PARTNERZY PORTALU

Czas czempionów - polskie firmy chcą być wielkie

Czas czempionów - polskie firmy chcą być wielkie
Tradycyjne branze też chcą być innowacyjne i prowadzić ekspansję. Fot. mat. pras.

Polskie firmy wciąż są stosunkowo małe. To powoduje, że ich potencjał finansowy i możliwości wpływania na rynek jest stosunkowo niewielki. Jednak na szczęście to się zmienia. Spółki wyraźnie doceniają fakt, że duża skala może dawać wyraźne profity. Stąd też widoczna ekspansja.

  • Ściganie zagranicznych koncernów przez nasze firmy nie jest proste. Większość zachodnich gigantów rozpoczęła budowę swojej wielkości znacznie wcześniej.
  • Zbudowanie silnej pozycji pozwoli nie tylko na efektywniejsze wykorzystanie zasobów, będzie miało także pozytywny wpływ na inne krajowe firmy.
  • O tym, jakie możliwości mają wielkie firmy, będziemy dyskutowali 25 lutego w Warszawie podczas sesji inauguracyjnej  konferencji EEC Trends 25 lutego. 
Wśród światowych potentatów w poszczególnych branżach trudno szukać polskich firm. Lata gospodarki planowej i działalność w strefie wpływów ZSRR skutecznie uniemożliwiły globalny rozwój polskich przedsiębiorstw. Jednak po trzech dekadach od rozpoczęcia transformacji ustrojowej widać, że krajowe firmy mierzą coraz dalej. Ich ambicją jest posiadanie ponadregionalnego znaczenia. To bardzo dobrze, bo... do odważnych świat należy.

Potentat na nowe wyzwania

Jedną z polskich firm o światowym znaczeniu jest KGHM. Miejsce w "dziesiątce" największych producentów miedzi i w "trójce" srebra powoduje, że na naszą spółkę spogląda niemal cały mineralny świat.

Od nieco ponad roku KGHM realizuje bardziej dostosowaną do obecnych wyzwań strategię. Jak mówi prezes koncernu Marcin Chludziński, branża surowcowa to nie sprint, lecz bieg maratoński. Jak na początku tego biegu radził sobie miedziowy koncern? Bardzo dobrze!

Wpływ na nową strategię miały zmiany kierunków globalnego rozwoju gospodarczego - megatrendy wpływające na branżę wydobywczą,  w tym przełom technologiczny, zmiany demograficzne i społeczne, niedobór zasobów naturalnych, zmiany klimatyczne, zmiany sił wśród globalnych gospodarek i szybka urbanizacja.

Ważnym czynnikiem było także dostosowanie programu inwestycyjnego do możliwości finansowych spółki. A co także kluczowe - zmotywowanie załogi. I to się udało.

Należy pamiętać, że KGHM wyznaczył także strategiczne cztery e-kierunki: elastyczność, efektywność, e-przemysł, ekologia. I sporo w nich zrobiono.

Lepsze jest zarządzanie złożem, optymalizowana jest produkcja hutnicza. Firma dbała też o efektywność. Szeroko realizowano programy mające przynieść oszczędności w zużyciu wody czy energii elektrycznej, której KGHM jest przecież największym w kraju konsumentem. Koncern ogromną wagę przywiązuje też do transformacji technologicznej. Kluczowy jest tu program KGHM 4.0. To, co spółka robi w tym obszarze, to m.in. automatyzacja procesów technologicznych czy np. przygotowanie infrastruktury do łączności pod ziemią umożliwiającej wprowadzenie uczenia maszynowego.

Jednym z fundamentów rozwoju KGHM jest ekologia. Spółka stawia także na obieg zamknięty - to stąd m.in. piec WTR i wykorzystanie żużla z pieca jako kruszywa drogowego.

Efekt tych działań już jest widoczny. Co ważne, dają one też fundamenty pod zagraniczną ekspansję. A na tym obszarze spółka odnosi już sukcesy. Wystarczy wymienić kopalnię Robinson w USA.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Czas czempionów - polskie firmy chcą być wielkie

  • ??? 2020-02-25 09:48:58
    Jak to jest, że dla jednych to czas rozwoju a dla drugich kompletnego zacofania i uwstecznienia? Przykładem dramatycznego zarządzania jest Grupa Azoty, która od 4 lat kurczy się niemiłosiernie. Jak podaje wczorajszy Puls Biznesu Grupa Azoty skurczyła się o 45% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Azotami zarządza Wojciech Wardacki były poseł KLD czyli bliski towarzysz Donalda Tuska! Jak to możliwe, że jest on pupilem PIS? Czyżby przez znajomość z panem Brudzinskim? Czy to wystarczy aby z hegemona polskiej chemii stać się prowincjonalną firemką na peryferiach cywilizowanej Europy? Prześledzimy inne dokonania pana Wardackiego - Rada Nadzorcza BOŚ Bank i ów bank jest w najgorszej kondycji w swojej historii. Czy ktoś wreszcie w MAP pójdzie po rozum do głowy czy też dbając wyłącznie o partyjne interesy wyłoży polskiego czempiona na łopatki? A może Wardacki stary komunista z doktoratem z PRL o marketingu w wagonach Wars PKP działa na czyjeś zlecenie? Może tak ma być? Może chcecie sprzedać Azoty tylko najpierw trzeba je dobić? Może Wardacki romansuje z Rosjanami z Acronu? Wszystko to śmierdzi MOCZnikiEM na sto kilometrów!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.253.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!