PARTNERZY PORTALU

Komisarz Pielbags: przełamać stereotypy w europejsko-afrykańskich stosunkach

Komisarz Pielbags: przełamać stereotypy w europejsko-afrykańskich stosunkach
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
  • Dodano: 13-05-2013 17:30

Afryka się zmienia. Musimy te zmiany uświadomić przedsiębiorcom i przekonać ich do inwestowania na tym kontynencie – mówi w rozmowie z wnp.pl Andris Pielbags, komisarz UE ds. rozwoju.

Europa i Afryka się na siebie skazane, jednak na razie podstawową formą współpracy jest zakup przez Europę surowców. Jak zmienić formy tej współpracy?

- Na pewno w tym momencie diagnoza, którą Pan przedstawił jest słuszna. Kraje europejskie importują z Afryki ropę, gaz oraz minerały. To też na razie wyznacza kierunki europejskich inwestycji – w Afryce są obecne firmy z branży paliwowej, by wymienić włoską INA czy francuski Total.

Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy ze skali współpracy z Afryką – na przykład gdy Europejczycy kupują kwiaty, to jest bardzo prawdopodobne, że pochodzą one z Kenii lub Etiopii. Na pewno jednak ta współpraca gospodarcza na dziś jest dość skromna. W imporcie z Afryki wciąż brak towarów przetworzonych i to jest właśnie wyzwanie dla potencjalnych inwestorów. Także w branży surowcowej. Np. barierą w imporcie niektórych bogactw naturalnych np. rud są dość wysokie koszty transportu. I dla Afryki i dla Europy byłoby lepiej, gdyby te surowce przetwarzać na miejscu i dopiero gotowe produkty sprzedawać do Europy, lub też wykorzystać na lokalnych rynkach. Afryka czeka również na rozwój handlu i usług. I to kolejne wyzwanie dla europejskich firm.

Problemem jest na pewno przekonanie przedsiębiorców do inwestowania na tym kontynencie i tu kluczowe jest utrwalenie przekonania, że to stabilne miejsce dla biznesu. Są oczywiście problemy, ale kontynent wciąż się demokratyzuje, jest coraz bardziej stabilny – także dzięki wsparciu Unii Europejskiej w Mali lub Somalii. Kolejne rządy coraz intensywniej walczą z korupcją. Afryka powoli rozwiązuje swoje problemy.

Podczas panelu "Go global! Świat, Europa, Afryka. Czas na nowe rozdanie", zorganizowanego w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego, stwierdził Pan, że czas na odważne działania, jeśli chodzi o dostęp krajów Afryki do europejskich rynków. Miał Pan na myśli np. politykę rolną?

- Polityka rolna nie blokuje dostępu afrykańskich produktów na rynki Unii Europejskiej. To nie jest przeszkoda. Miałem raczej na myśli właśnie zachęcanie europejskich firm do inwestowania w Afryce. Sama najdalej nawet idąca liberalizacja rynku nie wystarczy. Nie można otworzyć unijnych rynków i stwierdzić: przychodźcie, a jeśli ktoś nie może , no to trudno…. Największym problemem w dostępie Afryki do Europejskich rynków jest brak kapitału na niezbędne inwestycje. Gdy te inwestycje się pojawią, pojawią się też afrykańskie produkty zdolne do wejścia na rynek UE.

Wspomniał Pan, że brak inwestycji wynika po części z braku wiedzy o tym kontynencie. Czy Europejski Kongres Gospodarczy może usunąć część tych barier?

- Tylko poprzez zachęcanie biznesmenów do inwestowania możemy zmienić europejsko-afrykańskie relacje gospodarcze. Oczywiście w UE staramy się ułatwiać kontakty miedzy firmami, ale wielkie szczyty UE-Afryka to zbyt duża skala. Tam pojawiają się najczęściej inwestorzy, którzy już są obecni w Afryce, a nie ma nowych. Wydaje mi się więc, że Katowicki kongres może uczynić sporą różnicę. Jeżeli w wyniku tego spotkania przynajmniej 5 -10 inwestorów pojedzie do Afryki to już to będzie sukces.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisarz Pielbags: przełamać stereotypy w europejsko-afrykańskich stosunkach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!