PARTNERZY PORTALU

Dla nich pandemia to żaden problem. Wręcz przeciwnie

Pandemia dała się we znaki niemal wszystkim. Niemal - bo są branże, dla których najgorsza od Wielkiego Kryzysu światowa zapaść gospodarcza nie okazała się aż tak straszna. Podczas EEC Online - panelu „Branże odporne”- spotkaliśmy się z przedstawicielami sektorów, które w czasie kryzysu radzą sobie dobrze lub wręcz bardzo dobrze.

  • Niektóre branże w czasie pandemii radzą sobie całkiem dobrze.
  • Jednak nawet w ich przypadku diabeł tkwił w szczegółach i konkretny profil działalności decyduje, czy sukces był całkowity czy tylko częściowy.
  • Digitalizacja procesów i działań firm sprzyjała skutecznemu odparciu skutków epidemii.
To, że z powodu pandemii bezrobocie wzrośnie, jest oczywiste. Takie branże jak gastronomiczna, hotelarska czy turystyczna z uwagi na reperkusje pandemii COVID-19 doznały potężnego uszczerbku. Nie dla wszystkich jednak sektorów gospodarki pandemia okazała się zabójcza. Podczas EEC Online przyjrzeliśmy się takim, które poradziły sobie całkiem nieźle.

Im pandemia niestraszna...

- Oczywiście nie możemy powiedzieć, że nic się nie stało... Ale jako branża dajemy sobie całkiem dobrze radę – mówi Bartosz Majewski, prezes Organizacji Pracodawców Usług IT.

Przytacza badania, z których wynika, że firmy z tego sektora zadeklarowały straty, które szacunkowo mogły przekroczyć nawet pół miliarda złotych. Mimo tego nie były to jednak aż takie pieniądze, że ich utrata mogłaby spowodować zapaść branży.

Jak tłumaczył Majewski, wynika to z tego, że większość przedsiębiorstw ma zdywersyfikowaną grupę odbiorców. Oczywiście ci skupieni na świadczeniu usług IT dla branży hotelarskiej czy gastronomicznej mieli relatywnie najgorzej, ale nawet i oni generalnie obecną sytuację mogli przekuć w sukces - bo np. zapotrzebowanie na rozwiązania IT związane z e-handlem czy pracą zdalną wzrosło.

Diabeł tkwi w szczegółach, także w przypadku branży nieruchomości komercyjnych. – W niektórych przypadkach pandemia w ogóle nam nie zaszkodziła, w innych było nieco gorzej – mówi dr Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa firmy Cresa Polska.

Czytaj też: Produkcja przemysłowa zaliczyła dużo większy spadek, niż oczekiwano

- Poszczególne segmenty rynku nieruchomości komercyjnych różnie zareagowały. Np. nieruchomości magazynowo-przemysłowych już przed epidemicznym kryzysem radziły sobie dobrze. Nie zauważaliśmy jakiegokolwiek wpływu pandemii – mówi dr Kołodziejczyk. - I nie ma sygnałów z tego segmentu, aby miało to ulec zmianie. Producenci, by mieć dostęp do klientów, muszą znajdować bliżej rynku zbytu. To generuje zapotrzebowanie na powierzchnie, zwłaszcza że dodatkowo popyt napędza e-handel.

Nie wszędzie jest jednak tak różowo. Poważnie ucierpiał rynek nieruchomości handlowych. Choć pandemia była tylko silnym stymulatorem bardziej długotrwałych  procesów.  - Są obiekty, które teraz i w przyszłości będą funkcjonować bardzo dobrze. Podaż powierzchni w niektórych miejscach nie była uzasadniona. Jest ich zbyt wiele. Mamy nasycenie rynku porównywalne do Wielkiej Brytanii... – dodaje przedstawiciel Cresy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dla nich pandemia to żaden problem. Wręcz przeciwnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.239.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!