Choć format dyskontowy jest jednym z najważniejszych formatów na polskim rynku, to nie najniższe ceny zdecydowały o jego rozwoju. Świadczyć o tym może zniknięcie z rynku tzw. hard dyskontu, którego ponowne wprowadzenie byłoby niezwykle trudne. Rozwój dyskontów miał ogromny wpływ na sektor producencki - dzięki wysokim wymaganiom stawianym przez te sieci dziś możemy pochwalić się wysokim poziomem przemysłu spożywczego - to wnioski z dyskusji "Dyskonty - wpływ ekspansywnego formatu na handel i przemysł spożywczy w Polsce" podczas VI FRSiH.
Prezes przyznał, że globalne trendy nie różnią się w sposób znaczący jeśli chodzi o polski rynek, a zjawiska, które zachodzą na świecie, zachodzą również w Polsce. - Ze względu na poziom konkurencyjności panującej na polskim rynku detalicznym nie mogę sobie wyobrazić, żeby jakikolwiek operator mógł odnieść na nim sukces bez zapewnienia efektywności cenowej. A to sprawia też, że producenci produktów markowych muszą tworzyć wartość, dostarczać korzyści klientom i nie mogą uciekać przed odpowiedzialnością korporacyjną - dodał.
Paneliści byli zgodni co do tego, że bardzo trudno jest przewidzieć, jak w przyszłości będzie wyglądał rynek dyskontów w Polsce, bo wszystko dynamicznie się zmienia. Wiele zależy od tego jak aktywne będą dyskonty w generowaniu potrzeb konsumenta, jak aktywnie będą potrafiły zarządzać jego potrzebami i jak aktywnie będą potrafiły rozwijać swoją sieć.
- Jest dużo elementów, które sprzyjają dyskontom, jednak trzeba pamiętać, że nie są one same na rynku, inne formaty również się rozwijają. Taki sam przyrost procentowy na rynku jak dyskonty miały w ciągu dekady sklepy convenience, one też podwoiły swój udział rynkowy - podkreślał Andrzej Wojciechowicz, z FMCG Business Consulting.
Zwrócił uwagę, że przez ostatnie 10 lat nastąpiły kolosalne zmiany na rynku, wzrost wartości sprzedaży detalicznej wyniósł ponad 100 mld zł.
- Dyskonty zainwestowały w klienta, w cenę, posługując się dźwignią w postaci marki własnej, która w doskonały sposób wprowadziła dyskonty na rynek konsumencki, spełniając ich potrzeby. Te wszystkie narzędzia dodatkowe, którymi dysponują dyskonty predysponują je do dynamicznego rozwoju - dodał Andrzej Wojciechowicz.
Czytaj więcej na Rynekspożywczy.pl