PARTNERZY PORTALU

Bon targowy czy obniżka VAT? Branża szuka możliwości przetrwania

Branża spotkań to najdłużej „zamknięta” część gospodarki - straciła wydarzenia wiosny, a teraz traci także jesienne. Problem w tym, że już skończyły się wszelkie ochronne tarcze. Jak przetrwać kolejne miesiące z minimalnymi przychodami? Jak utrzymać załogi i uniknąć upadłości? Nad tym dyskutowali podczas sesji „Turystyka, hotelarstwo, MICE” w ramach EEC 2020 przedstawiciele przemysłu spotkań branży hotelarskiej, targowej i gmin, dla których tego typu działalność stanowi znaczną część przychodów.

  • Przemysł spotkań wciąż jest najdotkliwiej dotkniętą przez koronawirusa branżą – grozi jej ponad rok bez przychodów.
  • Dla wielu miast, w tym Katowic, problemy branży MICE mogą stanowić ekonomiczny cios.
  • Nakręcanie psychozy strachu przez pochopne wypowiedzi polityków odbijają się na branży spotkań.

- Mamy już w branży lockdown sześciomiesięczny i wiemy, że kolejne 6 miesięcy lockdownu mamy przed sobą. Ile firm przetrwa rok bez przychodów czy z przychodami na poziomie 20 proc.? – zauważył Wojciech Kuśpik, prezes zarządu grupy PTWP SA, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Uczestnicy sesji przypomnieli, że przemysł spotkań, segment MICE to branża jak wszystkie inne, która musi mieć przychody i koszty. Tymczasem przychody branży od wielu miesięcy są minimalne. - Dla branży MICE w marcu świat się zatrzymał i dla części firm stoi nadal. Prognozy mówią, że nawet przyszły rok jest jeszcze pod znakiem zapytania – zauważył Wojciech Kuśpik.


Branża stara się zwrócić uwagę rządu na swoje specyficzne problemy, wskazując na to, jak wielu ludzi jest zależnych od jej kondycji. To zespół naczyń połączonych, zbierający razem hotele, turystykę, targi, wydarzenia biznesowe i kulturalne – w sumie daje to 12,7 mln miejsc pracy i 15 proc. polskiego PKB.

Bartosz Bieszyński, koordynator sztabu kryzysowego branży turystycznej, spotkań, rozrywki, przedstawiciel inicjatywy TUgether, poinformował, że branża stara się o zmniejszenie podatku VAT, jakim jest obłożona, co pozwoli zachęcać klientów niższymi cenami. – Ja bym na to nie liczył, bo premier Mateusz Morawiecki raczej nie widzi takiej możliwości – powątpiewał Wojciech Kuśpik. – Ministerstwo finansów twierdzi, że to możliwe – nie ustępował Bartosz Bieszyński.


Innym pomysłem na wsparcie branży jest bon targowo-konferencyjny. Miałby on mieć wartość 10 000 zł i być przeznaczony na udział firm MŚP w targach i konferencjach na terenie Polski. Tomasz Kobierski, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich, prezes rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego, powiedział, że rozłożony na trzy lata program miałby mieć w sumie wartość 1 mld złotych. Nawoływał też, aby polskie firmy zamiast jeździć na zagraniczne imprezy, zapraszały swoich kontrahentów do Polski. – Dałoby to element popytowy na przyszłość i pozwoliło branży przeżyć najgorszy okres – powiedział Tomasz Kobierski.

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Bon targowy czy obniżka VAT? Branża szuka możliwości przetrwania

  • Tomek 2020-09-21 09:01:16
    mam nadzieje, że jakoś to się wszystko zdeklaruje do przyszłego roku bo chętnie pojechałbym na targi remadays do Nadarzyna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!