PARTNERZY PORTALU

Gorenje planuje debiut na GPW

Producent sprzętu AGD Gorenje planuje pod koniec grudnia 2013 roku debiut na GPW. Z oferty emisji do 10.440.835 akcji chce pozyskać 44,3 mln euro, które trafią głównie na spłatę zadłużenia - poinformowała spółka we wtorkowym komunikacie.

Cena jednej akcji w ofercie została ustalona na 4,31 euro.

"Podwyższenie kapitału, które następuje po tym, jak z sukcesem zawarliśmy partnerstwo z firmą Panasonic, jest bardzo istotnym krokiem w strategii rozwoju Gorenje. Pozyskane środki zostaną wykorzystane do dalszej poprawy sytuacji finansowej Grupy oraz do sfinansowania strategicznych projektów, na których opiera się dalszy rozwój Grupy" - powiedział, cytowany w komunikacie, Franjo Bobinac, prezes spółki.

Gorenje podało, że około 2/3 pozyskanych środków netto trafi na spłatę istniejącego zadłużenia, a reszta na projekty, związane z realizacją zaktualizowanej strategii.

Oferta publiczna będzie realizowana w Słowenii i w Polsce. Obecnie akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Ljubljanie.

Spółka podała, że oferta zostanie przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej akcje zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostaną subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, zostaną zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom.

Oferta składać się będzie z oferty publicznej skierowanej do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do zaproszonych inwestorów w Słowenii.

Globalnym koordynatorem oferty oraz współprowadzącym książkę popytu jest DM ZB WBK.

Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w ok. 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne.

Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne.

92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.

Spółka podała, że planuje wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Europą, o wyższej dynamice wzrostu, w tym głównie w Australii, USA, na rynkach azjatyckich, w tym w Indiach, w Turcji oraz Brazylii.

Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr.

Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro.

Zgodnie z prognozą w 2013 roku przychody wynieść mają 1,27 mld euro. Strata netto wynieść ma 8,8 mln euro, a planowany zysk z działalności kontynuowanej 2,4 mln euro.

Strategia grupy Gorenje zakłada kilka scenariuszy, a głównym celem jest redukcja wskaźnika zadłużenia długu netto do EBITDA do poziomu nieprzekraczającego 3,0, co spodziewane jest w 2015 roku.

Grupa planuje także zwiększyć wartości sprzedaży poza Europę z 40 mln euro w I połowie 2013 roku do blisko 170 mln euro w 2018 roku.

Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest posiadający 19 proc. akcji Kapitalska Druzba, d.d. - podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym.

W wyniku pierwszego podwyższenia kapitału drugim co do wielkości akcjonariuszem został Panasonic Corporation, który ma 12,73 proc. akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,3-proc. udziałem jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gorenje planuje debiut na GPW

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!