GUS mimo inflacji odnotował też deflację

GUS mimo inflacji odnotował też deflację
Fot. Fotolia

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. w stosunku do lutego 2017 r. spadły o 0,1 proc. - poinformował we wtorek Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu rocznym ceny wzrosły o 2 proc. - wynika z przedstawionych danych.

GUS poinformował, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,1 proc. (w tym towarów - o 0,2 proc., przy wzroście cen usług - o 0,1 proc.). To tyle samo, ile GUS przewidywał w tzw. szybkim szacunku.

W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen - dodaje GUS. "Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,5 proc.) oraz w zakresie transportu (o 0,9 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 pkt. proc. i 0,08 pkt. proc. Wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8 proc.) podwyższyły ten wskaźnik o 0,09 pkt. proc." - głosi komunikat GUS.

Zgodnie z komunikatem w marcu najbardziej potaniały warzywa (o 5,4 proc.) i ryż (o 1 proc.). Mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za masło (o 0,2 proc.) oraz ryby i owoce morza (o 0,1 proc.). Ceny cukru oraz makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

"W marcu br. wzrosły ceny mąki (o 0,6 proc.) oraz mięsa (przeciętnie o 0,4 proc., w tym mięsa drobiowego - o 3 proc., wołowego - o 0,7 proc., wędlin - o 0,1 proc., przy spadku cen mięsa wieprzowego - o 0,8 proc.). Więcej niż w lutym br. konsumenci płacili za owoce (o 0,3 proc.) oraz artykuły w grupie +mleko, sery, jaja+ (przeciętnie o 0,2 proc., w tym za jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne - o 1 proc., przy utrzymujących się na poziomie notowanym w lutym br. cenach serów i twarogów oraz spadku cen mleka - o 0,4 proc. i jaj - o 0,1 proc.)" - poinformował GUS.

Według urzędu droższe niż przed miesiącem były również pieczywo i tłuszcze roślinne (po 0,2 proc.). "Napoje bezalkoholowe podrożały w marcu br. przeciętnie o 0,3 proc. Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za kawę (o 0,6 proc.), herbatę oraz kakao i czekoladę w proszku (po 0,4 proc.), a także soki owocowe i warzywne (o 0,1 proc.). Mniej niż w lutym br. płacono natomiast za wody mineralne lub źródlane (o 0,3 proc.)" - napisano w komunikacie.

GUS wyjaśnił, że wyroby tytoniowe podrożały w marcu br. o 0,4 proc. Ceny napojów alkoholowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Wskazano, że koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2 proc. i 1,3 proc. wyższym niż w lutym br. Natomiast ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem były niższe niż w lutym br. o 0,1 proc., a opłaty związane ze zdrowiem wzrosły o 0,3 proc.

"Ceny w zakresie transportu były niższe niż w lutym br. o 0,9 proc. Po obserwowanych od grudnia 2016 r. wzrostach, w marcu br. obniżyły się ceny paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,3 proc., w tym oleju napędowego - o 1,7 proc., benzyny oraz gazu ciekłego - po 1,2 proc.)" - podał GUS.

Opłaty związane z łącznością w marcu br. pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,2 proc.). Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,1 proc. Tańsze niż w lutym br. były książki (o 1,9 proc.).

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS mimo inflacji odnotował też deflację

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.212.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!