PARTNERZY PORTALU

Biznes na obcych rynkach = dobry model wsparcia + stabilizacja

Fot. Shutterstock
  • Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
  • Dodano: 16-05-2017 06:59

Jeśli chodzi o wsparcie ekspansji zagranicznej przedsiębiorców przez państwo wciąż jesteśmy daleko w tyle za rozwiniętymi krajami zachodnimi. Ważne jednak, że staramy się szybko nadrabiać ten dystans - to wnioski z debaty "Dyplomacja ekonomiczna - nowe otwarcie?" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Wydaje się, że Polska robiła trochę za mało, by wesprzeć ekspansję zagraniczną polskich firm - mówił Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Po części jego zdaniem wynikało to zamożności danego kraju - w przypadku Polski wciąż znacznie mniejszej niż w rozwiniętych krajach zachodnich. Prezes PAIH zwracał w tym kontekście uwagę, że np. liderem w udzielaniu pomocy publicznej są bogate Niemcy.

Bartosz Marcinkowski, partner w Kancelarii DZP wskazywał również na dużo większe i bardziej uporządkowane wsparcie ze strony administracji w innych krajach - np. Francji. - Parę lat temu braliśmy udział w tworzeniu wspólnie z Francuzami joint venture na Bałkanach i doradztwo administracji francuskiej przy tym projekcie było dla nas niesamowitym doświadczeniem - stwierdził Marcinkowski.

Z drugiej jednak strony, to że polscy przedsiębiorcy mogli oczekiwać mniejszej niż ich zachodni koledzy pomocy ze strony państwa wynikało - jego zdaniem -  z przyjętego w poprzednich latach modelu wsparcia. - Dotychczas wspierane były wielkie firmy tzw. oligarchów i duże spółki skarbu państwa - stwierdził Tomasz Pisula dodając, że znacznie bardziej wsparcie potrzebują małe i średnie firmy, które coraz częściej rozpoczynają działalność na obcych rynkach.

- Jest dużo firm, które mają apetyt by wyjść na tynki europejskie - mówił Pisula, dodając, że już teraz polskie firmy dobrze sobie radzą nawet na najtrudniejszych rynkach. - Polscy przedsiębiorcy działają z powodzeniem np. w Kurdystanie  - podkreślał prezes PAIH.

Znacznie większej pomocy wymagają jednak firmy, które planują odleglejszą ekspansję biznesową. - Z naszych obserwacji wynika, że nasi przedsiębiorcy czują się już w miarę komfortowo, jeśli chodzi o rynki UE. Staramy się więc zachęcać firmy, by wychodziły poza tą biznesową europejską oczywistość - mówił Cezariusz Kwaterski, naczelnik w Departamencie Współpracy Ekonomicznej  MSZ. - To znacznie trudniejsze rynki chociażby ze względu na większe odległości i trudniejszy dostęp do informacji - stwierdził urzędnik MSZ, dodając że dodatkowymi trudnościami są odmienne systemy prawne i - niekiedy - "nie dość ortodoksyjne przestrzeganie zasad gospodarki rynkowej." - To wszystko sprawia, że działalność na tych rynkach wiąże się ze znacznie większym ryzykiem, a więc i przedsiębiorcy oczekują zupełnie innego wsparcia niż w Europie - podkreślał Cezariusz Kwaterski.

O tym, jak istotna może być pomoc nawet na podstawowym poziomie, mówił Jerzy Pietrucha, prezes Grupy Pietrucha. - Rozpoczęcie działalności na rynkach wschodzących niesie ze sobą dość duże koszty dla firm. To nie tylko koszty wyjazdów, ale przede wszystkim czas potrzebny na znalezienie i weryfikację kontrahentów - mówił Jerzy Pietrucha, dodając, że wsparci e przedsiębiorców w tych działaniach przynosi wymierne korzyści dla firm. - W przypadku naszej firmy wypracowanie odpowiednich relacji biznesowych w Rwandzie trwało dwa lata - podkreślił prezes Grupy Pietrucha.

Jerzy Pietrucha podkreślał, że już wcześniej jego firma mogła liczyć na wsparcie ze strony administracji. - Już na etapie tworzenia naszego joint venture na Filipinach bardzo aktywny okazał się WPHI w Kuala Lumpur, także w Polsce otrzymywaliśmy wsparcie ze strony MSZ - mówił szef Grupy Pietrucha dodając, że zwłaszcza na azjatyckich i afrykańskich rynkach takie wsparcie jest bardzo istotne, bo uwiarygadnia daną firmę w relacjach z lokalnymi władzami, ale i kontrahentami.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.21.186
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!