PARTNERZY PORTALU

KNF szykuje rekomendacje ws. bankassurance

Przychody banków z tzw. bankassurance, czyli sprzedaży kredytów wraz z ubezpieczeniem zmaleją, a klienci będą lepiej chronieni przed możliwymi nadużyciami. Komisja Nadzoru Finansowego przygotowuje projekt nowej rekomendacji, która ma dać takie efekty.

Bank zawiera z firmą ubezpieczeniową umowę, że będzie sprzedawał ubezpieczenia klientom biorącym kredyty, a ubezpieczyciel obejmie ich grupowa ochroną. W ten sposób bank działa jak agent ubezpieczeniowy i od sprzedanego ubezpieczenia dostaje prowizję. Na tym polega bankassurance. Teoretycznie ma to dużo sensu. Ubezpieczenie zbiorowe może być tańsze niż indywidualne, ponieważ ryzyko jest bardziej rozproszone. Osoba biorąca kredyt hipoteczny na 30 lat powinna mieć ubezpieczenie na życie, gdyż jeśli np. zginie w wypadku, kredyt spłaci ubezpieczyciel. Ale to tylko teoria.

Zawierający umowę z bankiem naprawdę nie wie, co ona przewiduje, i jakie są faktyczne warunki ubezpieczenia, gdyż bank utrzymuje przed nim w tajemnicy swoją umowę z ubezpieczycielem. Klient mógłby np. ubezpieczyć się bardziej korzystnie. KNF sprawdziła, że aż 95 proc. składki płaconej przez klientów stanowią prowizje banków.

- Trzeba zadać pytanie, czy to faktyczna ochrona, czy tylko kreowanie dochodów dla banku - mówił podczas niedawnego seminarium poświęconego nowym regulacjom w sektorze bankowym wicedyrektor departamentu w KNF Robert Wiśniewski.

Sprawę komplikuje jeszcze fakt, że tak naprawdę klient nie wie, czy bank go ubezpiecza, czy jest tylko pośrednikiem. Te dwie role się mieszają. Jako ubezpieczyciel bank powinien gwarantować ochronę i tak to klientowi przedstawia. Jako pośrednik bierze prowizję i może mu zależeć, żeby odpowiedzialność towarzystwa ubezpieczeniowego była jak najmniejsza.

- Pojawia się konflikt interesów - kogo bank reprezentuje - powiedział Wiśniewski.

Takie praktyki były powszechne w Europie i na świecie, a regulatorzy już z nimi walczą. Brytyjski bank Barclays, przy okazji sprzedaży bankassurance naruszył zasady obsługi klientów i w styczniu 2011 roku musiał za to zapłacić 7,7 mln funtów. Royal Bank of Scotland zapłacił w wyniku składanych reklamacji na takie produkty 2,8 mln funtów.

- W Polsce zidentyfikowano podobne problemy jak w Kanadzie czy w USA. Zadziwiające jest to, że podmioty na kolejnym rynku stosują praktyki, które na innych już nie są akceptowane - mówił na seminarium wiceprzewodniczący KNF Wojciech Kwaśniak.

Analitycy firmy doradczej Ernst & Young twierdzą nawet, że w całej działalności banków pojawił się zupełnie nowy rodzaj ryzyka. Bank udzielając kredytów podejmuje związane z tym ryzyko kredytowe, polegające na tym, że kredyt może nie zostać spłacony. Przechowując czy transferując pieniądze, podejmuje ryzyko operacyjne, np. takie, że nastąpi napad lub wyłudzenie. Teraz dochodzi do nich kolejne - ryzyko postępowania z klientem (conduct risk). Bankom grozi utrata reputacji, procesy sądowe z poszkodowanymi i kary nakładane przez regulatorów Z tym ryzykiem muszą się coraz bardziej liczyć.

Nowa rekomendacja ma zapobiec temu, by banki posunęły się za daleko i potem musiały wypłacać ogromne odszkodowania. A rynek banassurance kusi, tym bardziej, że w kryzysie ludzie mniej wydają na ubezpieczenia, gdyż ich na nie nie stać. W 2012 r. z bankassurance do towarzystw ubezpieczeniowych wpłynęło 19,2 mld zł składki. To ponad połowa całej składki zebranej przez ubezpieczycieli na życie w tamtym roku. Po trzech kwartałach zeszłego roku Bank Millennium miał 82 mln zł przychodów z prowizji ubezpieczeniowych, a BZ WBK - 77 mln zł.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KNF szykuje rekomendacje ws. bankassurance

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.247.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!