PARTNERZY PORTALU

Czesi: Przekop Mierzei Wiślanej małym Kanałem Sueskim

Czesi: Przekop Mierzei Wiślanej małym Kanałem Sueskim
Lidove Noviny nazywają przekop Mierzei Wiślanej Małym Kanałem Sueskim. Fot. Mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 07-04-2021 09:40

Według serwisu Lidove Noviny, u podstaw kanału przez Mierzeję Wiślaną leży historycznie uwarunkowana nieufność Polski wobec Rosji, bo ekonomiczne zyski z budowy kanału są nieproporcjonalne do jego obecnych i przyszłych kosztów.

Lidove Noviny nazywają przekop Mierzei Wiślanej Małym Kanałem Sueskim, bo ma skrócić drogę z Bałtyku do portu w Elblągu o prawie 100 km, czyli ok. 9 godzin. Przede wszystkim ma jednak uniezależnić szlak do Elbląga od możliwych utrudnień w poruszaniu się przez rosyjskie terytorium. W czeskim tekście napisano o „zabezpieczeniu się przed nieprzewidywalnym wschodnim sąsiadem” i ryzykiem zablokowania ruchu statków w przypadku zaostrzenia się niezbyt ciepłych stosunków między Polską i Rosją.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (18)

Do artykułu: Czesi: Przekop Mierzei Wiślanej małym Kanałem Sueskim

  • Gesia 2021-04-12 14:07:29
    Lubię Czechów ale tytuł trochę nie adekwatny. Kanał Sueski ma jakiś sens; skraca drogę, oszczędza pieniądze i prynosi dochód. Przekopanie Mierzeji teoretycznie też ale jak większość zauważyła, istotą kanału jest aby coś nim transportować. Przekop niestety pełni funkcję Misia.
  • Sam 2021-04-09 13:54:36
    Co to znaczy "Przede wszystkim ma jednak uniezależnić szlak do Elbląga od możliwych utrudnień w poruszaniu się przez rosyjskie terytorium." Przecież Rosjanie praktycznie zamknęli ruch prze cieśninę więc na co te dywagacje i lamenty nad żabkami i drzewkami.
  • Dar 2021-04-08 22:00:25
    Kanał Istambul - jeden z największych projektów XXI wieku : ruszyły prace wstępne nad projektem Kanału Istambul, które potrwają około 2 lat. Kanał ma biec równolegle do Cieśniny Bosfor, po europejskiej stronie miasta, połączy Morze Czarne z Morzem Marmara. Wstępny projekt kanału stworzony został przez znanego architekta Sinana Genima.45 kilometrów długości, 150 metrów szerokości - właśnie rusza budowa Kanału Istambul, który połączy Morze Marmara z Morzem Czarnym. Kanał Istambul ma być gotowy w 2023 roku, gdy Turcja będzie świętować 100-lecie proklamowania republiki. Według projektu, wzdłuż kanału powstaną nowe osiedla, hotele, centra targowo-konferencyjne, infrastruktura drogowa, ogromny port oraz największe lotnisko w Stambule.
  • Gall Anonim 2021-04-08 04:02:46
    Czesi niech już się zaczną martwić ile będą płacić Niemcom po tym kiedy w 2028 skończy im się możliwość korzystania z nabrzeża w porcie w Hamburgu. W latach 40-tych i na początku lat 50-tych korzystali także z nabrzeża w porcie w Szczecinie. Od 2029, będą Czesi słono Niemcom płacić lub robić wszystko to co im Berlin będzie kazał. Wtedy zobaczymy kto był mądry, Polska, która zapewniła sobie swobodny dostęp z zalewy Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Piławskiej, czy Czesi którzy w 2029 stracą dostęp do portu w Hamburgu ?
    • Matołusz 2021-04-08 11:09:09
      nie porównuj oceanicznego portu w Hamburgu z przystanią dla barek w Elblągu :)
      • Gall Anonim 2021-04-09 06:16:59
        Porównanie dotyczyło dostępu do otwartego morza. Jest oczywiste że porty w Elblągu i Hamburgu to inna liga. Co do barek, czy też kajaków, wymiary śluzy to dł. 100 m. szer. 20 m i gł. 6,5 m. Długość śluzy jest tylko orientacyjna bo po otwarciu jej wrót mogą wpływać nawet dłuższe statki. Na razie będą mogły wpływać do Elbląga statki ( a nie żadne barki które mają zanurzenie do 2 m.) o zanużeniu do 4 m. Natomiast docelowo po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga do 6,5 m. jednostki o zanurzeniu do 5,5 m. Jeszcze przed 1945 rokiem stocznia w Elblągu produkowała niszczyciele typu Elbing dla marynarki niemieckiej. Podobnie stocznia w Gdańsku powstała jako filia stoczni w Elblągu. Port rzeczno-morski w Elblągu będzie więc uzupełnieniem portów w Gdynii i Gdańsku które zaczynają się specjalizować w przyjmowaniu największych statków przewożących kontenery, więc do Elbląga mogą docierać mniejsze jednostki których nie stać na korzystanie z wielkich portów.
      • Nergal 2021-04-09 06:27:53
        Czy ten port jak piszesz jest nad oceanem, bo jeśli nad morzem północnym to każdy Polski port jest również portem oceanicznym.
  • Patriota Lokalny 2021-04-08 01:55:05
    Kanał będzie wręcz niezbędny, gdy na bazie przemysłu odtwarzanego w Elblągu produkować będzie można np. turbiny wiatrowe dla polskich farm wiatrowych na Bałtyku. Wtedy najkrótszym, najtańszym i jedynym sensownym transportem części tych wiatraków będzie droga morska poprzez kanał, a gdyby to miało iść przez Cieśninę Pilawską, to ruskie by niezły haracz od takich transportów pobierali, o ile w ogóle łaskawie zgodziliby się na taki tranzyt...
    • 123 2021-04-08 10:50:04
      A co w Elblągu obecnie się produkuje i wysyła w świat?
      • Polakmały 2021-04-12 08:39:11
        Lenistwo do kwadratu. Sprawdź sobie jakie z zakłady przemysłowe funkcjonują w Elblągu. Prześledź sobie jakie kombinacje transportowe były potrzebne , żeby turbina z Elbląga trafiła do elektrowni w Opolu.
    • Matołusz 2021-04-08 11:13:25
      w Polsce nie produkuje się i nie będzie się produkować turbin wiatrowych, to potrafi tylko kilka firm na świecie. U nas robi się elementy wież i łopaty, ale nie w Elblągu
      • Dar 2021-04-08 22:03:14
        A turbiny energetyczne - chyba nie znasz się na energetyce ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.88.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!