PARTNERZY PORTALU

Czy kanadyjskie banki mogą być wzorem dla banków na świecie?

Kanadyjskie banki przetrwały bez strat ostatni kryzys finansowy. Dla wielu ekonomistów stały się wzorem, do którego powinny dążyć banki innych krajów.

Kwestie związane z finansowym bezpieczeństwem banków będą poruszane podczas spotkania krajów G20 w ten weekend w Toronto. Kraje G20 mają do listopadowego spotkania w Seulu czas na przygotowanie nowych zasad ostrożnościowych dla banków. Czas na wdrożenie tych reguł jest krótki - zaledwie dwa lata.

Na początku czerwca Mark Carney, szef Bank of Canada (banku centralnego Kanady) mówił, że trwająca obecnie dyskusja nad nowymi zasadami dla sektora finansowego na świecie, zwiększającymi jego kapitały i ograniczającymi ryzykowne transakcje, doprowadzi do tego, że sektor finansowy zbliży się do wzorca, który Kanadzie pomógł przetrwać kryzys.

Cytowany przez dziennik "The Globe and Mail" David Rosenberg, główny ekonomista Gluskin Sheff and Associates w opublikowanym w środę raporcie opisał kanadyjską gospodarkę jako "bastion stabilności w coraz bardziej niestabilnym świecie". Przypomniał, że żaden kanadyjski bank nie upadł, banki nie ograniczały wypłaty dywidendy, a bank centralny Kanady podnosi obecnie stopy procentowe w związku z lepszym stanem gospodarki (1 czerwca główna stopa procentowa wzrosła z 0,25 proc. do 0,5 proc.). Bank of Canada przewiduje, że w tym roku wzrost PKB Kanady wyniesie 3,7 proc., a w przyszłym 3,1 proc.

W katastrofalnym dla wielu banków 2009 roku żaden kanadyjski bank nie potrzebował pomocy rządu. Według danych z tegorocznego raportu PricewaterhouseCoopers (PwC) zatytułowanego "Canadian Banks 2010: Perspectives on the Canadian Banking Industry", w 2009 roku zyski sektora bankowego w Kanadzie wyniosły 14 mld dolarów (kanadyjskich), o 2 miliardy więcej niż w 2008 roku. W ubiegłym roku udział banków w PKB wyniósł 3 proc. - podsumowuje na swoich stronach internetowych Stowarzyszenie Bankowców Kanadyjskich (Canadian Bankers Association).

Kanadyjczycy mają zaufanie do swoich banków. Według raportu PwC 80 proc. Kanadyjczyków im ufa, a 72 proc. sądzi, że są one dobrze zarządzane. 96 proc. Kanadyjczyków ma rachunek bankowy.

Zaufanie ma także inny wymiar: podczas niedawnej międzynarodowej dyskusji nad wprowadzeniem specjalnego podatku od banków, odrzucanego zresztą przez rząd kanadyjski, The Strategic Counsel przeprowadził badanie, w którym 76 proc. Kanadyjczyków wypowiedziało się przeciwko podatkowi. Uznali, że skoro rodzime instytucje finansowe dobrze sobie radzą, to nie ma powodu, by je karać dodatkowym podatkiem.

Faktem jest, że długo przed kryzysem 2008 roku banki kanadyjskie ostrożnie podchodziły do papierów wartościowych, które w USA zagroziły systemowi bankowemu. Na przykład prezes TD, jednego z największych kanadyjskich banków, zażądał od analityków wyjaśnień, dlaczego inwestycje w papiery bazujące na amerykańskim rynku nieruchomości są tak znakomite, po czym zakazał kupowania ich przez bank.

Kanadyjskie banki zarządzają aktywami w wysokości 2,9 biliona dolarów. W kraju liczącym 33 miliony mieszkańców funkcjonuje 70 banków rodzimych i międzynarodowych, w tym znane w Polsce ING, Citi czy HSBC. Najważniejsza jest jednak "Wielka szóstka", czyli: Royal Bank of Canada (RBC), Toronto-Dominion Bank (TD Canada Trust), Bank of Nova Scotia (Scotiabank), Bank of Montreal (BMO), Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC) i National Bank. "Wielkiej szóstki" dotyczą dodatkowe regulacje, które np. narzucają rozproszenie akcjonariatu, a jeden udziałowiec nie może mieć więcej niż 20 proc. akcji dających prawo głosu na walnym zgromadzeniu.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy kanadyjskie banki mogą być wzorem dla banków na świecie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!