PARTNERZY PORTALU

Blokada kilku tysięcy kart płatniczych w czterech bankach

Kilka tysięcy kart płatniczych zablokowały PKO BP, Multibank, Pekao SA i Alior Bank osobom, które między styczniem a wrześniem korzystały z kart w Hiszpanii. Dane z nich mogły dostać się w niepowołane ręce. Bankowcy radzą, by wszyscy, którzy w tym czasie płacili kartą lub korzystali z bankomatów w tym kraju, sprawdzili swoje wyciągi.

Banki zablokowały tylko te karty, które rzeczywiście mogły być zagrożone. "Gdybyśmy zablokowali karty wszystkim klientom, którzy byli w Hiszpanii, to skala operacji byłaby o wiele większa" - powiedział PAP rzecznik Pekao SA Arkadiusz Mierzwa.

Jak zaznaczył Marek Ryczkowski z biura prasowego PKO BP, problem dotyczy nie tylko tych czterech banków, które zablokowały karty. "Dotyczy wszystkich, którzy płacili w ostatnich miesiącach kartą w Hiszpanii, niezależnie od narodowości i tego, jaką kartą płacili" - zaznaczył. Wyjaśnił, że prawdopodobnie doszło do wycieku danych od jednego z hiszpańskich agentów rozliczeniowych. To firma, która pośredniczy między stronami transakcji - np. między sklepem a bankiem.

Jak poinformowali PAP przedstawiciele PKO BP, Multibanku, Pekao SA i Alior Banku, karty zablokowano w ubiegłym tygodniu. Teraz klienci otrzymują nowe karty płatnicze. Z informacji zebranych przez PAP wynika, że PKO BP zablokował 1,8 tys. kart, a Alior Bank i Pekao SA - po kilkaset. Multibank odmawia podania takich danych.

Mierzwa powiedział, że zablokowanie kart należy traktować jako działanie prewencyjne. "Dostaliśmy alert, że istnieje możliwość wycieku danych, podjęliśmy więc decyzję, by chronić naszych klientów" - dodał.

"Bank posiada narzędzia umożliwiające wytypowanie kart, które były używane w miejscu, w którym mogło dojść do przechwycenia danych. Na tej podstawie dokonujemy zastrzeżenia kart" - powiedział PAP rzecznik Multibanku Mateusz Żelechowski.

We wszystkich czterech bankach scenariusz wygląda tak samo: bank kontaktuje się z klientem, informuje o zablokowaniu karty i wysyła nową. Przedstawiciele banków zapewniają, że starają się skontaktować z klientami, jeszcze zanim nałożą blokadę. Jednak - jak zaznaczają - nie zawsze się to udaje.

W przypadku, kiedy klient zorientuje się, że jego karta nie działa, a nie został powiadomiony przez bank, powinien dzwonić na infolinię. Bank może na krótki czas odblokować kartę, żeby klient mógł wypłacić pieniądze w placówce albo bankomacie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Blokada kilku tysięcy kart płatniczych w czterech bankach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!