Interesy z polskim rządem zrobią się niebezpieczne?

Interesy z polskim rządem zrobią się niebezpieczne?
Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments fot. PTPW (Piotr Waniorek)

Wyjaśnienie tego, czy w sprawie Autostrady Wielkopolskiej oraz sprzedaży Ciechu doszło do nadużyć, może trwać latami. Istotnym pytaniem jest to, czy problemy rodziny Kulczyków i te sprawy mogą wzbudzić obawy prywatnego kapitału przed robieniem interesów z państwem.

  • W ciągu ostatnich dwóch dni powiedziano i napisano już bardzo wiele o interesach rodziny Kulczyków, a kolejne działania CBA czy Prokuratury Krajowej sprawiają, że temat nie znika z czołówek mediów.
  • Sześć osób zatrzymanych w związku z podejrzeniami o nieprawidłowości przy prywatyzacji Ciechu usłyszało już zarzuty.
  • W przypadku autostrady A2 prokurator generalny Zbigniew Ziobro polecił podjęcie na nowo śledztwa ws. rekompensat za przejazd ciężarówek. Wcześniej polecił też wszcząć śledztwo m.in. ws. nakładania zbyt wysokich opłat za przejazd tą trasą.

Trudno uciekać od skojarzeń, że sprawa może mieć tło polityczne. Nie trzeba być uważnym obserwatorem życia publicznego, aby wiedzieć, że rodzina Kulczyków nigdy nie cieszyła się szczególną sympatią u polityków koalicji rządzącej.

Autostrada Wielkopolska

Sprawa „jednej z najdroższych autostrad w Europie” wraca jak bumerang. Pewnym katalizatorem była też decyzja Komisji Europejskiej ws. sporu o wysokość rekompensat za przejazd ciężarówek. W sierpniu 2017 r. zdecydowała ona, że państwu polskiemu należy się zwrot 895 mln zł.

Gdy z początkiem 2018 r. Autostrada Wielkopolska dokonała kolejnej podwyżki opłat, które dorównują już wysokością tym z krajów zachodnioeuropejskich, to dla wielu przelała się czara goryczy.

Zobacz więcej: Autostrada Wielkopolska z rekordowo wysokimi cenami za A2? Przegoniliśmy większość Europy

GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury w takich sytuacjach zawsze zastrzegają, że z powodu zapisów umowy koncesyjnej nie mają wpływu na wysokość opłat ustalanych przez podmiot prywatny.

Podobnie jest w przypadku autostrady A4 Katowice - Kraków, gdzie koncesjonariuszem jest Stalexport Autostrady. Tam również każda podwyżka stawek spotyka się dużym oburzeniem, choć trzeba przyznać, że na tle „Kulczykowej” A2 z Nowego Tomyśla do Świecka są one znacznie niższe.

Dlaczego rząd nie zagwarantował sobie wpływu na wysokość opłat?

Bogusław Liberadzki, minister transportu z pierwszego rządu SLD, który 20 lat temu podpisywał umowę na budowę prywatnego odcinka A2, zaznaczył w rozmowie z RMF FM, że w jej pierwotnej wersji stawki nie mogły być narzucane bez zgody rządu.

Jednak później umowa była sześciokrotnie zmieniania. Dlatego Liberadzki stwierdził, że „to bardzo dobrze, że prokuratura prześwietli koncesję dotyczącą autostrady A2”.

Umowy ws. koncesji na autostrady podpisywano w całkiem odmiennej rzeczywistości gospodarczej i politycznej. Wówczas nawet najwięksi optymiści nie sądzili, w jak wielki plac budowy zamieni się Polska po wstąpieniu w struktury Unii Europejskiej.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Interesy z polskim rządem zrobią się niebezpieczne?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.54.67
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!