PARTNERZY PORTALU

Euroentuzjazm i zachowawczość. Wiemy, co polski biznes myśli o europejskich wartościach

Większość przedsiębiorców (55 proc.) uważa, że tradycyjne europejskie wartości i system demokratyczny mają pozytywny wpływ na szybki rozwój unijnej gospodarki i jej rolę we współczesnym świecie - taki wniosek płynie z badania opinii "Europa przyszłości". Sęk w tym, co się rozumie się przez "europejskie wartości"...

  • - Producentów spoza Unii Europejskiej nie obwiązują rygory polityki klimatycznej. Stąd wsparcie rodzimych przedsiębiorców dla takich pomysłów jak podatek węglowy - ocenia prof. Tomasz Grzegorz Grosse z Instytutu Sobieskiego.
  • - Przedsiębiorcy postrzegają Unię jako ewentualnego protektora wolnej działalności gospodarczej, zapewniającego bezpieczeństwo prawne i pilnującego instytucji za nie odpowiedzialnych - wskazuje prof. Marek Cichocki z Collegium Civitas.
  • Obaj zwracają uwagę na pewną pobieżność przedsiębiorców w oglądzie spraw europejskich i lokalną perspektywę, która ogranicza rozwój.

Pod koniec września na portalu WNP.PL zaprezentowaliśmy omówienie wyników pierwszej części badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorców przez Instytut BCMM Badania Marketingowe we współpracy z portalem WNP.PL. Jego sednem była ocena działań Unii Europejskiej i jej priorytetów gospodarczych, a miejscem premiery Europejski Kongres Gospodarczy.

Czytaj więcej: Nasze badanie: co polski biznes sądzi o polityce gospodarczej Unii

Dziś podążamy dalej tym szlakiem, skupiając się na takich tematach, jak kierunek rozwoju Unii Europejskiej, Fundusz Obudowy, strefa euro, a przede wszystkim europejskie wartości.

Ochrona europejskiego rynku

Badani przedsiębiorcy postulują, że dla skutecznego przezwyciężenia wyzwań gospodarczych i politycznych w najbliższych trzech latach potrzebna będzie przede wszystkim ochrona europejskiego obszaru gospodarczego przed konkurencją globalną oraz większa integracja polityki państw członkowskich Unii Europejskiej.

Pożądany kierunek rozwoju Unii Europejskiej


 
- Nie zaskoczyło mnie, że polscy przedsiębiorcy chcą ochrony rynku unijnego (32,8 proc.). Producenci spoza Unii mają mniejsze koszty, bo nie obwiązują ich rygory wynikające z polityki klimatycznej. Mogą liczyć na subwencje i stosować w związku z tym ceny dumpingowe. Stąd wsparcie rodzimych przedsiębiorców dla takich pomysłów jak podatek węglowy czy cyfrowy, wyrównujące szanse firm z Unii i spoza niej. Jedyny szkopuł w tym, że tego typu daniny publiczne nałożone na zagraniczne przedsiębiorstwa spotkają się na pewno z retorsją - np. Chin czy Stanów Zjednoczonych - komentuje prof. Tomasz Grzegorz Grosse z Instytutu Sobieskiego.

Strefa euro - dobra opinia i znaki zapytania

Dominująca grupa respondentów (57 proc.) uważa, że kraje strefy euro lepiej poradzą sobie z wyzwaniami rozwoju gospodarczego i unowocześniania gospodarki niż inne państwa Unii.

Strefa euro a wyzwania rozwoju gospodarczego

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Euroentuzjazm i zachowawczość. Wiemy, co polski biznes myśli o europejskich wartościach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.85.57.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!