PARTNERZY PORTALU

Komisja Europejska ma obawy w związku z połączeniem Orlenu i Lotosu

KE wszczęła w środę szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen Fot. PTWP

KE wszczęła w środę szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiednich.

  • Komisja podała, że "obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiednich".
  • W szczególności KE obawia się, że transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla "klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach".
  • PKN Orlen w komunikacie zaznaczył, że proces przejęcia jest bardzo złożony, stąd KE uznała, że potrzebuje więcej czasu na jego pełną analizę.

"Proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen miałoby wpływ na kilka strategicznie istotnych rynków energii. Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji oraz wyższych cen lub mniejszego wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich" - poinformowała w środę unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager.

Komisja podała, że "obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiednich". W szczególności KE obawia się, że transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla "klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach".

Transakcję zgłoszono Komisji 3 lipca 2019 r. KE ma obecnie 90 dni roboczych - do 13 grudnia 2019 r. - na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

Połączenie Orlenu i Lotosu najwięcej obaw konkurentów budzi w sferze handlu i obrotu paliwami. W przypadku części wydobywczej czy też petrochemikaliów kontrowersje są znacznie mniejsze - choć w przypadku tych ostatnich Komisja Europejska może bardzo dokładnie sprawdzać, czy nie są naruszane interesy innych firm.

PKN Orlen w środowym komunikacie zaznaczył, że proces przejęcia jest bardzo złożony, stąd KE uznała, że potrzebuje więcej czasu na jego pełną analizę. "Dlatego współpraca z Komisją będzie kontynuowana w tzw. drugiej, finalnej fazie. Pogłębione analizy pozwolą na wypracowanie optymalnych rozwiązań dla rynku w kontekście jego konkurencyjności" - napisano.

"Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca br. był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki, które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej, tak aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes koncernu Daniel Obajtek.

Czytaj: Orlen i Lotos. Kiedy fuzja wypali?

Szczególne zaniepokojenie przyszłymi warunkami konkurencji wyrażają sieci zagranicznych stacji benzynowych. Wzmacniająca się znacznie pozycja głównego dostawcy paliw na krajowy rynek może takie obawy uzasadniać.
×

KOMENTARZE (16)

  • 3xX 2019-08-09 12:32:22
    Już jak pierwszy raz ten (IDIOTYCZNY!) pomysł był na "tapecie" to wszystkie analizy wykazały przewidywany wzrost cen paliw od 18 nawet do 31%. I przez to został UTOPIONY. Ale obecni wyszli z założenia, że wzrost cen to wzrost wpływów do budżetu na ich pokręcone pomysły a kierowcy niech się ....
  • P 2019-08-08 14:59:30
    Komisja ma obawy bo nie wprowadzono jeszcze pieciobrygadowki.
  • Shell XD 2019-08-08 14:12:12
    Rozumiem, że Shell i BP dostały nakaz podziału swoich biznesów?
  • Miroo 2019-08-08 09:41:15
    Argumentacja nie do obrony... Repsol, Total czy BP, Shell, OMV czy coś mają większe w swoich regionach monopole... ot takie granie na czas.... Bez sensu są dwa koncerny przecież one nie konkurują faktycznie... po połączeniu Orlenu i Lotosa czas na połączenie Pekao z PKO...
    • Jang. 2019-08-08 10:45:29
      ale dla obu stron jest fantastyczny czas na liczne delegacje służbowe do atrakcyjnych miejsc Europy i dodatkowe zlecenia na szczegółowe analizy analiz....dla kumpli,krewnych i znajomych.Nie masz dla biurokraty większej radości jak przygotowywanie decyzji której skutki NIGDY biurokraty nie dotkną
      • Mm 2019-08-08 11:54:16
        Obajtek zaraz po przyjściu do PKN wyrzucił wszystkich dotychczasowych kontraktorów. Jednocześnie umieszczając swoich nowych. Tutaj pojawia się rola kancelarii SMM? Tacy eksperci. sołtys dał im nawet gabinety na Bielańskiej, ale efektów nie widać...
    • Rafi 2019-08-08 16:42:16
      Tu chodzi o rafinerie a nie stacje. Laczac Orlen i Lotos bedzie realnie 1 dostawca paliwa do wszystkich sieci w PL. W Hiszpanii czyli kraju w ktorym jest Repsol jest kilku dostawcow.
    • JW 2019-08-09 10:30:15
      Po połączeniu w Polsce będzie praktycznie jeden dostawca paliw. Po tym co się dzieje z ONICO to mamy tylko trzech realnych importerów jako ewentualna przeciwwaga dla połaczonego koncernu ale to ułamek rynku. Na rynkach o których piszesz nie ma takiej koncentracji po stronie podaży z jednej strony.
  • sir kotu 2019-08-08 09:36:17
    Ciekawe czy to taki taki sam typ obaw jak w przypadku NSII i Gazpromu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.171.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!