PARTNERZY PORTALU

Dziewięć ofert na I odcinek trasy S1 - tylko Chińczycy zmieścili się w budżecie

Budżet zamówienia Dyrekcja określiła na 767,7 mln zł brutto Fot. materiały GDDKiA

Dziewięć ofert dostała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w pierwszym z czterech przetargów na zaprojektowanie i budowę odcinków ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą – wynika z piątkowej informacji GDDKiA.

  • Przetarg ten dotyczy odcinka od Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km), wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km).
  • Budżet zamówienia Dyrekcja określiła na 767,7 mln zł brutto. Zmieściła się w nim jedynie oferta za 752,1 mln zł brutto, złożona przez firmę China State Construction Engineering Corporation.
  • Chodzi o część przygotowanej w ostatnich latach budowy ok. 40 km nowego przebiegu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami, a Bielskiem-Białą, wraz z obwodnicami Bierunia i Oświęcimia.

Kolejne postępowania w ramach tej inwestycji mają różne terminy otwarcia ofert. W efekcie pierwszego z nich powstać ma droga ekspresowa o długości 12,9 km od węzła Kosztowy II w Mysłowicach (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), z trzema węzłami (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń) oraz jedną parą Miejsc Obsługi Podróżnych, a także oddzielająca się od głównej trasy obwodnica Bierunia o długości 2,1 km.

Jak wynika z informacji Dyrekcji, China State Construction Engineering Corporation złożyła ofertę o ponad 35 mln zł tańszą od kolejnej, którą zgłosiło konsorcjum polskich i czeskich spółek z grupy Metrostav (787,4 mln zł). Trzecią najniższą cenę zaproponowało konsorcjum Mota-Engil i PORR (790 mln zł). Najdroższy okazał się Strabag (885,9 mln zł brutto).

Komisja przetargowa katowickiego oddziału GDDKiA przeanalizuje teraz złożone oferty. Oprócz ceny w przetargu zastosowano dwa kryteria wyboru: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji.

Wciąż trwają przetargi na dwa kolejne odcinki zasadniczej części trasy. Odcinek Oświęcim (z węzłem) - Dankowice obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 15,2 km i trzech węzłów (Oświęcim, Wola, Brzeszcze). Obecny terminy składania ofert w tym postępowaniu to 21 lutego.

Do 28 lutego GDDKiA czeka na oferty w przetarg na odcinek Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem). Obejmuje on budowę drogi ekspresowej o długości 12 km, dwóch węzłów drogowych (Stara Wieś, Suchy Potok), jednej pary miejsc obsługi podróżnych oraz tzw. obwodu utrzymania dróg.

Termin składania ofert w ostatnim postępowaniu - na odcinek dotyczący odrębnej od trasy S1 obwodnicy Oświęcimia (odchodząca od węzła S1 Oświęcim) o długości 9 km - przypada na 3 marca.

Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule "projektuj i buduj". Cała inwestycja jest przewidziana do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych - do 2023 r.

Ekspresowa trasa z Mysłowic do Bielska-Białej jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od dawna nie wytrzymuje natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny po Czechowice-Dziedzice.

Droga S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 o długości 135 km w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

Aby dokończyć arterię, potrzebne są: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - trwa realizacja), przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km - trwa przetarg), przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie) oraz budowa obejścia Węgierskiej Górki (8,5 km - umowę podpisano w październiku ub. roku).

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dziewięć ofert na I odcinek trasy S1 - tylko Chińczycy zmieścili się w budżecie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.14.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!