PARTNERZY PORTALU

Jak odzyskać płatności od ukraińskich kontrahentów

  • PolskieRadio.pl
    Autor: Polskie Radio (Elżbieta Szczerbak/mb)
  • Dodano: 25-02-2014 11:07

Ukraińskie firmy zaczynają coraz częściej zalegać z płatnościami dla polskich kontrahentów. Jak walczyć o odzyskanie należności, radzi Agnieszka Marcinkowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).

Z różnych źródeł wynika, że przedsiębiorcy którzy współpracują z kontrahentami z Ukrainy, mają problemy z odzyskaniem płatności, że są opóźnienia w realizacji tych płatności – mówi Agnieszka Marcinkowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).

Jeśli sytuacja się nie ustabilizuje, a zatory płatnicze będą narastać, polscy przedsiębiorcy, którzy ubezpieczyli swoje kontrakty, mogą liczyć na wypłatę środków z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Dla wielu polskich firm sytuacja staje się coraz bardziej dramatyczna. Eksporterzy skarżą się na narastającą panikę i kłopoty z płatnościami. Ukraińskie banki opóźniają realizację zagranicznych transakcji.

W mniejszym stopniu odczuwają to małe firmy, gorzej duże, posiadające siedziby w Kijowie i realizujące znacznie większe transakcje.

Jak odzyskać pieniądze z Ukrainy – krok po kroku.

Krok 1. – wniosek o interwencję

– Jeżeli kontrahent nie płaci, a próby polubownego odzyskania należności okazują się nieskuteczne, przedsiębiorca powinien do nas, po 30 dniach od nieotrzymania płatności za wykonaną usługę czy wysłany towar, złożyć tzw. wniosek o interwencję – tłumaczy Agnieszka Marcinkowska.

Wtedy ubezpieczyciel wspólnie z eksporterem podejmują decyzję o sposobie odzyskiwania należności.

Krok 2. – kontakt z kontrahentem-dłużnikiem

Z reguły KUKE kontaktuje się z kontrahentem zagranicznym, zostaje wysłany tzw. monit, w którym jest pytanie: z jakiego powodu ta płatność nie została uregulowana. I wówczas jest też ustalany kolejny termin zapłaty. Jeżeli jest on rzeczywiście możliwy.

Krok 3. - roszczenie odszkodowawcze

Jeśli jednak kontrahent nie może zapłacić, np. w takiej sytuacji, jaka jest obecnie na Ukrainie, kiedy banki są zamknięte, przelewy nie idą, jeżeli nie uda się w określonym terminie ściągnąć należności od dłużnika – to 90 dni po złożeniu wniosku o interwencję, klient składa tzw. roszczenie odszkodowawcze. Jest to równoznaczne z wypłatą odszkodowania w ciągu kilku dni.

Eksport tylko z ubezpieczeniem

Jak wynika z danych KUKE, coraz więcej polskich przedsiębiorców ubezpiecza swoje kontrakty eksportowe, szczególnie dotyczy to firm, które wysyłają na rynki wschodnie, zaliczane do podwyższonego ryzyka.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak odzyskać płatności od ukraińskich kontrahentów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!