Firmy rodzinne: jaki model sukcesji jest najlepszy?

Firmy rodzinne: jaki model sukcesji jest najlepszy?
Fot. Fotolia

Standardy zarządzania w firmie rodzinnej z perspektywy prywatnego przedsiębiorcy i funduszu private equity. Czy to są modele paternalistyczne, czy też korzystamy z doświadczeń dużych korporacji? Czy w firmach rodzinnych mamy do czynienia z globalizacją i czy aspiracją firm jest wychodzenie poza lokalny rynek - na poziom regionu, globalny?

Na te pytania próbowali znaleźć odpowiedź uczestnicy debaty „Przedsiębiorczość. Firmy rodzinne”, która odbyła się w ramach II Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku w dniach 24-25 września.

Artur Czepczyński, prezes ABC-Czepczyński Sp. z o.o, Sp. k. zwrócił uwagę, że większość małych firm, gdzie napływający kapitał z zewnątrz odbiera rynki zbytu, narzeka na rywalizację innych podmiotów ze świata czy Polski. - Tym firmom, którym udało się osiągnąć sukces gdzieś na arenie światowej czy europejskiej, taki rozwój będą chwalić. To są duże firmy i oni postrzegają to dość jednoznacznie - globalizacja jest rzeczą cudowną, dobrze że się wydarzyła. Tak, więc mamy dwie skrajne opinie, ale niestety w większość ludzi narzeka na globalizację. Na szczęście rośnie odsetek tych, którzy się z niej cieszą. Dzięki niej np. tworzą się nowe miejsca pracy - mówił prezes.

Zwrócił też uwagę na sposoby zarządzania w firmach rodzinnych. - Myślę, że w Polsce jest dużo modeli nazwanych folwarcznymi, gdzie jest jeden pan, który jak ma dobry humor, nagradza, ale jak jest zły, to potrafi wyrzucić z pracy. To się oczywiście zmienia, bo zarządzający z Francji, Anglii czy Szwecji przyjeżdżają do Polski i pozytywnie wpływają na firmy. Pamiętajmy, że Polacy są narodem, który bardzo dobrze radzi sobie w każdej sytuacji. W ciągu ostatnich 25 zmieniliśmy nastawienie z gospodarki zdalnie sterowanej na rynkową. I myślę, że sposób zarządzania również się zmieni. Wymusza to sukcesja, czyli przejęcie biznesu przez młodsze pokolenie. Sukcesorzy mają inne spojrzenie na świat. Dużo polskich firm przyjmuje dobre praktyki ze świata, ale niestety wciąż jest mnóstwo firm zarządzanych w systemie folwarcznym.

Krzysztof Dresler, partner z Biuro Analiz Aplikacji Kredytowych zwróciła uwagę, że w Polsce 80 proc. firm rodzinnych planuje wzrost. W regionie jest to około 60 proc. - W Polsce patrzymy względnie optymistycznie na rozwój, ale nie jest to hurraoptymizm. Jeśli chodzi o strukturę finansową to często nie doceniamy naszych aktywów. Firmy rodzinne były często zarządzane zgodnie z myślą „nie będę komuś płacił za nieruchomość”. Dlatego kupowano budynki, a nie wynajmowano. Bilanse takich firm są więc przeładowane aktywami - mówił.

Jego zdaniem przedsiębiorcy nie widzą też innych prostych instrumentów finansowania, jak np. leasing zwrotny, który jest bardzo dobrym narzędziem wspierającym płynność. - Wybieramy trudniejszy model, czyli kredyt, gdzie zabezpieczenie jest wyższe niż samo finansowanie. Jeśli jednak wychodzimy za granice, chcemy pozyskać fundusz, który da nam wiarygodność, by następnie pozyskać partnera branżowego - mówił Krzysztof Dresler.

Nie ma prostej definicji sukcesji

Mamy wiele polskich firm, które obchodzą 25-lecie. Jaka jest zatem definicja sukcesji? Założyciel firmy przekazuje ją młodszemu pokoleniu, synowi czy córce. Ale to problem na który należy spojrzeć szerzej: wejście na giełdę, pozbycie się 20 proc. udziałów, przekazanie firmy inwestorowi branżowemu. Albo wprowadzenie funduszu private equity funduszu...

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy rodzinne: jaki model sukcesji jest najlepszy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!