 mln funtów. W marcu br. awaria techniczna unieruchomiła system rozliczeń grupy RBS na cztery godziny, zaś w maju br. na pewien czas zawiesiła się aplikacja pozwalająca dokonywać transakcji bankowych za pośrednictwem smartfonu.