PARTNERZY PORTALU

Europa drugim po USA partnerem handlowym Chin

Europa drugim po USA partnerem handlowym Chin
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

USA w 2012 r. jest największym partnerem handlowym Chin, z udziałem 12,5 proc. w handlu zagranicznym; drugie miejsce - mimo spadku obrotów - utrzymuje Europa, a najszybciej rośnie wymiana handlowa z Afryką - podało chińskie ministerstwo handlu.

W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2012 r. wartość obrotów handlowych między USA i Chinami wyniosła 438 mld dolarów, a zatem wzrosła o 8,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W tym samym czasie eksport chiński do USA osiągnął wartość 319 mld dolarów, co oznacza wzrost o 8,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim; import wzrósł o 8,1 proc., osiągając 119 mld dolarów.

Wzrósł także deficyt amerykański w obrotach handlowych z Chinami i osiągnął na koniec listopada 200 mld dolarów.

Wyraźnie gorsze wyniki zanotowano w 2012 r. w wymianie handlowej Chin z Europą. W ciągu pierwszych 11 miesięcy obroty spadły o 4,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnęły wartość 302 mld dolarów. Niższy spadek zanotowano w obrotach handlowych Chin z Japonią, wyniósł on 2,9 proc.

Najszybciej rosła wymiana handlowa z krajami afrykańskimi, osiągając na koniec listopada wartość 164 mld dolarów, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Z danych ministerstwa handlu wynika, że handel z krajami afrykańskimi rósł w tempie o 14 proc. wyższym niż średnio z pozostałymi krajami świata. Przyspieszenie we wzajemnych kontaktach handlowych nastąpiło po zniesieniu w styczniu br. przez stronę chińską opłat celnych na 60 proc. towarów importowanych z 60 krajów afrykańskich.

Ogólny wynik handlu zagranicznego Chin w tym roku był dużo gorszy od przewidywanego na początku roku, kiedy zakładano wzrost na poziomie 10 proc. Wyniósł on bowiem 5,8 proc. (liczony za okres 11 miesięcy 2012 r.) i osiągnął wartość 3,5 bln dolarów.

Zhou Shijian, ekspert z Uniwersytetu Tsinghua uważa, że największą przyczyną słabego wyniku chińskiego handlu zagranicznego jest spowolnienie gospodarki amerykańskiej.

Tempo wzrostu gospodarki USA ustabilizowało się na poziomie 2,7 proc. w trzecim kwartale 2012 r. Jednak należy oczekiwać dużo gorszych wyników pod koniec roku w związku z problemami związanymi z zacieśnieniem polityki fiskalnej rządu Baracka Obamy. Spowoduje to głębokie cięcia wydatków rządowych i podwyżki podatków, co przełoży się na spadek popytu na towary importowane.

"Amerykańscy konsumenci w obawie przed niepewną przyszłością już teraz zaciskają zamki swoich portfeli" - dodał Zhou.

Zdaniem Zhou gospodarka USA ma się i tak dużo lepiej niż europejska lub japońska. Przewiduje on, że zacznie się ożywienie i gospodarka USA będzie się rozwijać, ale w bardzo wolnym tempie.

Ekspert z ministerstwa handlu Wang Li uważa, że główną przeszkodą w rozwoju handlu między Chinami a USA są amerykańskie restrykcje na eksport technologii.

Sprawiedliwe traktowanie inwestycji zagranicznych stało się jednym z głównych przedmiotów negocjacji gospodarczych między Chinami i USA, których głównym forum jest Chińsko-Amerykańska Izba Handlowa.

W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2012 r. inwestycje amerykańskie w Chinach wzrosły o 11,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły 2,4 mld dolarów. W tym czasie strona chińska wydała 1180 pozwoleń na założenie przedsiębiorstw z udziałem kapitału amerykańskiego, co jest o 8,9 proc. niższą wartością niż przed rokiem. Skumulowane amerykańskie inwestycje w Chinach na koniec listopada wyniosły 70 mld dolarów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Europa drugim po USA partnerem handlowym Chin

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.33.158
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!