Linie lotnicze: rynek niegotowy na podwyżki w związku z wzrostem opłat za obsługę operacji

Po podwyżkach opłat za obsługę operacji lotniczych bilety raczej nie zdrożeją – sygnalizowali w poniedziałek w Katowicach przedstawiciele linii lotniczych. Ich zdaniem, mimo że przewoźnicy operują ostatnio na minimalnych marżach, rynek nie będzie gotów na podwyżki.

Wzrost kosztów dla branży od 1 stycznia 2022 r. w związku z planowanym do wdrożenia projektem "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024" był jednym z głównych tematów panelu Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, poświęconego komunikacji lotniczej.

Projekt "Planu skuteczności", zgodnie z wymogami europejskimi, przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego; opłaty terminalową i trasową pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Opłata terminalowa ma od 2022 r. wzrosnąć dla Lotniska Chopina z 343,08 zł do 524,58 zł, a dla portów regionalnych z 791,12 zł do 1347,76 zł; opłata trasowa ma zwiększyć się z 195,70 zł do 245,81 zł.

Członek zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT ds. handlowych Michał Fijoł oszacował, że średnia podwyżka na jeden rejs wyniesie 1 tys. zł, a więcej kosztuje usługa jednego pojazdu typu highloader obsługującego catering dla rejsu dalekodystansowego.

"W lotnictwie wszystko jest drogie. (…) Każda podwyżka nie jest dobra dla przewodników lotniczych, w szczególności po pandemii, kiedy mamy tak trudną sytuację" - przyznał Fijoł, apelując jednak o postrzeganie tej skali podwyżki z właściwej perspektywy i opowiadając się za alokowaniem kosztów tam, gdzie one powstają.

Członek zarządu czarterowego przewoźnika Enter Air ds. handlowych Andrzej P. Kobielski zobrazował, że jego linia wykonuje ok. 20 tys. operacji rocznie, podwyżka o średnio 1 tys. zł na rejs da więc kwotę 20 mln zł; w przypadku LOT-u może to być ok. trzech razy więcej.

"Teoretycznie, może się wydawać, ten pieniądz będzie można łatwo odzyskać od rynku, ale proszę zobaczyć, ile niewielka - zdaniem niektórych - podwyżka budzi emocji wśród uczestników rynku: linii, portów lotniczych. Myślę, że nie jest możliwe pominięcie na tym etapie, na którym znalazł się rynek, który został kompletnie poturbowany (…), kwoty kilkudziesięciu milionów złotych.

"W lotnictwie, gdzie marże są na granicy 1-1,5 pkt. proc., wiele linii lotniczych cieszy się z wyniku +zero plus+, a wiele szura brzuchami po ziemi, konieczna jest rozmowa, w jaki sposób i w jakim rytmie +Plan skuteczności działania…+ zostanie wdrożony, jaki będzie jego koszt oraz kto go sfinansuje" - mówił Kobielski.

Pytany, kiedy i o ile w związku z podwyżkami stawek opłat za obsługę operacji lotniczych zdrożeją bilety lotnicze, przedstawiciel Enter Air odpowiedział, że "przynajmniej o to, co zgotuje nam PAŻP, co najmniej o to, co w Warszawie proponuje PPL". "Nie oszukujmy się, koszty liniom lotniczym uciekły" - zaznaczył.

"Myślę, że rynek nie będzie gotów na przyjęcie podwyżki, w związku z tym, to będzie chciejstwo ze strony linii lotniczych: podniesienie średniego wpływu jednostkowego. Raczej będzie trzeba skupić się na dalszej walce z bazą kosztową. Nie widzę możliwości podniesienia cen w najbliższych dwóch sezonach przewozowych" - przyznał Kobielski.

Wiceprezes LOT-u zaznaczył natomiast, że spółka ta od 2016 r. do 2019 r. prowadziła rentowną działalność, rosnąc co roku o 25 proc. "Prowadzimy bardzo przemyślaną politykę handlową. Oczywiście musimy dostosowywać ceny, które proponujemy naszym pasażerom, którzy to jednak w coraz większym stopniu wybierają LOT, do naszej bazy kosztowej" - wskazał.

Jak jednak podkreślił, koszty obsługi operacji lotniczych czy opłat lotniskowych "to tylko część codziennego biznesu". "Przecież mamy także koszty paliwa, które od dołka covidowego wzrosły już trzykrotnie, mamy przecież koszty ETS-u, które wzrosły już dziesięciokrotnie - koszty jednego certyfikatu - wobec 2019 r. i szereg różnego rodzaju kosztów, które musimy wziąć pod uwagę, aby prowadzić rentowny biznes" - podsumował Fijoł.

Do kwestii odniósł się też w dyskusji prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik. "Działamy na konkurencyjnym rynku, (…) czas pokaże efekty, bo dziś nikt nie wyłożył na stół analizy wrażliwości np. na cenę biletów - dzisiaj cena biletów 500 zł na liniach niskokosztowych, które operują w szerokim zakresie z portów regionalnych, jest nie do przekroczenia" - zdiagnozował Tomasik.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Linie lotnicze: rynek niegotowy na podwyżki w związku z wzrostem opłat za obsługę operacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!