PARTNERZY PORTALU

Konkurencja i konsumenci pod ochroną, czy skuteczną?

Według prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego miniony rok był pod wieloma względami szczególny. I to nie tylko ze względu na rekordową karę wymierzoną w Nord Stream 2 w wysokości blisko 29 mld zł, ale też kary dla Veolii czy Biedronki. Przede wszystkim jednak rzucały się w oczy liczne oszustwa produktowe, jak i niedozwolone "alternatywne" inwestycje finansowe czy cybernadużycia o charakterze transgranicznym.

  • Miniony rok obfitował w liczne naruszenia zasad konkurencji i zbiorowych interesów konsumentów.
  • 1,5 mld zł to bilans kar nałożonych przez UOKiK w 2020 r. na przedsiębiorców. Razem z karą dla Nord Stream 2 to ponad 30 mld zł.
  • Prezes UOKiK nie zamierza nadużywać nowych kompetencji, ale nie ukrywa, że są mu niezbędne. Tomasz Chróstny był gościem EEC Trends (17-18 lutego 2021 r.)



Według prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego 2020 r. był całkiem inny od dotychczasowych.

Na rynku pojawiły się m.in. fałszywe produkty czy usługi medyczne, które w rzeczywistości nie mogły być realizowane, a którymi nieuczciwi przedsiębiorcy próbowali zwabiać konsumentów.

Wystąpiły też inne "praktyki niedozwolone", w tym m.in. "alternatywne" inwestycje finansowe, a także cybernadużycia o charakterze transgranicznym. Pojawiły się również nowe mechanizmy wsparcia publicznego dla przedsiębiorców, dla których trzeba było zapewnić compliance w transferze środków publicznych.

Dlatego UOKiK częściej niż dotychczas podejmował działania chroniące konsumentów i uczciwych przedsiębiorców, a także wolną konkurencję, ale też włączał się w proces pomocy publicznej kierowanej do przedsiębiorców.

Dużo naruszeń, dużo postępowań

- Był to rok wyjątkowy - zarówno jeśli chodzi o postępowania, jak i szybkość reakcji UOKiK. Niektóre postępowania były realizowane w ciągu kilku tygodni – mówi Tomasz Chróstny.

UOKiK podejmował w tym czasie liczne wystąpienia o charakterze miękkim i inicjatywy legislacyjne. Tak było na przełomie marca, kwietnia i maja, gdy urząd musiał zareagować na rosnące zatory płatnicze w sektorze rolno-spożywczym, a także gdy pojawiły się nieprawidłowości w realizacji memorandów bankowych w sprawie wakacji kredytowych czy redukcji kosztów pozaodsetkowych.

Jednocześnie UOKiK prowadził duże postępowania, mające olbrzymi wpływ na tysiące konsumentów czy wielu przedsiębiorców.

- Jeżeli pominiemy to najgłośniejsze, związane z Nord Stream 2, to i tak będziemy mieli postępowanie dotyczące Veolii i PGNiG Termika, funkcjonujących na rynku warszawskim, a także kwestie naruszania czy wprowadzania konsumentów w błąd przez banki (czy to przez postanowienia aneksowe, spreadowe), czy jeżeli chodzi o zakończenie postępowań dotyczących GetBecku, czy decyzje dotyczące Biedronki, gdzie też mieliśmy z jednej strony wprowadzenie konsumentów w błąd, manipulowanie, ale też działanie na szkodę dostawców – wylicza prezes Chróstny.

Kara musi być

Według prezesa UOKiK suma nałożonych kar wyniosła 30 mld zł. Jeżeli odejmiemy od tego karę dla Nord Stream 2, to tak będzie to rekordowa suma ok. 1,5 mld zł. Prawie trzykrotnie wzrosła też liczba spraw podejmowanych przez UOKiK.

Dla porównania: według ostatniego dostępnego sprawozdania z działalności UOKiK prezes UOKiK w 2019 r. nałożył prawie 425 mln zł kar, wydał ponad 950 decyzji oraz ponad 800 opinii w sprawach sądowych.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Konkurencja i konsumenci pod ochroną, czy skuteczną?

  • Andrzej Stachurski 2021-02-19 16:17:55
    Od wysokiego urzędasa państwowego oczekiwałbym realizmu i zimnej lania wody na opanowany "rekordami" łeb!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.143.40
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!