PARTNERZY PORTALU

Gdańsk: Samorządowcy: nie chcemy tworzyć metropolii dwóch prędkości

Nie chcemy tworzyć metropolii dwóch prędkości - mówili w środę samorządowcy z województwa pomorskiego, którzy wypracowali propozycję wspólnego biletu miesięcznego na wszystkie środki komunikacji publicznej, w tym na kolej, dla 14 gmin Zatoki Gdańskiej. W skali roku projekt będzie kosztował samorządy 9,3 miliona złotych.

Pod koniec ubiegłego roku prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz wspólnie z marszałkiem województwa pomorskiego Mieczysławem Strukiem zaproponowali pilotażowy bilet miesięczny za 99 złotych, z którego od 1 kwietnia będą mogli korzystać mieszkańcy Gdańska w granicach miasta. Gdynia i Sopot nie zostały uwzględnione w projekcie. Wówczas prezydenci tych miast poinformowali, że również chcieliby takie rozwiązanie wprowadzić.

Ostatecznie władze Gdyni, Sopotu i Gdańska wypracowały propozycję biletu metropolitalnego dla 14 gmin Zatoki Gdańskiej. W środę, podczas Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG) zaprezentowano założenia projektu.

Bilet upoważni pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej - autobusów, trolejbusów i tramwajów oraz pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) oraz Polregio w granicach metropolii - od Pruszcza Gdańskiego, Kolbud i Żukowa, przez Trójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo, Luzino i Szemud.

Miesięczny normalny bilet metropolitalny ma kosztować 150 złotych, a ulgowy 75 zł. Dzisiaj, aby podróżować środkami transportu dostępnymi na terenie MZKZG, trzeba zapłacić 230 zł miesięcznie.

Jak poinformował prezes Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej Kamil Bujak, według wstępnych prognoz nowe rozwiązanie ma kosztować ok. 9,3 mln złotych rocznie.

"Kwota, którą samorządy musiałyby dopłacić, zostanie rozdzielona proporcjonalnie na poszczególne gminy. W związku z tym największe koszta - 49 proc., czyli ok. 4,5 mln złotych - poniosłoby Miasto Gdańsk" - wyjaśnił Bujak.

Bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG składa się z dwóch biletów: kolejowego (134 zł) i komunalnego (96 złotych). Jak mówił Bujak, po zmianach część kolejowa wciąż kosztowałaby 134 zł, a komunalna 16 zł. Podkreślił, że zarząd MZKZG cały czas prowadzi negocjacje z kolejarzami, aby również obniżyli cenę.

"Zakładamy jednak, że udział kolei pozostanie taki jak dotychczas, czyli wyniesie 134 zł od biletu. Musimy pamiętać, że wprowadzenie wspólnej taryfy dla gmin wchodzących w skład MZKZG spowoduje spadek przychodów z obecnego biletu metropolitalnego oraz tych gminnych, dlatego uwzględnić to w całkowitym kosztorysie" - dodał prezes.

Prezydent Sopotu Jacek Karnowski zaznaczył, że wszystkie działania podejmowane w kierunku ujednolicenia transportu w ramach MZKZG byłyby dużo łatwiejsze i tańsze, gdyby rząd uchwalił ustawę metropolitalną dla Pomorza.

Przypomniał, że samorządowcy z województwa pomorskiego wręczyli pod koniec stycznia marszałkowi Senatu Tomaszowi Grodzkiemu projekt ustawy o utworzenie związku metropolitalnego oraz list z poparciem dla tej inicjatywy.

"Wiemy, że taka ustawa od kilku lat funkcjonuje w Zagłębiu i na Śląsku. Przez te lata Pomorze było pokrzywdzone. Mamy nadzieję, że w Polsce nie będzie różnic na gorszych i lepszych. Tylko taka ustawa pomoże nam rozwiązać wszystkie problemy, także związane z komunikacją" - mówił prezydent Karnowski.

Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała przypomniała, że pierwsze rozmowy na temat ulgi na wspólny bilet metropolitalny dla Gdańska, Sopotu i Gdyni rozpoczęły się w sierpniu 2019 roku. Propozycja wspólnego tańszego biletu dla wszystkich 14 gmin wchodzących w skład MZKZG została po raz pierwszy zaprezentowana 6 lutego, na posiedzeniu zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot.

"Przyświeca nam jedna podstawowa myśl - ten bilet musi być naprawdę metropolitalny, to znaczy musi obejmować wszystkie chętne gminy. Nie chcemy tworzyć metropolii dwóch prędkości - jednej dla rdzenia metropolii, a drugiej dla gmin, które ów rdzeń otaczają" - mówiła Gruszecka - Spychała.

Jak podkreśliła, projekt jest między innymi odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. "Mamy nadzieję, że pomoże i ułatwi przemieszczanie się w granicach metropolii"- dodała Gruszecka - Spychała.

Oprócz tego samorządowcom zależy na tym, aby przekonać mieszkańców poszczególnych miast do korzystania z transportu zbiorowego, przede wszystkim ze względu na ochronę środowiska i zmiany klimatyczne. W ich ocenie, propozycja wspólnego biletu ma być również odpowiedzią na wyzwanie związane ze spowolnieniem gospodarczym.

"Ponieważ wzrost gospodarczy w całej metropolii może się zatrzymać, ubóstwo w gminach ościennych wzrośnie. Dlatego zależy nam na przepływie mieszkańców" - tłumaczyła Gruszecka - Spychała.

Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski podkreślił, że projekt wspólnego, tańszego biletu metropolitalnego jest na tym etapie jedynie propozycją. Aby bilet został wprowadzony, wszystkie gminy wchodzące w skład związku komunikacyjnego muszą zgodzić się na jego finansowanie. Na konsultacje i podjęcie decyzji mają czas do końca kwietnia. Wówczas zarząd MZKZG będzie mógł podjąć stosowną uchwałę o obniżeniu cen biletu.

Jak poinformował wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, wspólny bilet miałby obowiązywać od 1 lipca 2020 roku. "Jest to symboliczna data, bo tego dnia, 13 lat temu, powołaliśmy MZKZG" - dodał.

Samorządowcy nie planują jednak wprowadzenia ulgi na bilety metropolitalne jednorazowe oraz krótkookresowe.

"Zakładamy, że jest to propozycja dla tych, którzy rzeczywiście korzystają ze zbiorowego transportu, jako podstawowej formy przemieszczania się. Nie stać nas, aby dać bonus wszystkim. Chcemy promować i nagrodzić wspólnym biletem tych, którzy codziennie podróżują transportem publicznym" - wyjaśniła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Karnowski przyznał, że finansowanie dla projektu wspólnego, krótkookresowego biletu metropolitalnego byłoby dużym obciążeniem dla budżetu wszystkich 14 gmin, dlatego liczy on na wsparcie ze strony rządu.

"Nie udźwigniemy całkowitego kosztu integracji, łącznie z biletami pojedynczymi, bez dopłaty. Nie rozumiemy, dlaczego tylko jedna metropolia ma dostawać takie środki, za Gierka tak było. Kochamy Śląsk i Zagłębie, ale chcielibyśmy też otrzymywać dodatkowe środki" - mówił Karnowski

Na koniec zaapelował do parlamentarzystów ze wszystkich ugrupowań politycznych o poparcie ustawy metropolitalnej dla Pomorza.

"Oczekujemy, że wszyscy posłowie ziemi pomorskiej - z Prawa i Sprawiedliwości, Lewicy i Platformy - poprą naszą propozycję, aby nasza metropolia mogła również otrzymać środki finansowe, by ujednolicić wszystkie bilety" - powiedział prezydent Sopotu.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdańsk: Samorządowcy: nie chcemy tworzyć metropolii dwóch prędkości

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.194.161
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!