PARTNERZY PORTALU

Lewiatan: przetrwanie to strategiczny cel małych i średnich firm

- Dla prawie połowy polskich małych i średnich firm to przetrwanie na rynku, a nie np. zwiększenie sprzedaży czy zysku, jest nadrzędnym celem strategicznym - wynika z badań przeprowadzonych dla Konfederacji Lewiatan. Wśród przedsiębiorców panuje pesymizm.

Tegoroczny raport z badania kondycji sektora małych i średnich firm opracował dla Lewiatana Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Jak poinformował na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezes Instytutu dr Bohdan Wyżnikiewicz, badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 1 tys. 500 małych i średnich firm. "Dobór był przeprowadzony tak, żeby próba odzwierciedlała różne sektory działalności i wszystkie województwa" - powiedział Wyżnikiewicz.

Badanie przeprowadzono w dniach 26 kwietnia - 1 sierpnia br. "Kiedy to badanie było przeprowadzane, nie było jeszcze informacji, że w gospodarce nastąpiło odbicie. Przedsiębiorcy nie wiedzieli jeszcze, że czasy się poprawiają, stąd nutka pesymizmu w ich wypowiedziach" - powiedział.

42 proc. ankietowanych przedsiębiorców jest przekonanych, że w tym roku zyski ich firm spadną, a tylko 23 proc. spodziewa się, że wzrosną. Co czwarty badany (25 proc.) myśli, że udział jego firmy w rynku spadnie, 37 proc. ankietowanych spodziewa się też spadku przychodów.

Gorsze niż w poprzednich latach są też oceny perspektyw branż, w których działają przedsiębiorcy. 27 proc. badanych uważa, że rynek nieodwracalnie się kurczy - w poprzednich dwóch latach takie zdanie wyrażało 24 proc. ankietowanych. Opinię, że rynek się rozwija, wypowiada 26 proc. przedsiębiorców. W 2012 r. tego zdania było 31 proc., a w 2011 - 33 proc. firm.

Jak zauważył Wyżnikiewicz, 45,4 proc. przedsiębiorców jako swój cel wskazuje utrzymanie się na rynku. Tylko 21,2 proc. chce dążyć do zwiększenia sprzedaży, a 11,4 proc. do maksymalizacji zysku. Jeszcze mniej przedsiębiorców za swój cel uważa podniesienie wartości firmy w długim okresie lub zwiększenie udziału w rynku.

Maleje również odsetek małych i średnich firm, które realizują lub planują inwestycje. W tym roku jest ich 20,3 proc., podczas gdy w 2012 r. było ich 30,2 proc.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lewiatan: przetrwanie to strategiczny cel małych i średnich firm

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.221.159.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!