PARTNERZY PORTALU

Jak przejąć inną firmę i nie przepłacić? Oni to wiedzą i podzielili się doświadczeniami

Jak przejąć inną firmę i nie przepłacić? Oni to wiedzą i podzielili się doświadczeniami
Coraz częściej motywem przejęć może być postęp technologiczny Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Ireneusz Chojnacki
  • Dodano: 28-03-2019 10:29

Pod względem wartości transakcji ubiegły rok nie należał do rekordowych na polskim rynku fuzji i przejęć (M&A), ale to ciągle aktywny rynek. Wspiera go wzrost gospodarczy w połączeniu z niskim kosztem pieniądza. Wachlarz motywów transakcji jest bardzo szeroki. Od powiększania skali działania po wyjście z rynku, a coraz częściej motywem przejęć może być postęp technologiczny.

  • W 2018 roku wartość transakcji M&A przeprowadzonych w Polsce była o około 40 proc. mniejsza niż rok wcześniej, ale jak ocenił Tomasz Ciborowski, partner w Enterprise Investors, aktywność na rynku M&A jest ciągle wysoka.
  • Transakcje na rynku M&A generują m.in. zmiany pokoleniowe, procesy konsolidacyjne i dywersyfikacja działalności; do motywów przejęć należy też budowanie zachęt finansowych (bonusy) dla zarządzających, które są zależne od wzrostu obrotów zwiększanych przez przejęcia.
  • Podczas realizacji transakcji na rynku M&A jest relatywnie dosyć łatwo o błędy; doświadczeni menedżerowie przestrzegają przed przepłacaniem; wskazują na wielkie znaczenie fazy integracji firm po formalnym zamknięciu transakcji przejęcia.

W 2018 roku wartość transakcji M&A przeprowadzonych w Polsce była o około 40 proc. mniejsza niż rok wcześniej, ale jak ocenił Tomasz Ciborowski, partner w Enterprise Investors, aktywność na rynku M&A jest ciągle wysoka.

Transakcje na tym rynku generują m.in. zmiany pokoleniowe, procesy konsolidacyjne i dywersyfikacja działalności; do motywów przejęć należy też budowanie zachęt finansowych (bonusy) dla zarządzających, które są zależne od wzrostu obrotów zwiększanych przez przejęcia.

Podczas realizacji transakcji na rynku M&A jest relatywnie dosyć łatwo o błędy; doświadczeni menedżerowie przestrzegają przed przepłacaniem; wskazują na wielkie znaczenie fazy integracji firm po formalnym zamknięciu transakcji przejęcia.

Takie wnioski wynikają z debaty „Fuzje i przejęcia”, która odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł, a której szeroki zapis znajdziecie w strefie premium WNP.PL. W dyskusji moderowanej przez wydawcę naszego portalu Wojciecha Kuśpika wzięli udział Tomasz Ciborowski, partner w Enterprise Investors, Robert Gawałkiewicz, partner zarządzający, radca prawny w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, Andrzej Głowacki, prezes zarządu DGA, Przemysław Schmidt, członek rady nadzorczej Paged, Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Jak przejąć inną firmę i nie przepłacić? Oni to wiedzą i podzielili się doświadczeniami

  • On 2019-03-28 12:43:41
    "Podczas realizacji transakcji na rynku M&A jest relatywnie dosyć łatwo o błędy; doświadczeni menedżerowie przestrzegają przed przepłacaniem; wskazują na wielkie znaczenie fazy integracji firm po formalnym zamknięciu transakcji przejęcia." A świstak siedzi i zawija cukierki o czym ten artykuł?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!