PARTNERZY PORTALU

Fiat Chrysler Automobiles i PSA rozmawiają o fuzji

FCA jest m.in. właścicielem fabryki w Tychach, a PSA w Gliwicach. fot. mat. pras.

Koncerny motoryzacyjne Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA rozmawiają na temat połączenia - informuje dziennik "Wall Street Journal". W przypadku ich powodzenia powstanie transatlantycki podmiot wart ok. 46 mld dolarów i stanowiący czwartą na świecie siłę pod względem liczby sprzedanych samochodów.

  • Informacje "WSJ" potwierdziły oba koncerny, jednak odmówiły udzielenia dalszych wyjaśnień.
  • "Trwają dyskusje na temat utworzenia jednej z głównych grup działających w sektorze mobilności" - podało FCA w krótkim komunikacie.
  • Negocjacje odbywają się w czasie, w którym koncerny motoryzacyjne reformują dotychczasowe modele biznesowe w obliczu takich trendów jak elektryfikacja transportu czy autonomizacja jazdy.

"WSJ" dodatkowo zwraca uwagę na dużą konkurencję oraz zaostrzanie, szczególnie w Europie, norm emisji spalin. Te czynniki wymuszają na koncernach motoryzacyjnych współpracę i współdzielenie kosztów m.in. badań i rozwoju.

Amerykański dziennik przypomina jednocześnie, że próby połączenia są bardzo trudne do zrealizowania ze względu chociażby na kwestie polityczne. To m.in. polityka zaważyła na fiasku wcześniejszych negocjacji połączeniowych FCA z Renault.

Według jednego z informatorów "WSJ" rozmowy między FCA i PSA mają doprowadzić do połączenia na równych zasadach. Dotychczasowy dyrektor generalny PSA Carlos Tavares pełniłby funkcję szefa nowego podmiotu. Natomiast prezes FCA John Elkann utrzymałby tę funkcję w ramach nowej struktury.

Jak podkreśla kolejny rozmówca "WSJ" możliwe są też inne scenariusze. Nie ma też pewności, że rozmowy zakończą się sukcesem.

Według analityków cytowanych przez Agencję Bloomberg, fuzja FCA i PSA "ma większą logikę" niż wcześniejsze, nieudane rozmowy o konsolidacji z francuskim Renault. Mają też większe szanse na zakończenie się powodzeniem. Zdaniem ekspertów, konsolidacja może umożliwić uzyskanie efektu synergii brutto powyżej 7 miliardów euro do 2023 r. Co ważne, Grupa PSA zyskałaby możliwość powrotu na rynek amerykański, na którym jest niemal nieobecna, a koncern FCA powstrzymałby słabnącą pozycję na Starym Kontynencie.

FCA rozpoczęło negocjacje z PSA w kilka miesięcy po tym jak załamały się negocjacje z innym francuskim koncernem - Renault. Zerwano je po tym jak Fiat Chrysler nie otrzymał pełnego wsparcia ze strony rządu w Paryżu, który jest strategicznym udziałowcem w Renault. Dodatkowo opory przed połączeniem miał Nissan, który razem z Francuzami tworzy sojusz motoryzacyjny (przy udziale Mitsubishi).

Mimo fiaska rozmów z Renault prezes FCA zostawił drzwi otwarte do ich kontynuowania w przyszłości. Jednak problemy wewnątrz sojuszu Renault - Nissan i próby restrukturyzacji jego struktury spowodowały, że Fiat zaczął rozglądać się za nowym partnerem.

W ubiegłym roku firmy razem sprzedały 8,7 mln samochodów, co czyni je razem czwartym podmiotem na świecie pod względem ilościowym. Razem wyprzedziłyby w tym zestawieniu General Motors, który sprzedał 8,4 mln egzemplarzy w 2018 roku. Jednak nadal FCA i PSA miałyby duży dystans do nadrobienia w stosunku do pierwszej trójki (VW, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota).

Będący na czele zestawienia Volkswagen sprzedał 10,8 mln samochodów, podobny wynik odnotował sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, a Toyota miała 10,6 mln dostarczonych egzemplarzy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fiat Chrysler Automobiles i PSA rozmawiają o fuzji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 69.171.251.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!