PARTNERZY PORTALU

Lobbyści przeważają w otoczeniu instytucji unijnych

Według stanu z 22 października br., w unijnym rejestrze służącym przejrzystości zarejestrowanych było 5431 podmiotów. Prawie połowa z nich (48 proc.) należy do kategorii II (lobbyści zatrudnieni w przedsiębiorstwach i stowarzyszenia handlowe/branżowe), a około 28 proc. do kategorii III (organizacje pozarządowe).

Według ostrożnych szacunków Komisji Europejskiej, średnio pięć osób jest reprezentowanych przez każdego rejestrującego, co oznacza, że ponad 27 tys. przedstawicieli interesów zobowiązało się do przestrzegania, rygorystycznego, kodeksu postępowania rejestru.

Formalnie rozpoczął on funkcjonować 1 lipca 2011 roku. Jego pomysłodawcą był m.in. ówczesny przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, który wzorował się – jak mówił – częściowo na podobnych rozwiązaniach polskiego parlamentu.

W opublikowanym dziś pierwszym, rocznym sprawozdaniu Komisji i Parlamentu Europejskiego na temat rejestru służącego przejrzystości podkreśla się, że platforma ta działa skutecznie, realizując wszystkie cele wyznaczone w pierwszym roku jej funkcjonowania.

- Jest to jeden z niewielu takich systemów na świecie i z pewnością najszerzej zakrojony tego rodzaju system – skomentował publikację wiceprzewodniczący KE, Maroš Šefčovič. - W trakcie pierwszego roku działania dużo czasu i energii poświęcono na rozwiązanie problemów technicznych i pomoc użytkownikom, co było rzeczą nieuchronną. Rejestr istnieje jednak, działa, a nam pozostaje jedynie w pełni wykorzystywać jego możliwości.

W sprawozdaniu informuje się, że w ciągu pierwszych 12 miesięcy funkcjonowania rejestru udało się pomyślnie przejść od dwóch poprzednich rejestrów do obecnego, bez spadku liczby zarejestrowanych podmiotów. Uruchomiono moduł składania wniosków o akredytację PE przez internet oraz wydano trzy kolejne serie wytycznych. Rada wyznaczyła obserwatorów do sekretariatu wspólnego rejestru służącego przejrzystości, określono także metodykę na potrzeby kontroli jakości.

Ponadto przeprowadzono konsultacje społeczne przez internet w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zwrotnych od użytkowników. Prawie 4 z 5 zarejestrowanych respondentów zadeklarowało zadowolenie z platformy.

Na stronie internetowej rejestru służącego przejrzystości odnotowano średnio 7 tys. odwiedzających miesięcznie, a dział pomocy technicznej odbierał średnio 30 telefonów i 100 e-maili tygodniowo. Od marca br. sekretariat rejestru przeprowadził ponad 400 kontroli jakości, rozpatrzył również pięć skarg - w jednym przypadku doprowadziło to do usunięcia organizacji z rejestru.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lobbyści przeważają w otoczeniu instytucji unijnych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.210.201.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!