Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie z umową na przebudowę części głównej arterii miasta

Umowę na przebudowę jednego z dwóch odcinków głównej śródmiejskiej arterii Dąbrowy Górniczej (Śląskie) podpisały w poniedziałek władze miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie. Umowa na drugi odcinek zależy od podtrzymania ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców cztery miesiące temu.

Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu tworzących główną oś komunikacyjną miasta ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km trasy tramwajowej.

Inwestycja jest głównym elementem zapoczątkowanego kilka lat temu wspólnego przedsięwzięcia magistratu i operatora tramwajów, przygotowywanego pod kątem wykorzystania funduszy unijnych obecnej perspektywy finansowej. W poprzednich latach wykonano skoordynowane prace projektowe - pod kątem prac zamawianych obecnie wspólnie przez miasto i Tramwaje Śląskie.

Prace te podzielono w dwóch przetargach na dwa odcinki, przecinające ścisłe centrum miasta: od pętli na ul. Sobieskiego przy dawnej kopalni Paryż (w pobliżu granicy z Będzinem) do Alei Róż (wraz z pętlą) oraz od Alei Róż do ul. Kasprzaka (wzdłuż której kolejny odcinek został już wyremontowany).

W przetargach, które ruszyły w połowie grudnia ub. roku, najtańsze oferty złożyła spółka ZUE. W pierwszym postępowaniu, przy budżecie zamówienia 55,7 mln zł brutto, spółka ZUE zaproponowała 85 mln zł, wygrywając w połowie maja br. aukcję elektroniczną ceną nieco ponad 76,2 mln zł brutto.

Z tym wykonawcą przedstawiciele Tramwajów Śląskich i Dąbrowy Górniczej i podpisali w poniedziałek umowę. "Chcemy, by po modernizacji torowisk w Dąbrowie Górniczej pojawiły się na liniach nowe, niskopodłogowe tramwaje" - zadeklarował prezes TŚ Bolesław Knapik.

"Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne" - ocenił prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.

W przetargu dotyczącym odcinka od pętli na ul. Sobieskiego do Alei Róż - przy budżecie 51,1 mln zł ten - cena najtańszej oferty w pierwszym etapie postępowania wyniosła 84,3 mln zł brutto, a po aukcji elektronicznej w maju br. spadła do 75,9 mln zł brutto. Zwycięzca aukcji, spółka Silesia Invest, nie przedłużył jednak terminu związania ofertą, co oznacza, że nie zamierza realizować kontraktu. W tej sytuacji TŚ i miasto czekają na deklaracje konsorcjum Estavel i Universal Energy, a także spółki ZUE, które zadeklarowały ceny wyższe od zwycięzcy aukcji odpowiednio o 50 tys. zł i 100 tys. zł.

Jak wynika z dokumentacji zamieszczonych na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, spółka ta w obu przetargach zaplanowała modernizację łącznie ok. 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego) - z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.

Samorząd Dąbrowy Górniczej zmierza do budowy i przebudowy infrastruktury pieszo-rowerowej oraz częściowej zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących, pod kątem optymalnego wykorzystania istniejącego pasa drogowego dla nowej infrastruktury pieszej, rowerowej i zbiorowej.

Miasto chce przebudować istniejące skrzyżowania (niektóre zmienić na ronda) oraz przystanki - powstać mają m.in. dwa zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe. Zamierza również zmienić układ przejść (zaplanowano m.in. rozbiórkę części istniejących przejść podziemnych; inne przejścia podziemne mają zostać przebudowane) i zmodernizować oświetlenie.

Miasto zgłosiło swoje przedsięwzięcie - jako część zadania "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza" - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. W ramach "Promowania zielonej mobilności…" lokalny samorząd m.in. buduje już nowe węzły przesiadkowe przy głównych stacjach i przystankach kolejowych i realizuje nowe połączenia rowerowe.

Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać modernizację torowisk w Dąbrowie Górniczej w drugim etapie "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" o wartości ponad 1 mld zł - dofinansowanego środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie z umową na przebudowę części głównej arterii miasta

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!