Klienci Generali Życie mają odzyskać ok. 2,5 mln zł mln z tzw. polisolokat

Klienci Generali Życie mają odzyskać ok. 2,5 mln zł mln z tzw. polisolokat
Fot. Fotolia

165 klientów Generali Życie TU SA ma odzyskać łącznie ok. 2,5 mln zł za bezpodstawnie pobrane opłaty za wykup tzw. polisolokat - postanowił Sąd Okręgowy w Warszawie. Generali nie komentuje wyroku. Ale według prawników należy spodziewać się apelacji.

Pozew zbiorowy złożony w maju 2014 r. dotyczył zwrotu opłat za wykup (czyli opłat likwidacyjnych) pobranych przez Generali od klientów w związku z rozwiązaniem przed terminem umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym ("polisolokat"). Były one zastrzeżone w umowach jako procent od wpłaconej składki, malejący wraz z latami trwania umowy.

Jak powiedziała w czwartek PAP reprezentująca powoda Anna Lengiewicz, radca prawny z kancelarii Lengiewicz Wrońska Berezowska i Wspólnicy, w środę zapadł wyrok "dobry dla konsumentów". "Sąd powiedział, że należy oddać wszystko, łącznie z odsetkami ustawowymi naszym klientom. (...) Łączna kwota roszczeń to około 2,5 mln zł bez odsetek, a ilość konsumentów to 165 osób" - podkreśliła. Średnia wartość roszczenia bez odsetek wynosi nieco ponad 15 tys. zł. Lengiewicz uznała, że to dużo, zważywszy, że w Polsce na głowę osoby dorosłej przypada blisko 40 tys. zł oszczędności.

Sprawę prowadził XXIV wydział ds. cywilnych Sądu Okręgowego w Warszawie. "Jest to wyrok pierwszej instancji. Na pewno będzie apelacja. Tak sądzimy. Niestety ubezpieczyciele w tej chwili bardzo rzadko godzą się z porażką, pomimo że wszędzie przegrywają" - zauważyła.

Prawniczka poinformowała, że kancelaria LWB prowadzi osiem pozwów zbiorowych ws. polisolokat. Zaznaczyła także, że w sądach toczy się ponadto wiele spraw z powództwa indywidualnego. "Sądzę, że tych ludzi w skali kraju jest bardzo dużo. Tylko oni bardzo często nie wiedzą, że mogą czegokolwiek dochodzić" - zauważyła.

Sprawy nie komentuje towarzystwo ubezpieczeniowe. "Generali do czasu otrzymania pisemnego uzasadnienia nie komentuje wczorajszego wyroku Sądu Okręgowego. Po otrzymaniu uzasadnienia podejmiemy decyzję co do dalszych działań" - poinformowała w przesłanym PAP oświadczeniu rzeczniczka Grupy Generali Polska, Justyna Szafraniec.

Werdykt sądu pozytywnie ocenia Michał Wałachowski, powiatowy rzecznik konsumentów, który podjął się roli reprezentanta grupy w pozwie zbiorowym i wytoczenia sprawy przeciwko Generali. "Jest to sprawa prestiżowa i oddziałująca mocno na cały rynek polisolokat, bo to był pierwszy wyrok z tych wszystkich spraw" - powiedział.

"Bardzo bym chciał, żeby wyrok się uprawomocnił, dzięki czemu można by już egzekwować te kwoty. To by była sytuacja najlepsza" - mówił.

Przekazał, że wyrok niemal w całości zaspokaja żądania grupy, którą reprezentował, ale spodziewa się, że ubezpieczyciel złoży apelację. "Na ostatniej rozprawie pełnomocnik strony przeciwnej złożył zastrzeżenia do niektórych decyzji sędziego, co wskazywało by na to, że (...) na ich podstawie będzie formułował zarzuty apelacyjne" - mówił.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Klienci Generali Życie mają odzyskać ok. 2,5 mln zł mln z tzw. polisolokat

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.13.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!