PARTNERZY PORTALU

Co zrobić, aby Polacy chętniej inwestowali długoterminowo w rodzime firmy?

Co zrobić, aby Polacy chętniej inwestowali długoterminowo w rodzime firmy?
Z badań wiadomo, że klient, który posiada akcje firmy, o wiele częściej ją poleca znajomym, zwiększa częstotliwość korzystania z produktów, zwiększa na nie wydatki. fot. PTWP

Orlen ma dzisiaj około 10 tys. inwestorów indywidualnych, ale chciałby podwoić tę liczbę. Posłuży temu program Orlen w Portfelu. Jego twórcy liczą na skutek w postaci większego zainteresowania Polaków rynkiem kapitałowym i nauki zasad, jakimi się on rządzi. Wszystko z myślą o dobrym dla gospodarki sprzężeniu rodzimego kapitału i polskich firm.

  • Program Orlen w Portfelu ma zachęcić do kupna akcji płockiej spółki. Planuje się, że udział inwestorów indywidualnych w jej akcjonariacie wzrośnie do podobnego jak na całym rynku, czyli 12 proc.
  • To swoisty program lojalnościowy, ale związany z patriotyzmem gospodarczym - ocenia prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
  • Przedsięwzięcie ma też przekonać Polaków do inwestowania na rynku kapitałowym, bo w ostatnich latach, z różnych powodów, wolą odkładać pieniądze w bankach, mimo że lokaty są bardzo nisko oprocentowane.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreśla, że każdy nasz wybór jako konsumentów wpływa na rozwój kraju. - Mamy wolny rynek i to klient, wybierając produkt, decyduje, która gospodarka się rozwija. Bo produkt, biznes czy firmy są narodowe i każde społeczeństwo powinno być edukowane, że wzmacnia się swój kraj, swoją gospodarkę, promując, inwestując w swoje firmy - wyjaśnia Daniel Obajtek.
Przykładem takiego działania jest skierowany do inwestorów indywidualnych program Orlen w Portfelu. - To też jest swoisty program lojalnościowy, ale i związany z patriotyzmem gospodarczym. Wiążemy Polaków z firmą, a także edukujemy w zakresie rynków kapitałowych - dodaje prezes PKN Orlen.

Dowiedz się więcej o nowym programie Orlenu

Piotr Borowski, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych, zwraca uwagę, że na giełdzie handluje się zaufaniem. Tam, gdzie poziom zaufania jest wysoki, spotykamy się z najwyższą wyceną spółek.

- Inwestorzy na każdym rynku chętnie inwestują w rodzime spółki, dlatego że są blisko, rozumieją ten rynek, mają łatwy dostęp do informacji. Gdy inwestują na rynkach zagranicznych, są „ostatnim ogniwem łańcucha pokarmowego”, szczególnie ci detaliczni. Zanim do nich dojdzie informacja, że coś stało się na rynku, wszyscy już zdążą sprzedać akcje - wyjaśnia Piotr Borowski, który dodaje, że zaangażowanie na zagranicznym ma sens, ale tylko bardzo długoterminowo.

- W krótszym terminie tylko na rynku lokalnym - podkreśla Piotr Borowski.

Giełda dla każdego?


Odsetek inwestorów indywidualnych na GPW wynosi około 12 proc. Nie jest to mało w porównaniu do Europy Zachodniej, gdzie współczynnik ten nie przekracza 6 proc., ale w przypadku Polski możemy mówić o niewykorzystanym potencjale.

Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society Poland, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego  we Wrocławiu, jest zdania, że giełda jest dla każdego, ale nie dla każdego, by indywidualnie inwestował.

- Giełda nie jest łatwa - podkreśla Krzysztof Jajuga, który przypomina początki GPW, chociaż na początku wydawało się, że może na niej inwestować prawie każdy, co sprowadziło na parkiet bardzo dużą grupę inwestorów indywidualnych.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Co zrobić, aby Polacy chętniej inwestowali długoterminowo w rodzime firmy?

  • Jadwiga 2018-11-28 12:06:05
    Ja już raz przysponsorowałam Spółki giełdowe rodzime drugi raz do tej wody nie wejdę. Mam pytanie do Prezesa Czy przy sprzedaży akcji będą inwestorzy informowani że akcje mogą iść w górę , ale stracić na nich też można. Giełda jest dla tych co się na tym znają , i portfela trzeba pilnować samemu nie można liczyć na psedodoradców, którzy zawsze swoje wynagrodzenie dostana bez względu na to czy inwestor zyskuje czy traci. Na giełdzie też można wyjść jak na Amber Gold tylko w majestacie prawa.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!