PARTNERZY PORTALU

Kraków aspiruje do miana centrum światowej turystyki biznesowej

Kraków aspiruje do miana centrum światowej turystyki biznesowej
fot. PTWP

Choć rynek turystyczny nie odzyskał jeszcze dynamiki sprzed kryzysu, jego rozwój powoli nabiera tempa. Odczuwa to Kraków, który ma coraz większe szanse być już nie tylko najpopularniejszym polskim miastem turystycznym, ale też stać się europejskim centrum biznesowym. Takie wnioski padły na sesji poświęconej rynkowi hotelarskiemu w województwie małopolskim, podczas konferencji Property Forum Kraków.

Obłożenie hoteli w województwie małopolskim dopiero w zeszłym roku wróciło do poziomu z początku kryzysu, czyli jesieni 2008 roku. Jednak wskaźniki systematycznie rosną. W ostatnich pięciu latach podaż nowych hoteli zwiększyła się o 41 proc., a podaż pokoi hotelowych - o 29 proc. - wynika z analizy, jaką przedstawił Janusz Mitulski, partner Horwath HTL Polska.

Polska specyfika

Największe obłożenie notują hotele o najwyższym standardzie, pięcio- i czterogwiazdkowe. To różni polski rynek od zachodniego, gdzie baza hoteli jedno- i dwugwiazdkowych jest dobrze rozwinięta i popularna wśród gości. - U nas taka oferta jest słaba jakościowo i turyści jej unikają. Ciągle jest za mało hoteli w tym segmencie, takich jak B&B czy ibis budget - mówi Janusz Mitulski. Zauważa też, że choć wzrosła podaż pokoi i przybywa osób korzystających z usług hotelowych (średnio o 40 proc.), nie przekłada się to znacząco na wynik finansowe hoteli. Większość gości skraca bowiem długość pobytu w hotelu.

Polacy, którzy stanowią średnio 70 proc. turystów, wyjeżdżają wprawdzie coraz częściej, ale na krócej. - Mamy silny popyt wewnętrzny, który z jednej strony stabilizuje sytuacje w hotelach, bo kryzys który dotknął inne kraje mniej wpływa na polski rynek hotelowy. Z drugiej jednak strony ceny, jakie skłonni są płacić polscy turyści, średnio są niższe o 30-50 proc. - wyjaśnia Mitulski.

Turysta zagraniczny mile widziany

Szansę na podniesienie zysków mają więc miejsca chętnie odwiedzane przez obcokrajowców. A do takich z pewnością należy Kraków - lider pod względem liczby hoteli. W ostatnich pięciu latach wzrosła ona ze 108 do 130 placówek, podnosząc liczbę pokoi o 20 proc. Oprócz stolicy regionu, dużym zainteresowaniem cieszy się też Zakopane i rejon Krynicy-Zdroju. Statystyki pokazują, że region małopolski jest nawet częściej odwiedzany przez obcokrajowców niż rodzimych turystów. W samym Krakowie stanowią oni bowiem 54 proc., ale może być ich jeszcze więcej. Wiele zależy od działań promocyjnych. Im więcej gości z zagranicy odwiedzać będzie Małopolskę, tym szybciej wzrosną średnie ceny i przychody na pokój.

Liczba osób korzystających z hoteli stale rośnie. W Krakowie popyt przewyższa obecnie podaż. Jednak średnia cena za nocleg spadła. Oferta hotelowa w mieście jest różnorodna. Oprócz hoteli sieciowych, funkcjonuje ok. 300 apart-hoteli oferujących ok. 3 tys. pokoi. To wpływa na swoistą wojnę cenową w średnim segmencie i konieczność kontrolowania kosztów. Mówił o tym m.in. Gheorghe Marian Cristescu, dyrektor sprzedaży Best Western na Polskę. - Cenę średnią możemy uzyskać poprzez właściwą politykę zarządzania hotelami i wykorzystanie odpowiednich narzędzi i systemów. Te hotele , które mają profesjonalne zarządzanie, będą osiągały lepsze ceny.

Czytaj więcej na Propertynews.pl
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kraków aspiruje do miana centrum światowej turystyki biznesowej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!