PARTNERZY PORTALU

Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Delphia 47. Fot. Mat. pras. Delphia Yachts
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 28-09-2017 11:58

Wniosek o ojcostwo sukcesu w postaci wysokiej dynamiki eksportu po pierwszym półroczu - a odnotowano wzrost o 8 proc. w porównaniach rdr - mogą zgłaszać różne strony. Jest on jednak przede wszystkim zasługą przedsiębiorców, którzy dobrze wykorzystali poprawę koniunktury w światowej gospodarce, w tym w krajach strefy euro oraz sytuację słabnącego złotego. Zarazem zasługi można przypisać także silniejszym w tym roku oraz nowym instrumentom wspierania eksportu i szerzej, ekspansji zagranicznej polskich firm.

  • Przedsiębiorcy ze wschodniej Polski znaleźli miejsce na światowym rynku. Przykładem producenci jachtów.
  • Integrację podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, oceniają pozytywnie, zgłaszają jednak uwagi.
  • Oferta BKG i PAIH jest coraz lepiej dopasowana do potrzeb biznesu.

Pozytywne zmiany dostrzegają w szczególności firmy eksportujące z regionów Polski Wschodniej. Najbardziej sobie cenią zmiany we wsparciu finansowym. Takie są wnioski z debaty 27 bm. zatytułowanej "Eksport i inwestycje zagraniczne" podczas Wschodniego Kongresu Ekonomicznego w Białymstoku.

Strategie eksportowe


Polski przemysł jachtowy (łodzi żaglowych i motorowych) wytwarza produkty wartości kilku miliardów złotych, z czego ponad 90 proc. trafia na eksport. Działa ponad 300 stoczni, w niektórych regionach - np. w Augustowie, Olecku, Ostródzie to wiodący przemysł.

- Sukces eksportowy nasze stocznie zawdzięczają wysokiej jakości produkcji skomplikowanych wyrobów, wśród których są jachty niczym bolidy Formuły 1 - mówi Robert Hanisz, dyrektor produkcji Mazurskiego Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Budowlanego Ślepsk.

Ślepsk formalnie nie jest eksporterem, lecz dostarcza łodzie motorowe sześciu dużym ich dystrybutorom globalnym. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że to oni ponoszą ryzyko zbytu i usług dodanych, w postaci np. serwisu. Wadą - że Ślepsk nie utrwala marki własnej.

Dyrektor Hanisz podkreśla, że nie są to relacje wykorzystujące polskiego producenta. Przeciwnie, zleceniodawcy oczekują - poza zwiększaniem mocy przerobowych i wolumenu produkcji - także rozwoju produktu i usług wyżej przetworzonych. Firma ma zatem nadal świetne perspektywy eksportu.

Inną strategię ekspansji realizuje Delphia Yachts.

- Od 27 lat stawiamy na rozwój własnej markę i jej promocję - mówi Wojciech Kot, współzałożyciel stoczni.

To także zmusza do rozwoju produktu, czego dowodem jest otwierane od 1 października centrum naukowo-badawcze przemysłu jachtowego, w którym zatrudnienie znajdzie 70 osób, w dużej części kadra inżynierska.

W jego ocenie, rozwój produktu przyczynia się do rozszerzania oferty i wchodzenia na nowe rynki. Dlatego Delphia Yachts zwiększa akcje promocyjne, jest już obecna także na targach branżowych w Cannes, Monte Carlo, czy Southampton.

Jak korzystają ze wsparcia?


Wojciech Kot mówi, że na pytanie zadane kilku kolegom, czy dają sobie radę z eksportem, wszyscy odpowiedzi twierdząco. - A kto wam pomaga w nim? - tu usłyszałem więcej milczenia, niż pozytywnych przykładów, mówił Kot.

Inaczej sprawy ocenia Jan Mikołuszko, przewodniczący rady nadzorczej Unibep, prezes zarządu Polskiego Klastra Eksporterów Budownictwa. - Korzystnie trzeba odbierać samą integrację czterech ważnych podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, bo przestały to już być oddzielne silosy rządowe. Ale dostrzegam też dużą zmianę jakościową w ofercie i formach pomocy ze strony BGK.

Mikołuszko przypomina, że przed kilku laty eksporterów wspierały 2-3 banki, ale nie BGK. Później banki komercyjne, szczególnie z kapitałem zagranicznym, wycofały takie oferty, jednak BGK nadal nie interesował się eksporterami.
×
  • Katowice, 22 listopada 2019

  • Ł.Herezy, Dyr. ds. Innowacji #Bogdanka: „Uzyskaliśmy efektywność na poziomie wydobycia 33 tyś ton brutto na dobę ze ściany strugowej. Dzięki stałej pracy nad ulepszaniem procesów, mamy potencjał do bicia kolejnych rekordów” #Górnictwo2019 https://t.co/hw3hePOVTU
    @wnppl - (RT) @krenczyk
  • #Gornictwo2019: innowacje w kopalniach węgla? Firmy nie mogą liczyć, że łatwo będzie pozyskać na to finansowanie. Finansowanie wszystkiego, co ma związek z wydobyciem węgla, jest coraz bardziej na cenzurowanym. @wnppl https://t.co/3rMIH3wRaM
    @wnppl - (RT) @ElzbieciakTomek
  • - owe projekty już są ekologiczne, tak aby kopalnie przestały być widoczne dla człowieka. My w kraju w tym zakresie jesteśmy trochę "przestarzali" - Łukasz Herezy, dyrektor ds. innowacji w Lubelskim Węglu Bogdanka #Górnictwo2019
    @wnppl
  • #Górnictwo2019. Stanisław Prusek, dyrektor, Główny Instytut Górnictwa: Budujemy w Kopalni Doświadczalnej Barbara prace nad odzyskiwaniem metanu z powietrza wentylacyjnego. @wnppl
    @wnppl - (RT) @ElzbieciakTomek
  • - Jeśli chodzi o finansowanie nauki w górnictwie jest „absolutnie źle” - Stanisław Prusek, dyrektor Głównego Instytutu Górnictwa #Górnictwo2019
    @wnppl
  • #Górnictwo2019. Artur Kozłowski, dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG: kopalnie to także infrastruktura krytyczna. Cyberbezpieczeństwo dla górnictwa będzie coraz ważniejsze. @wnppl @Lukasiewicz_pl
    @wnppl - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Zwiększyło nam się w ostatnich latach zagrożenie tąpaniami. Pracujemy nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do predykcji tych zagrożeń – Stanisław Prusek, dyrektor Głównego Instytutu Górnictwa #Górnictwo2019
    @wnppl
  • #Górnictwo2019: Łukasz Herezy, dyrektor ds. innowacji, Lubelski Węgiel Bogdanka: innowacje finansujemy przede wszystkim z własnych środków, ale tu jesteśmy uzależnieni od koniunktury. Obecnie wyniki finansowe mamy bardzo dobre. Poza tym udaje nam się też pozyskiwać granty. @wnppl
    @wnppl - (RT) @ElzbieciakTomek
  • - Na razie stać nas na to, żeby finansować inwestycje ze środków własnych - Łukasz Herezy, dyrektor ds. innowacji w Lubelskim Węglu Bogdanka #Górnictwo2019
    @wnppl
  • Wprowadzając technikę strugową, liczyliśmy na to, że będzie ona bezobsługowa. Te inwestycje – oprócz poprawy bezpieczeństwa – pozwoliły na podniesienie efektywności wydobycia – Łukasz Herezy, dyrektor ds. Innowacji w Lubelskim Węglu Bogdanka #Górnictwo2019
    @wnppl

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.132.114
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!