PARTNERZY PORTALU

Marczuk: dobre nastroje to m.in efekt rekordowych danych gospodarczych

Jak wynika z danych GUS we wrześniu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich Fot. Shutterstock

Dobre nastroje konsumenckie to m.in. efekt niskiego bezrobocia, szybko rosnących płac, polityki społecznej PiS, a także obniżki podatków - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk komentując opublikowane w środę dane GUS dotyczące wskaźnika ufności konsumenckiej.

  • Jak wynika z danych GUS we wrześniu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do sierpnia.
  • Wiceprezes Marczuk podkreślił, że poprawa nastrojów wynika m.in z rekordowo niskiego bezrobocia, szybko rosnących wynagrodzeń, a także wdrażania przez rząd kolejnych elementów polityki społecznej.
  • Wyjaśnił, że transfery pieniężne, takie jak 500 plus czy dodatkowe emerytury zwiększają zasobność naszych portfeli, ale przede wszystkim dają poczucie bezpieczeństwa.

- W społeczeństwie rośnie przekonanie, że nawet jeśli kogoś spotka nieszczęście albo po prostu sobie nie poradzi, to nie zostanie pozostawiany samemu sobie - powiedział Marczuk, tłumacząc rosnący optymizm Polaków.

Zaznaczył też, że ważną rolę w poprawie nastrojów odgrywają ostanie decyzje fiskalne premiera Mateusza Mazowieckiego. Przypomniał, że na początku roku obniżono CIT dla małych i średnich firm, od sierpnia funkcjonuje zerowy PIT dla młodych, a od października zamiast 18 proc. zapłacimy 17 proc. podatku dochodowego.

- To sprawia, że gospodarstwa domowe lepiej niż wcześniej oceniają sytuację gospodarczą kraju, a także swoje możliwości finansowe - powiedział.

Wskazał też, że obecnie Polacy mają rekordową po 1989 roku, 30 proc. nadwyżkę dochodów nad wydatkami. To oznacza, że w ich portfelach, po opłaceniu wszystkich zobowiązań zostaje więcej niż jeszcze kilka lat temu.

- To jest doskonały moment do tego, że stworzyć Polakom dodatkowe możliwości do odkładania pieniędzy. Wdrażany właśnie program Pracowniczych Planów Kapitałowych startuje w doskonałym momencie - powiedział.

Jak poinformował w środę GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2,0 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 10,2. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do września 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,3 p. proc.

O 3,1 proc. (do 7 p. proc.) wzrósł również wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 p. proc.).
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.189.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!