PARTNERZY PORTALU

EEC 2013. E-commerce coraz popularniejszy, ale z handlem tradycyjnym nie wygra

EEC 2013. E-commerce coraz popularniejszy, ale z handlem tradycyjnym nie wygra
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Małgorzata Bożym)
  • Dodano: 17-05-2013 14:37

W Polsce działa obecnie 22 557 sklepów internetowych. Czy mają szanse przetrwać, jakie bariery napotykają przedsiębiorcy działający w sektorze e-commerce oraz jakie trendy opanują ten rynek - te kwestie zdominowały panel "E-commerce - ofensywny sektor gospodarki", który odbywał się podczas V Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Sesję rozpoczęła wypowiedź Dariusza Bogdana, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, o inicjatywach resortu wspierających podmioty działające w tym obszarze.

- W przyszłym kwartale chcemy wystartować z inicjatywą fakturowania elektronicznego. Chcielibyśmy zaproponować standardy dla całej branży w tym zakresie. Natomiast dla instytucji publicznych, które korzystają z zamówień publicznych, chcielibyśmy zaproponować obowiązek faktur elektronicznych od stycznia 2015 r. - zapowiedział Dariusz Bogdan.

Minister wspomniał również o innym projekcie - punktach kontaktowych, w których można zasięgnąć porady ekspertów w kwestii prowadzenia sklepów internetowych. Zainteresowani mogą się dowiedzieć, w jaki sposób założyć sklep internetowy czy zobaczyć jak powinien wyglądać regulamin e-sklepu. Ponadto, ministerstwo wspólnie z Instytutem Logistyki i Magazynowania przygotowało markę Euro Label świadczącą o bezpieczeństwie danego e-sklepu.

Krzysztof Bajołek, prezes zarządu spółki Wearco, która rozwija sieć sklepów Answear.com, zwrócił uwagę, że nadal jedną z największych barier w rozwoju sklepów internetowych są przyzwyczajenia konsumentów, którzy obawiają się zakupów w sieci. Prezes podkreśla, że niejasne są również przepisy formułowania praw klientów w internecie. - Obecnie na rynku jest szereg kancelarii prawnych, które żerują na regulaminach sklepów internetowych - zaznaczył Bajołek.

Jego zdaniem nie ma jednego głównego czynnika, który może stać się motorem napędowym tego rynku. E-handel ma natomiast szereg naturalnych zalet jak: dostępność, szerokość i głębokość oferty. Sklep internetowy może zaoferować klientom znacznie więcej niż sklep tradycyjny, chociażby ze względu na to, że nie jest ograniczony powierzchniowo.

Z tym stwierdzeniem nie zgodził się Czesław Grzesiak, wiceprezes Tesco Polska. W jego opinii sprzedaż tradycyjna nadal będzie dominowała nad internetem. - Dobry przedsiębiorca będzie miał ofertę, która jest skrojona na miarę oczekiwań klientów - akcentuje Czesław Grzesiak.

Sieć niedawno podjęła decyzję o otwarciu sklepu internetowego dla marki F&F. - Tesco jest 6. największym sprzedawcą odzieży w Polsce. E-sklep będzie dla nas dodatkowym kanałem sprzedaży. Nasza centrala w Wlk. Brytanii pracuje obecnie nad oprogramowaniem, abyśmy mogli zaoferować naszym klientom m.in. wirtualną przymierzalnię - zdradza wiceprezes Tesco i jednocześnie przypomina o ogromnej roli logistyki, która w przypadku sklepów internetowych generuje bardzo wysokie koszty.

Minister Bogdan nawiązując do wypowiedzi Krzysztofa Bajołka zwrócił uwagę, że dziś stajemy przed problemem, który jest coraz poważniejszy: rozwiązywanie sporów drogą elektroniczną . - Jest ich coraz więcej. Ministerstwo pracuje nad rozwiązaniem tych kwestii, aby nie przenosić sporu między klientem a sklepem internetowym od razu na drogę sądową, tylko rozwiązywać je polubownie w internecie.

Maciej Gawinecki, executive advisor w A.T. Kearney podkreślił, że Polska jest najszybciej rosnącym krajem w sektorze e-commerce w Europie.

- Prognozujemy, że dojdziemy z poziomu 21,5 mld zł wartości rynku e-commerce w 2012 r. do 40 mld zł, co oznacza wzrost rdr o ok. 18 proc. Migracja do internetu w kolejnych latach nadal będzie następowała. Szacujemy, że procent sprzedaży w e-commerce w stosunku do całej sprzedaży detalicznej wynosi ok. 3,8 - 4 proc. W krajach wzorcowych pod tym względem sprzedaż jest na poziomie 8 - 12 proc. - mówi przedstawiciel A.T. Kearney.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: EEC 2013. E-commerce coraz popularniejszy, ale z handlem tradycyjnym nie wygra

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!