PARTNERZY PORTALU

Małe firmy boją się debiutów

Z nowych emisji akcji rezygnuje coraz więcej niewielkich spółek. Statystyki dowodzą, że zarobić na ich debiutach nie jest łatwo, a szansę na sukces mają przede wszystkim wielkie firmy, takie jak Cyfrowy Polsat czy węglowy potentat New World Resources (NWR).

Eldorado na rynku pierwotnym definitywnie skończyło się. Rok temu można było sprzedać praktycznie każde akcje za każdą cenę. Dziś inwestorzy są wybredni i nie chcą już kupować akcji, jak leci, bo zostali ostatnio ciężko doświadczeni przez wiele spółek, których akcje są notowane poniżej swojej ceny emisyjnej - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Z powodu złej koniunktury sprzedaż akcji odwołały np.: producent sztucznych lodowisk Hefal Serwis, ubezpieczyciel PTR, producent notebooków Comes, wytwórca włókna szklanego Krosglass, producent podeszew MSU, znana ze sprzętu szpitalnego firma Famed Żywiec i budowlane Elmo - napisała "Gazeta".

Część firm zupełnie zawiesiła ambicje giełdowe, a część przesunęła oferty na wrzesień, licząc, że sytuacja się poprawi. Obecnie albo nie sprzedałyby wszystkich akcji, albo uzyskałyby cenę, która była nie do przyjęcia dla zarządów i dotychczasowych akcjonariuszy.

Ich decyzje łatwo zrozumieć, analizując ostatnich dziesięć debiutów na GPW. Od początku kwietnia na parkiecie pojawiły się zarówno spółki wielkie, jak i małe. I to te pierwsze mogą liczyć na zainteresowanie inwestorów. Zdecydowanym liderem pod względem stopy zwrotu jest czeski potentat węglowy NWR kontrolowany przez Zdenka Bakalę. Notowaniom NWR sprzyja światowa hossa surowcowa, która nie omija również węgla kamiennego. Nie dość, że Zdenek Bakala sprzedał na międzynarodowych rynkach akcje warte grubo ponad miliard funtów, to cieszy się niesłabnącym wzięciem na giełdach. NWR zadebiutował na warszawskim parkiecie 12 maja z przebitką 5 proc., ale obecnie kosztuje już 24 proc. więcej, niż inwestorzy płacili w ofercie. To wręcz znakomity wynik, tym bardziej że w tym czasie indeks WIG stracił kilka procent, czyli ceny akcji na szerokim rynku poszły w dół - czytamy w "Gazecie".

Powody do zadowolenia mają również akcjonariusze Cyfrowego Polsatu. Spółka Zygmunta Solarza nie dość, że z powodzeniem uplasowała w trudnym momencie na rynku akcje warte 840 mln zł, to zadebiutowała na plusie 8 proc. i nadal utrzymuje ten wynik.

Z mniejszych firm najlepiej wypada budowlany Unibep, który mocno podrożał po udanym debiucie. Na umiarkowanym plusie są: producent mebli dziecięcych Drewex, agencja reklamowa CAM Media i TF SKOK zajmujący się siecią bankomatów. Pozostali debiutanci są na minusie, a zdecydowanie najgorzej radzi sobie producent urządzeń przemysłowych Zremb Chojnice. Posiadacze akcji zakupionych w ofercie są na minusie aż 26 proc.

Problemem małych firm jest nie tylko niska wycena, ale i brak zainteresowania ze strony inwestorów instytucjonalnych, którzy w ostatnim roku ponieśli potężne straty na akcjach małych i średnich firm i teraz omijają je przeważnie z daleka. Powoduje to niską płynność obrotu akcjami części debiutantów, co grozi dość przypadkowymi zmianami kursów - napisała "Gazeta Wyborcza".

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Małe firmy boją się debiutów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.120.150
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!